Öppna kategorin

Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

59 inlägg 7684 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

husqvarna_med_sthil  
#715694 Det är också på så vis att sånt här tar tid att lära sig. Behöver man vara självförsörjande får man försöka blanda olika metoder så man har käk året om. Odla, hålla sig med djur, jaga osv. Allt från potatis till jakt har en inlärningstid och kanske inte minst så viktigt att göra saker i tid för missar man något ett år är det ett år kvar innan man får chansen att göra rätt...

Kött saltar och torkar man, potatis går bra att lagra i jordkällare. Jag har testat bägge metoder och det fungerar även om saltat och torkat kött inte alltid går att jämföra med en fin bit på grillen tinad ur frysen.

Den största 'aha'-upplevelsen för många runt självförsörjning lär nog bli allt fysiskt arbete, även om man använder maskiner kommer det gå åt en väldig massa arbetsmängd bara för att hålla sig med mat året runt om man jämför att handla på affären. Har man testat att ta en en vuxen älg på egen hand en par km från hemmet så är man en bit på väg att förstå, eller varför inte gräva upp ett potatisland med spaden, nyttig träning för att få den rätta förståelsen 😀

Elmia
Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

husqvarna_med_sthil  
#715695 Min ton verkar som negativ när jag läser hur jag svarat dig. Jag är positiv till självförsörjning men man ska vara ödmjuk inför ämnet och förstå att här räcker inga teoretiska kunskaper utan det måste praktiseras, både för att man ska lära sig men också förstå vad som är möjligt och vad som inte är möjligt kanske sådär direkt. Såg det var någon som tipsat dig om ett forum alternativ.nu och det verkar vara ett seriöst forum för självförsörjning med mängder av fakta och diskussioner. Börja smått, odla potatis ett år, kör så det ryker !

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#715701
husqvarna_med_sthil skrev:Det är också på så vis att sånt här tar tid att lära sig. Behöver man vara självförsörjande får man försöka blanda olika metoder så man har käk året om. Odla, hålla sig med djur, jaga osv. Allt från potatis till jakt har en inlärningstid och kanske inte minst så viktigt att göra saker i tid för missar man något ett år är det ett år kvar innan man får chansen att göra rätt...

Kött saltar och torkar man, potatis går bra att lagra i jordkällare. Jag har testat bägge metoder och det fungerar även om saltat och torkat kött inte alltid går att jämföra med en fin bit på grillen tinad ur frysen.

Den största 'aha'-upplevelsen för många runt självförsörjning lär nog bli allt fysiskt arbete, även om man använder maskiner kommer det gå åt en väldig massa arbetsmängd bara för att hålla sig med mat året runt om man jämför att handla på affären. Har man testat att ta en en vuxen älg på egen hand en par km från hemmet så är man en bit på väg att förstå, eller varför inte gräva upp ett potatisland med spaden, nyttig träning för att få den rätta förståelsen 😀
Om man inte har 60 000 för jordkällare då? är det kört? kan man inte bygga en "mini jordkällare" för kanske 5 000? hjälp kära nån!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Tosca  
#715703 Det går att göra en stuka, inte så dyrt men en del jobb.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

jannee  
#715706 Införskaffa en utrangerad 20 fots container.
Gräv ned den i en sluttning.
Det är i princip det enda du behöver göra förutom att även ordna en ventilation.
Därefter kan du själv isolera dörren efter tycke och smak.
Enkelt och billigt, inte minst för den händige.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

hfab  
#715711 Om du skulle leva i din drömvärld och lyckades skjuta ett djur i veckan, hur skulle du då förvara och tillaga köttet
@winterpuppy

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#715717 Varför är det så orimligt att skjuta ett djur i veckan? är det verkligen så svårt att skjuta ett djur? även om man jagar i flera timmar per dag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Sne4  
#715718 Gäller det någon överlevnadstes:
Googla Savolaxsardiner 😀

Gäller det ätbart och skogsforum:
Svart Valnöt
Härdig 'äkta' valnöt
Amerikansk Kastanj
Storfruktig ek
Hickory
Hassel
..och så de mer vanliga trädgårdträden. Kolla även järnäpple apropå lagringsbarhet.
-Du får ha något årtiondes framförhållning bara med träden...

