Servicebyggnader

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

147 inlägg 48304 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#713848 Idag har ja återställt utanför maskinhallen så att våra getter fick komma ut på grönbete. Sen har ja isolerat det sista av vattenslangen. Det var imponerande att det var murat 2m under mark. Nu ligger vattenslangen på 1,4 m borde räcka.

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#713931 Nu har vi börjat att bygga gjutformar till tvättrännan som även ska fungera som oljeavskiljare. Det har varit ett himla mätande allt är snett och vint. Så första formen är på plats. Har även varit och hämtat armering och frigoliten. Frugan ville att ja skulle ta henne till ett dyrt ställe synd dom inte säljer korv på brädgården för där är det dyrt 🤣 .

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#714122 Tips på kylaggregat mottages gärna vill få tag i ett som klarar av ca 13 till 15m3 någon som har nån dom kan rekommendera eller avråder!

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714143 Ska det vara smidigt så beställer man i närmsta swedolbutik. Vill man komma billigare undan så verkar det vara vanligt med byggen på begagnade grejer från både industri och lastbilsskåp men det är långt över mitt kunskapsområde.

Känner man en bra el eller VVS-firma så hade inte jag tvekat att ta in en offert på en färdig lösning.

Användarvisningsbild

Boman  
#714742 Idag eller snarare ikväll när vi hade lagt barnen så var det lagom varmt för att man skulle orka gjuta. Så det fick det bli. Frugan var snäll och hjälpte till. Och på förmiddagen så var vi i Jönköping och hämtade dom sista väggarna. Det var ingen höjdare att köra med dom efter bilen kunde inte köra fortare än 50km så ber om ursäkt till alla er som fick åka bakom mig på 47an Idag.

TS

Brorsan  
#714837 Hur tjock isolering valde du i elementen?
I slakteriet hemma valde dom 80 i kylrummen och 100 i frysen 2006.
Vid en tillbyggnad 2017 vart det 100 i nya kylarna och 120 i frysen.

Användarvisningsbild

Boman  
#714879 Ikväll demonterade jag gjutformen. Det hade lyckats ! Har gjort en så kallad labyrintfog för att vattnet inte ska kunna rymma i mellan dom två gjutningarna. Har köpt 160 tjocka väggar till allt så jag hoppas att det ska räcka.

TS

Havd  
#714908 Var köpte du väggelementen till slakteriet?
Funderar på och bygga ett mindre kylrum.

Användarvisningsbild

Boman  
#714920 Blocket! Hittade ett parti i Jönköping som hade blivit över!

TS

kallen  
#714921 Vi har ett Rivacold R452 från Ahlsell till ca 30m3 kylrum som fungerat bra i 3 år.
Enkelt att installera och justera temp med mera.

Användarvisningsbild

easton  
#715007 Grymt :)

Användarvisningsbild

Boman  
#715358 Nu är alla rör och brunnar på plats. Har bara hunnit hälften av vad som var tänkt i helgen. Det är inte nådigt varmt innan i maskinhallen på dagarna +35. Så nu ska det gjutas runt brunnarna så att dom ligger stilla.

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#715516 Nu har jag och pöjken hjälpts åt att gjuta fast alla avloppsrör så att dom ligger stilla. Det var kvällens beting. Nu kommer han sova gött efter att ha skyfflat betong. 💪

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#716200 Nu är det återställt, pöjken vattnade och paddade. Kan man önska sig en padda när man fyller år fick jag som kommenterar av han. Det var inte alls jobbigt han var inte äns tröt. Somnade innan jag hann säga godnatt så det var en bra kvälls aktivitet.

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#716384 Nu är det grävt och jag och pöjken har börjat lägga rör. Farsan är också med och hjälper till. Vi har lagt ner ca 50m än så länge. Den lilla grävmaskin har fått kämpa var några riktigt stora stenar iväg. Var lite jobbigt grävde av gamla trgelrör till täckdikningen. Men som tur så fans det kvar lite rör i morfars gamla gömmor. Så nu är det som nytt.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).