Skotare

Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

29 inlägg 5672 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

AKKAMAAN  
#713544 Tyvärr bottennapp på hydraulschemat...
Har andra metkrokar ute, men det kan ta tid...
Här är mina teorier
1 st JT till bom/lyftarm som är enkelverkande
1 st JA till Rotator
1 st JA till grip
1 st JB till kransväng
1 st JB till midjestyrning
1 st JB till Schaktblad
1 st JK till uskjut (regenerativ)
1 st JK till teleskopgrind (regenerativ)
1 st PE till vippen (ytterst osäkert)

Jag vet att det är ett jäkla besvär att fytta runt sliderna för att testa var de hör hemma.
Ett sätt att göra det på är att efter du stoppat i sliderna enligt ovan provkör kranen. Omm det är t ex två slider som måste byta plats så är det enklare att kasta om slangarna än att skruva isär och flytta slider...
har lagt ut frågan till en bekant som jobbat på Monsun-Tison/VOAC och Parker. Han kanske kan knäcka bokstavskoderna
kommer inte längre just nu
Uppdaterar när jag fått mera info

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

AKKAMAAN  
#713545 Nu har jag lyft upp ärendet på högre ort. Har partat med min vän Jarmo som har jobbat åt Monsun-Tison/Voac/Parker i Elk Grove IL utanför Chicago sedan 1980 talet. Han pensionerade sig I höstas och flyttade till San Diego CA men han gav mig ett annat namn på en kollega, Per N, som fortfarande jobbar kvar i Elk Grove IL.
Jarmo tipsade om att sifferkoden på ventilpaketets märkskylt är jätteviktig för att få fram hur sliderna skall sitta. Den kodnyckeln finns i Parkers datasystem och tar bara några minuter att skriva ut och mejla till mig.
Så innan jag kontaktar per så behöver jag en tydlig bild på typskyltens siffror. Efter detta så borde vi vara nära sanningen.

Ps. Det jag skrev tidigare om att flytta slangarna kan bli lite fel om man inte får rätt chockventil på rätt plats. Så då måste även dessa flyttas...

Hav tålamod! 💪

Användarvisningsbild

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

Oskarkarlstrom  
#713546
1621482204_20201212_132837.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

Oskarkarlstrom  
#715916
AKKAMAAN skrev:Nu har jag lyft upp ärendet på högre ort. Har partat med min vän Jarmo som har jobbat åt Monsun-Tison/Voac/Parker i Elk Grove IL utanför Chicago sedan 1980 talet. Han pensionerade sig I höstas och flyttade till San Diego CA men han gav mig ett annat namn på en kollega, Per N, som fortfarande jobbar kvar i Elk Grove IL.
Jarmo tipsade om att sifferkoden på ventilpaketets märkskylt är jätteviktig för att få fram hur sliderna skall sitta. Den kodnyckeln finns i Parkers datasystem och tar bara några minuter att skriva ut och mejla till mig.
Så innan jag kontaktar per så behöver jag en tydlig bild på typskyltens siffror. Efter detta så borde vi vara nära sanningen.

Ps. Det jag skrev tidigare om att flytta slangarna kan bli lite fel om man inte får rätt chockventil på rätt plats. Så då måste även dessa flyttas...

Hav tålamod! 💪


Hej igen 😀 Kom du i kontakt med Per N? 😇 Eller är det bara och testa vad du skriver i föregående inlägg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

AKKAMAAN  
#715954 SMS'ade Per N men han har inte svarat.
Mailade Parker i Borås, fick svar att de tagit emot min förfrågan men sen har inget hänt på drygt 2 veckor.
Så tyvärr så har jag inget mera att ge för tillfället.
Antar att de just nu är bara "trial end error" som återstår :ymsigh:

Avatar Fallback

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

jola0029  
#716140 Nu är HV09 långt före min tid, så jag har dålig koll på denna, har inte kunnat hitta exakt denna bestyckning.
Varken ordningen eller ens antalet sektioner eller JT-slid, men såhär såg en variant av HV09 till 892 skotare ut,
Räkningen är från inloppet skulle jag tro.

1 PE Terrängstyrning
2 JB Kransväng
3 JB Grind
4 JA Grip
5 JK Teleskop regen
6 JK Vipp regen
7 JA Lyft
8 JB Rotator

Om JT är enkelverkande, vilket bilderna pekar på, så är den ju misstänkt att kan ha använts på Lyft (om positionen är säker?)
Den extra JA som blir över kan då vara till schacktbladet. Det är troligast att regenerativa JKs har använts på vipp och teleskop.

edit:stavning
Senast redigerad av jola0029 sön 27 feb 2022, 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

Oskarkarlstrom  
#728918 Hei igjen, skriver på norsk denne gang 🙂

Har montert sammen hydraulikksentralen nå, montert sammen etter jola0029 sitt tips, alt funket 😁

Men har enda noen problem med maskinen.

Problem 1:
Når jeg svinger kranen tar det lang tid før den starter og svinge og den er treg, må holde spaken helt på maks. Etter jeg slipper opp spaken glider liksom kranen ett stykke før den stopper.

Kan det være fel slide på kransvingen? Kan det være fel i svingsylindrene, felkoblet slanger?
Noen plass å justere sensitiviteten?


Noen som kan gi informasjon om disse bildene?
Lurer på hva knappene med rød ring rundt gjør.
Hvilken knapp mangler?
Også til slutt, girspaken, noen som vet hvilke rekkefølge det er på 1-2-3....

1632511819_20210924_115854.jpg
1632511774_20210924_115801.jpg
1632511774_20210924_115811.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

Fredi  
#728943 Alla de gula brytarna är till arbetsljus, inbyggd automatsäkring i dessa. De andra kan vara svårare är väl bara att pröva vad som händer eller hitta ett elschema att kolla i.

Avatar Fallback

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

jola0029  
#729179 Var alla fjäderpaket identiska? Det är inte så att något av dem var starkare och hamnat på fel plats?
Det låter mest troligt att strömstyrningen behöver lite intrimning på kransvängen.
Förmodligen så kan alla funktioner må bra av att få en intrimning.

Om det är en IPS 302 så finns manual/beskrivning här:
http://www.jytec.co.kr/upload/pty3/1275914223_0.pdf

Börja med att skruva ner ned-ramp-tiden för att se om kranen stannar bättre.
Testa sedan att skruva upp max-strömmen för att se om spaken lyder bättre vid start.
Om det ger verkan, justera min-strömmen om det behövs, och gå tillbaka till att justera max-ström och ned-ramp.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

Oskarkarlstrom  
#729469 Takk for svar, da skal jeg prøve og justere.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

jola0029  
#730380
Oskarkarlstrom skrev:Takk for svar, da skal jeg prøve og justere.


Skriv gärna hur det gick sedan.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

Oskarkarlstrom  
#730410 Skal gjøre det, må bare få tid og se på det 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

Oskarkarlstrom  
#730900
jola0029 skrev:Skriv gärna hur det gick sedan.



Då har jag forsökt och justert strömstyrningen lite, blev 56x bättre, nästan perfekt vil jag si 😀😀👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 892 skotare, hydraulschemat någon?

jola0029  
#730950 Toppen ! 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).