Verkstan

Bilder på haveri.

2233 inlägg 583297 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JörgenO  
#716349 Startade lilla röda traktorn idag.
Kollade oljan, kylarvätska (i expansionskärlet), diesel och sen vaknade Yanmarmotorn direkt.
Jag han köra flera meter med slaghacken innan temperaturmätaren drog iväg mot rött.
Jag hade missat en liten detalj i förkollen, det tre cm stora hålet efter fryspluggen. Det har tydligen varit rejält kallt i Tjälsbyn i vinter.
Ny plugg kostar under tre USD men vad hjälper det när den finns i USA och gräset är lång nu.

PS nån som vet om det kan bli några andra spännande följder av det här? Rost/igentäppt vattenpump, spruckna slangar etc?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totte  
#716350 Kan du inte slå i en träplugg tills du får hem den rätta fryspluggen?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#716355 Tälj till en träbit och knacka i, håller i många år om så skulle vara 😀

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JörgenO  
#716358 Tack för tipsen
Jag skall ut o tälja genast
Och är det så att ni driver med en stackars oteknisk bankman skall jag ta reda på var ni bor o släppa ut bävrar i er skog 😀 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totte  
#716366 Hehe, nej jag driver verkligen inte med dig, en träplugg bör fixa problemet om den görs lagom konisk. Sen när den blir blöt sväller den och fastnar ordentligt. Säker på att @tallen100 håller med seriöst.

Har förresten ingen skog att släppa bävrar i 🤣

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#716367 🤣 Ja det är en gammal väl beprövad metod, och pluggen håller som sagt länge om det behövs 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JörgenO  
#716369 Jag har genom åren förstått att ni två har full koll på allt med motorer.
Blev bara så snopen att det kunde vara så enkelt med en nödlösning 😀
Eller…enkelt…, jag har offrat en krocketklubba som jag skall ta ner någorlunda rätt diameter och lånat sandpapper av en kompis i grannbyn så kvällen är räddad.
Lovar att uppdatera med hur det går

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#716373
tallen100 skrev:🤣 Ja det är en gammal väl beprövad metod, och pluggen håller som sagt länge om det behövs 👍

Det stämmer så absolut!
När jag vux upp, var träplugg på båda båtmotorar och andra vattenkylda motorar
det vanliga. Man köpte ju inte något för penningar om man kunde göra det själv
och när man tappat bort originalpluggen eller den gick sönder, så var det bara
att dra fram kniven
Bara ta dig god tid så den passar perfekt, så sitter den som spikat,

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Suneland  
#716390 Men lille vännen vad har hänt här då månne tro? Kan det varit stora stygga stenen eller var det kanske märkröret för vattenledningen som gett dig på tasken 🤣

Jag är iallafall oskyldig, jag bara lagar jag 😀

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Piraboin  
#716415 ja körde med träplugg i bilens motor på 2 ställen där plugggarna hade gängat ur . i typ 2 år fungerade bra även på ett fordon som går dagligen för att den inte skulle läck ut lite olja

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JörgenO  
#716419 Jag är klar med min stiliga träplugg (offrade en potatismosare med lämplig diameter på handtag. Den ser ut att passa bra, lagom större än hålet.

En fråga @Totte och @Tallen100…
Startmotorn sitter givetvis vägen för att kunna knacka in pluggen. Den ser ut att sitta med två bultar (en syns nere till hö i bild)
Vad kan vänta för komplikationer om jag lossar den. Antar att packningen som jag tycker mig skymta kan gå sönder men sen är det väl nån Axel med drev som följer med som kan vara klurig att få tillbaka igen?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Williamm  
#716420
JörgenO skrev:Jag är klar med min stiliga träplugg (offrade en potatismosare med lämplig diameter på handtag. Den ser ut att passa bra, lagom större än hålet.

En fråga @Totte och @Tallen100…
Startmotorn sitter givetvis vägen för att kunna knacka in pluggen. Den ser ut att sitta med två bultar (en syns nere till hö i bild)
Vad kan vänta för komplikationer om jag lossar den. Antar att packningen som jag tycker mig skymta kan gå sönder men sen är det väl nån Axel med drev som följer med som kan vara klurig att få tillbaka igen?

Den pluggen ser lite kort ut tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

hfab  
#716422
JörgenO skrev:Jag är klar med min stiliga träplugg (offrade en potatismosare med lämplig diameter på handtag. Den ser ut att passa bra, lagom större än hålet.

En fråga @Totte och @Tallen100…
Startmotorn sitter givetvis vägen för att kunna knacka in pluggen. Den ser ut att sitta med två bultar (en syns nere till hö i bild)
Vad kan vänta för komplikationer om jag lossar den. Antar att packningen som jag tycker mig skymta kan gå sönder men sen är det väl nån Axel med drev som följer med som kan vara klurig att få tillbaka igen?

Kugghjul och axel följer med ut och sitter fast i startmotorn.
Koppla bort batteriet innan du börjar, det ligger ström på hela tiden i startmotorn.
När du sätter tillbaka startmotorn ska du se till att den sitter dikt an mot sprängkåpan innan du drar åt bultarna.
Det sitter knappast någon packning.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

hfab  
#716423

Nu gör jag kvällen! 😥

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716424 Ser lite jobbigt ut, kran eller grävmaskin?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).