Skogsmiljö och Trädlära

Södra byggde en faunapassage

7 inlägg 2367 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra byggde en faunapassage

Josephine  
#716292 Vill man sa kan man.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... ver-100-ar

Visserligen var det bestämt fran Mönsteras kommun, men jag tycker ända att denna sorterns handlingar bör lyftas fram mycket mer. Bolag bestar av människor och människor gar det att prata med , till skillnad fran algoritmer.

Varför klarar Södra av att göra detta och inte Sveaskog och de andra norröver?



   TS
Avatar Fallback

Re: Södra byggde en faunapassage

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716293 Sveaskog äger väl rätt få dammar?
Tänker du på vattenkraften norröver så blir situationen annorlunda då det ofta är mycket kraftigare fallhöjder och att det rör sig om säsongsregleringsmagasin med varierande dämningsnivåer på tiotals meter över året.
Faunapassager är mycket enklare i strömkraftverk och andra dammar där vattennivåerna är någorlunda konstanta.

Avatar Fallback

Re: Södra byggde en faunapassage

hfab  
#716299 @Josephine
Det finns ett antal laxtrappor i tex Ångermanälven.
Googla gärna och återkoppla med en kommentar.
Titta särskilt på Sollefteå 😉

Användarvisningsbild

Re: Södra byggde en faunapassage

Josephine  
#716305
hfab skrev:@Josephine
Det finns ett antal laxtrappor i tex Ångermanälven.
Googla gärna och återkoppla med en kommentar.
Titta särskilt på Sollefteå 😉


OK. en snabb sökning gav en gammal sida fran 2015 : https://www.allehanda.se/artikel/livlig ... -solleftea

och en matigare rapport fran 2020 (intressantast) https://wwwwwfse.cdn.triggerfish.cloud/ ... upplst.pdf


Det jag menade med mitt inlägg var att när det gäller miljöarbete och miljöhänsyn ser det ut som om Södra överlag gör mycket mer än de andra skogsbolagen, i alla fall vad som syns i media..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra byggde en faunapassage

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716307 Södra lägger rätt mycket krut på marknadsföring, det ska synas.

Avatar Fallback

Re: Södra byggde en faunapassage

axwell  
#716363 Det finns en hel del typer av faunapassager utspridda över landet.

Ett exempel som jag rekommendera ett besök vid är laxtrappan vid Jockfall i oreglerade Kalixälv, Överkalix kommun, Norrbotten.

Monitorer gör att besökarna kan se laxarna även när fiskarna inte "flyger" genom luften.

Användarvisningsbild

Re: Södra byggde en faunapassage

Josephine  
#716416 Jag har fatt lite mer information om faunapassagen, Södra och Karlshamns kraftverk:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Renate Foks
De köpte anläggningen för att säkerställa vattentillgång till pappersbruket. Det fans redan ett föreläggande och vite att anlägga fiskvägar innan de köpte kraftverket. Samma bolag har tagit ner stora gamla lövträd på sin egen mark bara någon mil bort. Och vill spränga bort dammar med stora vattensalamander och lägga igen diken där gäddan leker.

David Nile > Renate Foks
Ja här fins en hel del att tampas med. Jag kommer driva på för ett riktigt återställande av Karlshammar. Hela industrianläggning är ej PCB sanerad i Karlshammar bla. Det står transformatorer och läcker olja. En satte dom i brand när Faunapassage anlades så rök med PCB spreds över hela byggden. Dammen tömdes på vatten så musslor i tusental låg och torkade upp på stränderna osv osv. Grova miljöbrott. I ärlighetens namn rent för djävligt då Emåförbundet är inblandade. Men Emåförbundet är åxå finansierat av Södra. Både Södra och Kalmar Lst fins i Emåförbundets styrelse. Det fins reglerat i förordning 2017:900 hur objektivitet i beslut skall förfaras. Kalmar Lst är förvaltare av Naturreservat. Här fins en intressant sak att granska.
Märk väl. Detta är inte Södras fel som koncern. Det beror på ett antal människor som rör sig i den bortre gränsen av sitt kompetensområde. Som utger sig själva för att va bra på det dom gör. Men det är inte orden som definierar ens kompetens. Det är det som blir kvar till eftervärlden.

David Nile
Ej avgjort. De som säger att domstol har sagt sista ordet har ej läst sista avgörandet.
Uppförd anläggning bryter mot Jorbalken PBL och Restvattenlagen. Samt marken är enl Kalmar Läns författningssamling belagd med nyttjande förbud. Dom skulle aldrig ändrat på den första domen.
Att gräva och spränga för att uppföra anläggningsdelar och industritillbehör i ett Naturreservat är av intressant principiell karaktär. Vart fall under förevändningen ”vi är förpliktade och behöver inga dispenser” Dessutom är anläggningen PCB kontaminerad och ej sanerad enl förordning 2007:19. Riv Ut!
Utter och andra små vattenlevande däggdjur har ej fått förbättrad konnektivitet. Många Uttrar har gått åt i anläggningens utskov.
-----------------------

Nagon som jobbar för Södra som vill säga nagot om detta?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).