Motorsåg och handhållet

motorsåg till timring

39 inlägg 5345 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

motorsåg till timring

valmet 500  
#716064 Hej jag timrar en del brokistor. Nu skulle det behövas en såg till men räcker en batterisåg till eller borde det vara en större såg jag har som bäst en 550 mk2 som jag är nöjd med en Shindaiwa 360 som är för svag en 550 som aldrig varit bra och en Husqvarna t536 som är för svag.

Så vilka alternativ skulle ni se på både Stihl och Husqvarna återförsäljare finns i närheten men Stihl har bättre service



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Arvid0  
#716066 Jag fick låna en såg av husqvarnahandlaren. Batterisåg räckte gott till min timring. Så länge du "bara" ska ha den till kap och knutar är en batterisåg att föredra men håller du på och klyver mycket blir det klent. Skönt att slippa ha en bensinsåg på tomgång eller behöva rycka den igång för bara en liten justering.
Senast redigerad av Arvid0 sön 13 jun 2021, 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716067 Tycker du att det är nåt i storlek med 550 du behöver finns ingen batterisåg du kan välja.
Hade du tyckt t536 varit nog så kanske det finns nåt jämförbart.
Det finns idag ingen 2,5-3Kw elsåg med batteri.
Ett effekt urtag på 2500-3000w tar nog slut på ett batteri rätt kvickt.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716069 Mange! Rätt såg till rätt objekt och här räckte tydligen den lånade batterisågen alldeles utmärkt.

Angående effektuttag och körtid, så finns det ju olika storlekar på batterier. Ett större batteri ger längre körtid, men blir också tyngre och klumpigare.

Men bensintankens storlek varierar ju också mellan olika bensinare också har jag märkt...

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716070 Valmet 500! Du kan ju titta närmare på Husqvarna 540 iXP. Troligtvis klart starkare än din t536 LiXP och mycket lättare än en 550 XP.

Edit: Det senaste året har jag rotkapat 60-åriga vindfallna granar (G28) med min 540 iXP och kraften hos sågen räcker mer än väl till för detta.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716075 Hur mycket effekt är det i 540ixp, Niklas?
Jag svarade trådskaparens inlägg.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716088 Tja, jag vet inte, men den ska ju motsvara en 40-kubikare i kapacitet och den är definitivt klart starkare än en 536 LiXP. Husqvarna uppger ca 30% starkare än 536 LiXP och det kan nog stämma.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716092 Det är rätt stor skillnad på 30, 40 och 50cc sågar i prestation. Större skilnad än mellan 50 och 60cc tex.
Många mindre o mellan sågar känns killnader på 5cc rätt tydligt.

Det anges ingen effekt i batterimaskinerna så jämföra utan den infon eller att köra är svårt.

Fattar inte hur de kan låta bli att ange en så pass viktig detalj. Ingen såg jag sålt nyy eller begagnad har sålts utan den vetskapen.
Känns lite som lurendrejeri att sälja en såg utan att ange effekt i densamma.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716096 Angiven effekt uppmätt på något mysko sätt säger inte så mycket, jämfört med att testa själv i lämplig stock. Det är ju det sistnämnda som är av intresse för mig som slutanvändare.

Men nu tror jag vi är långt utanför den fråga som TS ställde. Så åter till ämnet, innan någon moderator får fnatt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716101 Nja, detta är väl precis det han frågar.
valmet 500 skrev:..räcker en batterisåg till eller borde det vara en större såg..


Nu hade det varit gott o kunna säga att just produkt x har en motor på xx Kw/hk vilket de alltid angivit innan och gör fortfarande av just denna anledning.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716105 Pellec kan ju ange om det är 1500w (C15) eller 2000w (C20) motor så varför inte andra?
Stihl MS200 ligger på 1,7KW och när man kör C15 med samma kedja som 200 så märks det skillnader om än inte kioskvältande.

Avatar Fallback

Re: motorsåg till timmring

valmet 500  
#716108 Att sågen skulle vara lättare en 550in e ett klart plus och flera sågar i samma storlek behöv jag inte. Min batteri såg har fungerat riktit bra därför tänkte jag på en sån men sthils små sågar har man ju bara hört bra om.

   TS
Avatar Fallback

Re: motorsåg till timmring

axwell  
#716132
valmet 500 skrev:Att sågen skulle vara lättare en 550in e ett klart plus och flera sågar i samma storlek behöv jag inte. Min batteri såg har fungerat riktit bra därför tänkte jag på en sån men sthils små sågar har man ju bara hört bra om.

Om 540 är lättare inklusive batteri, så är inte många gram.

Skulle tro att Stihl ms261 utan handtagsvärme väger lika(eller mindre) med halvfulla tankar.

Men sen sitter det ju oftast riktiga svärd och kedjor som är tyngre än minimilösningarna på batterisågarna.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716146
axwell skrev:
valmet 500 skrev:Att sågen skulle vara lättare en 550in e ett klart plus och flera sågar i samma storlek behöv jag inte. Min batteri såg har fungerat riktit bra därför tänkte jag på en sån men sthils små sågar har man ju bara hört bra om.

Om 540 är lättare inklusive batteri, så är inte många gram.

Skulle tro att Stihl ms261 utan handtagsvärme väger lika(eller mindre) med halvfulla tankar.

Men sen sitter det ju oftast riktiga svärd och kedjor som är tyngre än minimilösningarna på batterisågarna.


Stihl 261 väger enligt spec 4,9 kg. Lägg till minst 1,5 kg för att få den startklar och tankar, så blir det ca 6,5 kg körklar.

Husqvarna 540 iXP väger ca 2,9 kg. Ett BLi 200X batteri väger 1,3 kg och svärd +kedja väger kanske 400 g, vilket ger en körklar vikt ca 4,6 kg.

Stor viktskillnad.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: motorsåg till timmring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716147
valmet 500 skrev:Att sågen skulle vara lättare en 550in e ett klart plus och flera sågar i samma storlek behöv jag inte. Min batteri såg har fungerat riktit bra därför tänkte jag på en sån men sthils små sågar har man ju bara hört bra om.


Stihl har ju även batterisågar, som t.ex. MSA 200 och MSA 220. Enligt "min" handlare (som säljer både Stihl och Husqvarna), är dock Husqvarnas batterisågar bättre än Stihls batterisågar.

MSA 220 har tyvärr en olyckligt utformad spärr mot ofrivilligt gaspådrag, enligt Skogsforums officiella test av sågen, men ska i övrigt motvara Husqvarnas 540 iXP i storlek.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).