Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

404 inlägg 99939 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Axl  
#715075 Det är nog ofta så att föreningarna har de högsta listorna. Desto bättre konjunktur desto större påslag gör bolagen (och till viss del föreningarna) men dom har fortfarande listor som ligger under.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715076 Desto lägre listpris de har, desto högre påslag kan de ge. Den som inte jämför blir blåst.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#715078 Känns lite fel att inte sälja till förening vilka borde vara prisdrivande men som det är nu har dom inte hängt med i priset men nästa gång kanske det är åt andra hållet. Även Sveaskog låg högre i pris än tex mellanskog.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sune__  
#715495 Fick avisering i appen från Mellanskog idag, de höjer barrtimmer med i snitt 60 kr metern.

https://www.mellanskog.se/nyheter/nu-fa ... er-betalt/

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

r93  
#715497 Ja, det blir en spännande höst, pratade med en maskinförare i förra veckan, han skrattade smått när jag sa att 1000 kr är minipris för att hugga, ”ha ha ha tro inte att varken jag eller du får mer, sågverken täljer guld nu, sedan när det tar stopp i usa och kommande lågkonjunktur kommer, då sjunker det igen.”

Så på ena sidan har vi @fredrikreuter som sa i podden att så här låga timmerpriser kommer vi aldrig mer att ha.

Och en skogsentreprenör som nästan tyckte man skulle passa på nu, för till hösten så sjunker det.

Mycket intressant och se vem som får rätt.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

tallen100  
#715498 Gissar nog på maskinföraren

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sture Andersson  
#715503 Prata med en som säljare inom typ hallar ,fick lite otäck känsla när han sa att priserna på stål och allt som har med bygge att göra går upp så mycket att folk börjar tveka på att bygga nu .Får hoppas det inte är så för jag tänkte avverka till hösten.
Det som talar emot detta är nog att det finns en massa pengar som folk vill sätta sprätt på nu ,dom har bara lagt pengar på hög och suttet hemma .

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

axwell  
#715514 Mellanskogs lista ligger i topp på det sätt jag jämför.

SCA ser ut att bevaka/bevakas så att dom inte lägger sig för högt.
Listan på AU kom 1;a juni med tillägget att "lista på leveransvirke kommer inom kort", det är den 7:e idag.

Sca har förlorat sina 2 inköpare för Timrå + om och Härnösand, dom gick till Norra Skog.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

r93  
#715519
Sture Andersson skrev:Prata med en som säljare inom typ hallar ,fick lite otäck känsla när han sa att priserna på stål och allt som har med bygge att göra går upp så mycket att folk börjar tveka på att bygga nu .Får hoppas det inte är så för jag tänkte avverka till hösten.
Det som talar emot detta är nog att det finns en massa pengar som folk vill sätta sprätt på nu ,dom har bara lagt pengar på hög och suttet hemma .


Sådant hör man hela tiden nu, från ridhus till bostadshus… skenande priser så kalkylerna går inte ihop.

Jag får mejl varje vecka nu från leverantörerna som aviserar prishöjningar på allt från hyllsystem till inredningar.

Alla priser går rakt upp….

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

svampbob  
#715552 Det är nog så att en väldig inflation är på G och konstigt vore väl annars med tanke på hur mycket pengar som har tryckts under pandemin. Jag fick idag farmaren fylld i topp för jag tror att även bränslet kommer att åka upp i pris.

Det kan inte vara roligt för dom som har tagit större byggprojekt på fastpris och utan möjlighet att indexreglera priserna under första året.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Fredrik Reuter  
#715557
r93 skrev:Ja, det blir en spännande höst, pratade med en maskinförare i förra veckan, han skrattade smått när jag sa att 1000 kr är minipris för att hugga, ”ha ha ha tro inte att varken jag eller du får mer, sågverken täljer guld nu, sedan när det tar stopp i usa och kommande lågkonjunktur kommer, då sjunker det igen.”

Så på ena sidan har vi @fredrikreuter som sa i podden att så här låga timmerpriser kommer vi aldrig mer att ha.

Och en skogsentreprenör som nästan tyckte man skulle passa på nu, för till hösten så sjunker det.

Mycket intressant och se vem som får rätt.


Den som lever får se heter det väl...

Det finns dock en risk för att rundvirkespriset fortsätter vara lågt genom en självuppfyllande profetia som säkert skogsindustrin är med och odlar.