Har du inte råd med en jordkällare - googla stuka (substantivet då)

Är du en riktig novis på detta med odling, så som skrevs - börja i liten skala och lär dig.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715721
winterpuppy skrev:Varför är det så orimligt att skjuta ett djur i veckan? är det verkligen så svårt att skjuta ett djur? även om man jagar i flera timmar per dag?

Det er jo ikkje berre og skyta du må ha løyve og det er ikkje gratis.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

hfab  
#715725
hfab skrev:Om du skulle leva i din drömvärld och lyckades skjuta ett djur i veckan, hur skulle du då förvara och tillaga köttet
@winterpuppy

Varför svarar du inte på frågan?

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715726 Var snäll emot den förhoppningsfulle ynglingen

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

husqvarna_med_sthil  
#715728
winterpuppy skrev:Varför är det så orimligt att skjuta ett djur i veckan? är det verkligen så svårt att skjuta ett djur? även om man jagar i flera timmar per dag?


Nu har vi flera stycken svarat dig, att du får inte dom svar du eftersträvar är en annan sak. Man skjuter inte ett djur i veckan året om. Vissa höstar räcker inte köttet längre än till mitt i vintern fast att man är flera som hjälps åt under vissa jakter medan det andra år kan gå bättre. Sedan är detta inte heller gratis som någon skrev. Det är jägarexamen, markinnehav eller arrende, fällavgifter, statligt jaktkort, utrustning, årlig övning osv. Testa att jaga när vinter ligger tung med snö från november till mars... då kan det vara överjävligt svårt och man kan gå hela perioden utan något egentligt köttvärde. En stor del av sommarhalvåret i norr är jaktfattigt i tabellen. Det gäller att vara effektiv när jakten går av stapeln men att hålla sig helt självförsörjande är minst sagt svårt... det fanns en anledning att vi gick från jägare till bonde.

Problemet man upptäcker är att dom här dagarna utan vilt är arbetsdagar man inte får något gjort alls annat än att göra av med energi... på så sätt skulle det rent teoretiskt vara mera effektivt med fällor så man kan jobba med annat under tiden fällan jagar åt en. Problemet här är att man inte kan jaga de vilt med mest kött per fångst via fällor då detta är förbjudet.

Sedan skulle jag vilja påstå att det tar många år att komma till någon slags självförsörjning och är ingen livstil som man byter till från att inte kunna någonting till att vara självförsörjande på tex mat. Någonstanns ska man börja och då föreslår jag i pilotskala så man lär sig hur saker ska göras för att fungera praktiskt innan man tänker att ta upp det i full skala.

En jordkällare gräver man ur själv och murar upp som självförsörjare alternativt att man säljer något man gjort själv och köper tjänsten av nån annan. I ett grundperspektiv kanske ett byte av tjänster är det rätta svaret här men där sätter skatteverk och styre stopp som anser sådant som oförnämligt.

Nu har jag svarat dig några gånger på den här frågan så uttömande och förklarande jag kan.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715729 Skal du lykkes med Noko sånt må du Vera ein resusterk person ellers går det ikkje. Nokon i Sverige som har hørt om Christoffer Klausen? Litt kjent nordmann som skulle leva eit år på det han kunne sanka, fiska og jakta. Frå august 09 til august 10. Traff litt uheldig, rekordkald vinter. Han budde i gapahuk og heimelaga lavu. Prosjektet gjekk ikkje bra, det vart oppdaga i ettertid at han hadde vore i Sverige på eit eller anna og på Nordbysenteret der han blant anna prøvde og sjekka opp ei jenta. Han vart nødt til og legga korta på bordet rett og slett. Ganske kjent sak i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Iskog  
#715733 Frågan saknar lite rim och reson, rimligheten av att skjuta ett djur avgörs av så många olika faktorer. Du kan säkert skjuta 50 sjöfåglar på en dag under optimala förutsättningar och sedan kan du få sitta i veckor på ett älgpass innan någon älg uppenbarar sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).