Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

125 inlägg 30197 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Anton k  
#694283 Hur har det gått för grabbarna? Håller dom på fortfarande?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

hfab  
#715817 @Torbjörn Johnsen
Hur gick det för grabbarna?
Vi måste väl få en uppdatering nu?

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#715819 Det har varit färdigröjt sen augusti i fjol. En gick vidare till studier HT 2020 och en satsade på ett annat jobb i butik (men ska börja plugga nu i höst). Det fick en bra erfarenhet och gillade röjningsjobbet så det är nog inget de ångrar. Men det var svårt att få uppdrag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Iskog  
#715939 Det är konstigt att folk är så dumsnåla med röjningen, först lägger man 10 000kr hektaren på markberedning och plantering men sen har man inte "råd" att röja fram sina förädlade plantor för 3000kr hektaren.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

svampbob  
#715940
Iskog skrev:Det är konstigt att folk är så dumsnåla med röjningen, först lägger man 10 000kr hektaren på markberedning och plantering men sen har man inte "råd" att röja fram sina förädlade plantor för 3000kr hektaren.


Jag tror att det är de passiva skogsägarna som syndar mest på den punkten. Markberedning och plantering ingår ofta i affären vid slutavverkningen så dom pengarna ser dom aldrig. När det är dags för röjning är det pengar du måste plocka från plånboken och då blir det jobbigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).