Jag tror alltså att det är upp till gemene skogsägare att våga tro på högre virkespriser. Jag ska försöka utveckla varför:

1. Det finns tecken på att trävarupriserna troligtvis kommer vara på en ny nivå från och med vintern 2021. Vid tidigare höjningar så har det varit så. Se kurvan som ett trappsteg från sidan med halkskydd längst ut. Det går brant uppåt och sedan neråt men det nya trappsteget är högre än det förra. Dessutom säger Johan Freij senast idag i en intervju i DN att de "astronomiska" priserna på trävaror kommer hålla i sig åtminstone till hösten. Om man vill tro på honom alltså.

2. Exporten till USA och priserna kommer troligtvis fortsatt vara hög en tid framöver. Det finns inte tillräckligt med "rätt" råvara i Nordamerika då tullar och barkborre sätter stopp för stora leveranser från Kanada och byggarna vill inte bygga hus i Southern Yellow Pine som finns i mängder i södra USA. Anledningen att det troligtvis kommer hålla i är att Biden-administrationen satt igång flera stora infrastrukturprojekt. Med staten som beställare finns en skaplig garant för att byggena genomförs även om ex. börsen skulle krascha. Det finns tecken på att det pågår en stark konsolidering för sågverksindustrin i USA samt en större utbyggnad. Det är dock flerårsprojekt så om inget oförutsett händer så kommer exporten från Sverige till USA att vara stark i något eller några år till.

3. Det är inne att bygga med trä. Bygg in koldioxid och vinn dubbelt. Trävaror kommer vara populärt i många nya byggprojekt och i lång tid framöver (iaf. troligtvis till 2050 då vissa klimatmål ska vara uppfyllda). Detta gäller i Sverige men även i hela Europa, bland annat genom EU:s gröna giv.

4. Riksbankerna, inkl FED i USA kommer troligtvis inte våga att varken höja räntan eller börja kräva återbetalning av de hutlöst stora coronalånen. Ännu. Anledningen är att de målat in sig i ett hörn och pumpat ut pengar på marknaden samt att de gett marknadskapitalet fritt utrymme. De har genom egna uppköp skapat monopol på ränteobligationer och flyttat privata medel till börsen. Om de ens viskar räntehöjning så kommer börsen krascha. Så länge det inte är panik i leden så kommer de låta börsen hållas och så också den galna värld vi nu lever i ("Den som inte är i skuld är idiot" för att citera Cervenka på DI). Men visst, skulle de få för sig att höja räntan 10 juni när de har möte, ja, då kommer en rejäl sättning på börsen som naturligtvis kan ställa till det.

5. Sågverken har kö på köpare idag. De måste ge arbetarna semester och i augusti ska allting igång igen, med en ännu större kö. Systemet är dessutom ganska trögt.

Så, jag vidhåller att det finns stora chanser till att få rejält bättre betalt för sitt virke.

Men! Om skogsägare i gemen får sagt till sig och sedermera tror att det går åt h-vete. Ja, då blir profetian sann och virkespriset kommer inte stiga. Trots att sågverken kanske ligger på 30 % i vinstmarginal, eller mer.

Skogsägare måste alltså våga jobba målmedvetet och tro på sig själv och att ens virke har ett stort värde. På sikt ser det då otroligt ljust ut för att virkespriserna ska stiga. Men som sagt, det kräver att skogsägarna är informerade om läget och i något mått unisont sätter ner foten och tror på högre virkespriser.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

surjämten  
#715575 Tack för denna tråd!
De som har is i magen kommer att bli belönade.
Väntar nu på ett anbud som ligger dryga hundringen högre på timmer än för en månad sedan.
Å lycka till för dom virkesköpare som inte hänger med.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

r93  
#715580
Fredrik Reuter skrev:
r93 skrev:Ja, det blir en spännande höst, pratade med en maskinförare i förra veckan, han skrattade smått när jag sa att 1000 kr är minipris för att hugga, ”ha ha ha tro inte att varken jag eller du får mer, sågverken täljer guld nu, sedan när det tar stopp i usa och kommande lågkonjunktur kommer, då sjunker det igen.”

Så på ena sidan har vi @fredrikreuter som sa i podden att så här låga timmerpriser kommer vi aldrig mer att ha.

Och en skogsentreprenör som nästan tyckte man skulle passa på nu, för till hösten så sjunker det.

Mycket intressant och se vem som får rätt.


Den som lever får se heter det väl...

Det finns dock en risk för att rundvirkespriset fortsätter vara lågt genom en självuppfyllande profetia som säkert skogsindustrin är med och odlar.

