Öppna kategorin

Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

59 inlägg 7723 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#714004
husqvarna_med_sthil skrev:Nej det är inte rimligt för de flesta jägare. Utan metoder att konservera eller de fysiska förutsättningar som krävs för att leva på det viset så blir det mycket svårt. Måste också kompletteras med allt möjligt från fisk till vegetabilisk kost. Sedan måste allt göras rent fysiskt, det är jobb hela den vakna tiden av dygnet för att få ihop till maten. Jag tror att väldigt många skulle svälta ihjäl vid detta scenario.

Vid jakt här i mellandelen av landet går det upp och ner. Köttet från årets älgjakt räckte till familjen här hemma fram till februari och då är vi i snitt 20 man som hjälps åt med jakten. Jag sköt ingen älg alls ifjol och även om det skjutits en del för hundarna av andra kan man iaf konstatera att jag skulle blivit utan om jag varit själv... fast å andra sidan höll jag igen vid en par tillfällen likväl som jag inte skulle gjort i en överlevnadssituation förstås...

Vissa år har man fyllt frysarna med småvilt andra år blir man utan. Det finns en anledning att vi gick från jakt och nomadliv till markbruk och blev bönder som är ett betydligt enklare sätt att hålla sig med mat året runt.

De flesta som går i sådana här funderingar har sällan eller väldigt liten erfarenhet av jakt och att tro att man över natten skulle bli en fullfjädrad jägare som överlever på sin jakt är en utopi.
Varför skulle det vara lättare att odla? vad kan man odla under vintern tex.?

Kan inte en vanlig jägare skjuta ner ett enda djur, en gång i veckan året om?

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

husqvarna_med_sthil  
#715618 Odla är betydligt enklare än jakt, man odlar och skördar på sommarhalvåret så man har att äta till nästa skörd. På vintern odlas således inget.
Nej en en ensam jägare kan inte räkna med att på årsbasis att skjuta ett djur i veckan.

Jag förstår att du inte får svaren som du vill ha, tyvärr men vad vore svaren värda om jag inte vore ärlig ?

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

tallen100  
#715623 Begriper inte riktigt varför det ska vara ett djur i veckan.
Du ska väl äta upp köttet oxå, och inte bara filéerna 😉

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#715636
husqvarna_med_sthil skrev:Odla är betydligt enklare än jakt, man odlar och skördar på sommarhalvåret så man har att äta till nästa skörd. På vintern odlas således inget.
Nej en en ensam jägare kan inte räkna med att på årsbasis att skjuta ett djur i veckan.

Jag förstår att du inte får svaren som du vill ha, tyvärr men vad vore svaren värda om jag inte vore ärlig ?
Jo, självklart ska du vara ärlig men...

Hur ska man konservera allt man odlat så man har att äta fram tills skörden nästa år (utan kylskåp eller annan elektronik)? 😤

   TS
Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

hfab  
#715638
winterpuppy skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Odla är betydligt enklare än jakt, man odlar och skördar på sommarhalvåret så man har att äta till nästa skörd. På vintern odlas således inget.
Nej en en ensam jägare kan inte räkna med att på årsbasis att skjuta ett djur i veckan.

Jag förstår att du inte får svaren som du vill ha, tyvärr men vad vore svaren värda om jag inte vore ärlig ?
Jo, självklart ska du vara ärlig men...

Hur ska man konservera allt man odlat så man har att äta fram tills skörden nästa år (utan kylskåp eller annan elektronik)? 😤

Om du skulle leva i din drömvärld och lyckades skjuta ett djur i veckan, hur skulle du då förvara och tillaga köttet?

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Ekman  
#715639
winterpuppy skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Odla är betydligt enklare än jakt, man odlar och skördar på sommarhalvåret så man har att äta till nästa skörd. På vintern odlas således inget.
Nej en en ensam jägare kan inte räkna med att på årsbasis att skjuta ett djur i veckan.

Jag förstår att du inte får svaren som du vill ha, tyvärr men vad vore svaren värda om jag inte vore ärlig ?
Jo, självklart ska du vara ärlig men...

Hur ska man konservera allt man odlat så man har att äta fram tills skörden nästa år (utan kylskåp eller annan elektronik)? 😤


Kött och fisk kan man torka, salta och röka. Sånt man odlar stoppar man i jordkällare eller sädesmagasin.

Färsk mat är lyx.

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#715648 Så du menar att man kan konservera grönsaker i en jordkällare från skörden till skörden nästa år? 😱

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Williamm  
#715650
winterpuppy skrev:Så du menar att man kan konservera grönsaker i en jordkällare från skörden till skörden nästa år? 😱

Jag känner ingen som inte lagrar potatis i jordkällaren tills nästa skörd. Morötter, rödbetor likaså.
Var kommer du ifrån?

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

JörgenO  
#715660
winterpuppy skrev:Så du menar att man kan konservera grönsaker i en jordkällare från skörden till skörden nästa år? 😱


Driver du med oss eller vet du verkligen så lite?

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715669 Er mange unge i dag som ikkje eingong veit kva ein jordkjellar er. Korleis skal dei veta da? For dei aller fleste blir maten handla på butikken, er vel ikkje mange bønder eingong som har jordkjellar lengre. Dei eldre veit nok kva det er.

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#715670
williamm skrev:
winterpuppy skrev:Så du menar att man kan konservera grönsaker i en jordkällare från skörden till skörden nästa år? 😱

Jag känner ingen som inte lagrar potatis i jordkällaren tills nästa skörd. Morötter, rödbetor likaså.
Var kommer du ifrån?
Jag är ny till det här...

Du behöver inte vara så i tonen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#715671
JörgenO skrev:
winterpuppy skrev:Så du menar att man kan konservera grönsaker i en jordkällare från skörden till skörden nästa år? 😱


Driver du med oss eller vet du verkligen så lite?
Jag är ny till de här... 😤

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Williamm  
#715676
winterpuppy skrev:
williamm skrev:
winterpuppy skrev:Så du menar att man kan konservera grönsaker i en jordkällare från skörden till skörden nästa år? 😱

Jag känner ingen som inte lagrar potatis i jordkällaren tills nästa skörd. Morötter, rödbetor likaså.
Var kommer du ifrån?
Jag är ny till det här...

Du behöver inte vara så i tonen...


URSÄKTA! Det var inte meningen att di skulle ta illa upp! Jag skulle skrivit ödmjukare.
Frågan var för att jag är nyfiken.

Hälsningar William.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Tosca  
#715678 Sök lite om självhushållning, finns nog en hel del på nätet men även vanliga böcker.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715685 Sajten www.alternativ.nu har mycket för den som drömmer om ett naturnära liv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).