Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138400 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

alias  
#708973
Pannben skrev:Sitter på akuten med syrgas. Inte covid utan allt för mycket inandat brandrök. Helt ok syremättnad men ska undersökas senare av läkare.
Orsaken är att i eftermiddags brann koladugården ner. Inte många minuter innan hela var övertänd. När jag var mitt i ladugården så blev den helt rökfylld. Såg inget, bara svart. Försökte mota ut korna men tyvärr blev mer än hälften kvar. Frustrerande att försöka få ut dem när de totalvägrade gå ut. 50 kor och alla kalvar förutom två, yngre än halvåret strök med.
Det mest sorgliga är alla kofamiljer som nu inte längre finns 😥 .
Som väl var klarade sig ungdjursladugården där även sinkorna går. Tyvärr tog jag in två nykalvade kor med kalvar på förmiddagen och de klarade inte.
Får se var allt landar. Vet inte nu. Högmjölkare kor som var oskadda har åkt till en annan gård. Många sinläggs och en granne kan ta hand om de som kalvar närmsta veckan.
Dessutom brann spannmålstorken. Där fanns allt utsäde inlagrat som ska i jorden snart.
Nu som allt rullade på. Monterat ny mjölkanläggning, tanken var full och korna var friska.

En sak är säker. 2021 kommer jag nog aldrig glömma så länge jag är i livet.


Usch, det där lät jobbigt på flera sätt. Lider med dig.

Det positiva i situationen är ju att du ändå finns kvar och kan berätta om det inträffade. Det är ju inte helt givet att så blir fallet om man är inuti en byggnad som fattar eld.

MVH
Alias

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708977 Väldigt tråkigt att höra o se men väl att du klarade dej relativt oskadd ändå

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708982 Fy tusan vad tråkigt. Det är så många olika delar i denna tragedi.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Amatörhuggare 62  
#709118 @Pannben
Mycket Ledsamt att höra om.
Som andra skriver här, inte lätt.
Hitta några bra ord.
Du klarade dig,och slapp bli inlagd.
På sjukhuset.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

80-90  
#709150 Fy f !!! Kan bara hålla med alla andra !! Beklagar så mycket

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Pannben  
#709303 Återigen sort tack till alla. Det är skönt att skriva av sig. Fortfarande är det glödbrand i spannmålsfickorna. det var 600-700 m3 spannmål inlagrat fortfarande. Fickorna måste tömmas och det på ett säkert sätt. På grund av hettan har benen försvagats och deformerats en del så ingen vet om de kollapsar. När det tog eld i torken som var fylld med åkerbönor som var sparat till utsäde, så stod en lågorna 3-4 meter ut genom luftkanalen uppåt likt en gasbrännare. Brandkåren kunde bara på håll se på med värmekamera hur eldhärden vandrade sektion för sektion genom torken.

Jag är mycket glad över att ha livet kvar. Jag tänkte ett tag i det totala märker som röken skapade i ladugården att det var visst så här mitt liv skulle ändas. Jag är nu efteråt även glad åt att jag var där inne för jag vet att korna var helt lugna och inte ett enda råmande hördes. De enda som skrek var vi som försökte få ut dem. Det var inte heller obehagligt varmt. Om jag inte vetet att röken är farlig och att byggnaden kommer att kollapsa så hade heller jag haft bråttom ut. Om jag inte varit inne i ladugården hade jag nog haft en annan bild i huvudet om hur där var. Det har gett mig ett lugn i sinnet då jag nu tror att de flesta djuren var totalt medvetslösa innan värmen blev olidlig.

Igår prickade vi av de djur som finns kvar på lista från CDB (Centrala DjurdataBasen) där alla nöt ska vara registrerade. Jämfört med den listan är det 107 som nu inte längre står på sina ben. Dessutom har vi några kor som är svedda och står på behandling men jag vill rädda deras liv. Även om de inte kommer att mjölka mer så hoppas jag på att kunna få kalvar efter dem. Av de drygt 90 kor jag mjölkade i fredags morse är nu bara 11 i produktion.

Nu blickar jag framåt och tror att vi har saker att få ihop en mjölkanläggning att montera upp i ladugården på gården där jag bor, en granngård till den nedbrunna. vi har haft kvigor där men ingen övrig ombyggnad krävs för att kunna mjölka och de totalt 76 platserna räcker väl till även när alla som nu är dräktiga kalvat. Ibland är det bra att skaffa för mycket saker. Vi har skaffat på oss lite för många mjölkanläggningar genom åren.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709304 Som andra skriver, det är svårt att hitta några bra ord att uttrycka sin medkänsla med er. Men den finns där och vi båda önskar er all framgång i att återkomma och återuppbygga efter det som hänt.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Amatörhuggare 62  
#709306 Var rädd om dig, vid uppröjningen.
Tänk efter, med spannmålsfickorna.

Tänker på dig.
Mvh Amatörhuggarn

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JensSkoog  
#709308 Tack för att du delade med oss mera om hur du jobbade
för dina djur när katastrofen skedde och hur det gått
nu i dagarna efter branden @Pannben.

Vi är ju många här som har haft dig i tankarna, och
jag vet att vi alla önsker dig allt väl i förtsättningen
och ger dig en kram. :ymhug:

Några märkesår kunde man gärna varit förutan, och 2021 blir
ett sådant för dig och dina, likasom 1924 var för min mor, då
ladugård med kor, svin och hönor brann ner. Sådant
glömmer man aldrig.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Sörlänningen  
#709339 Så otroligt tråkigt. Hade jag råkat ut för något liknande tror jag inte att jag hade haft den sinnesnärvaro Pannben verkar ha. Du imponerar i krissituationen.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

totte  
#709353 Ja nu tror jag alla hoppas det skall gå så bra det kan att komma igång igen i den takt och den skala som är möjligt. Ta hand om dig själv och de dina mitt i allt det praktiska och ekonomiska som skall redas upp.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JensSkoog  
#716455 Inte så dramatiskt, men mycket ovant för mig att jag vaknar mitt i natten med
feber och skälvningar som bara blev värre utöver dagen igår.
Förstod snabbt att något var fel med en tand, och lyckligvis
fick jag komma till tandläkaren utpå dagen.
Blev en timma i stolen medan hon borrade och svor över
hur illa det var där i botten.
Senn fick jag åka hem och lägga mig på sofflocket och jag frös så illa
att jag behövde tre tjocka filtor och en dyna över mig, samt en
elektrisk fotvärmare på föterna :-o

Så nu får jag vänta ett par veckor innan jag ska tillbaka och fixa tanden färdigt.
Märkligt att något så smått som en tand kan ställa till det så illa. :wink:

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716458 Tråkigt, det är inte så vi vill se vår norska vän ligga utslagen i soffan. Har dom nu sugit upp allt skit i tanden så ger det nog med sig till imorgon hoppas vi. God nedring.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Bosse1  
#716459 Se upp för blodförgiftning Jens !! Ring sjukan om du blir dålig !

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Göt  
#716460 Krya på dej nu Jens :ymhug: :ymhug: :ymhug:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).