Jag tror alltså att det är upp till gemene skogsägare att våga tro på högre virkespriser. Jag ska försöka utveckla varför:

1. Det finns tecken på att trävarupriserna troligtvis kommer vara på en ny nivå från och med vintern 2021. Vid tidigare höjningar så har det varit så. Se kurvan som ett trappsteg från sidan med halkskydd längst ut. Det går brant uppåt och sedan neråt men det nya trappsteget är högre än det förra. Dessutom säger Johan Freij senast idag i en intervju i DN att de "astronomiska" priserna på trävaror kommer hålla i sig åtminstone till hösten. Om man vill tro på honom alltså.

2. Exporten till USA och priserna kommer troligtvis fortsatt vara hög en tid framöver. Det finns inte tillräckligt med "rätt" råvara i Nordamerika då tullar och barkborre sätter stopp för stora leveranser från Kanada och byggarna vill inte bygga hus i Southern Yellow Pine som finns i mängder i södra USA. Anledningen att det troligtvis kommer hålla i är att Biden-administrationen satt igång flera stora infrastrukturprojekt. Med staten som beställare finns en skaplig garant för att byggena genomförs även om ex. börsen skulle krascha. Det finns tecken på att det pågår en stark konsolidering för sågverksindustrin i USA samt en större utbyggnad. Det är dock flerårsprojekt så om inget oförutsett händer så kommer exporten från Sverige till USA att vara stark i något eller några år till.

3. Det är inne att bygga med trä. Bygg in koldioxid och vinn dubbelt. Trävaror kommer vara populärt i många nya byggprojekt och i lång tid framöver (iaf. troligtvis till 2050 då vissa klimatmål ska vara uppfyllda). Detta gäller i Sverige men även i hela Europa, bland annat genom EU:s gröna giv.

4. Riksbankerna, inkl FED i USA kommer troligtvis inte våga att varken höja räntan eller börja kräva återbetalning av de hutlöst stora coronalånen. Ännu. Anledningen är att de målat in sig i ett hörn och pumpat ut pengar på marknaden samt att de gett marknadskapitalet fritt utrymme. De har genom egna uppköp skapat monopol på ränteobligationer och flyttat privata medel till börsen. Om de ens viskar räntehöjning så kommer börsen krascha. Så länge det inte är panik i leden så kommer de låta börsen hållas och så också den galna värld vi nu lever i ("Den som inte är i skuld är idiot" för att citera Cervenka på DI). Men visst, skulle de få för sig att höja räntan 10 juni när de har möte, ja, då kommer en rejäl sättning på börsen som naturligtvis kan ställa till det.

5. Sågverken har kö på köpare idag. De måste ge arbetarna semester och i augusti ska allting igång igen, med en ännu större kö. Systemet är dessutom ganska trögt.

Så, jag vidhåller att det finns stora chanser till att få rejält bättre betalt för sitt virke.

Men! Om skogsägare i gemen får sagt till sig och sedermera tror att det går åt h-vete. Ja, då blir profetian sann och virkespriset kommer inte stiga. Trots att sågverken kanske ligger på 30 % i vinstmarginal, eller mer.

Skogsägare måste alltså våga jobba målmedvetet och tro på sig själv och att ens virke har ett stort värde. På sikt ser det då otroligt ljust ut för att virkespriserna ska stiga. Men som sagt, det kräver att skogsägarna är informerade om läget och i något mått unisont sätter ner foten och tror på högre virkespriser.


Jag hoppas givetvis att du har rätt.

Hela planen med att köpa skogen var ju att kunna gå några år tidigare i pension, men det får vi se hur det blir med det, just nu är det nog jakten som gör att man har det kvar.

Jag är ganska orolig över taxonomin som troligtvis kommer ta bort oss små skogsägare precis som dom tog bort dom små jordbrukarna.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

surjämten  
#715582 Maskinförare kan ju också ses som part i frågan.
Deras uppdrag minskar ju om många skogsägare väntar in bättre tider.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

r93  
#715589
surjämten skrev:Maskinförare kan ju också ses som part i frågan.
Deras uppdrag minskar ju om många skogsägare väntar in bättre tider.


Denna entrepenör är jag släkt med, så han litar jag på.

Vi har pratat om ett skifte jag har som är övermoget, han verkar inte i mina trakter så när han ska hugga det så blir ingen större vinst för honom.

Tjänster och gentjänster.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).