ATV och UTV i skogen

Slaghack till ATV

9 inlägg 4798 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slaghack till ATV

Blomman62  
#715424 Funderar på att skaffa mig en slaghack till min Grizzly 700 och det verkar ju finnas en mängd olika alternativ. Vill investera i något som håller en hyffsad kvalitet och som inte går sönder vid första anblicken eller användandet. Jag vet att man brukar få vad man betalar för men är inte beredd att betala hur mycket som helst.

Jag har inte så stora ytor som normalt ska slås men vill ha ett problemfritt användande. Ytorna består av impediment och åkermark som ligger i träda och som jag vill hålla öppet.

Verkar ju finnas en uppsjö med alternativ i prisklassen 15 000 - 30 000 kr men vad ska man välja? Någon som har erfarenhet från nyare Kellfri, Jansen, P Lindberga eller Bernards m.fl ?

Hur stor påverkan har motorn, fabrikat, antal hästkrafter, chassi, totalvikten, bredden m.m. på användande och resultatet?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Slaghack till ATV

erm  
#715472 hej, har en sådan här har använt den i 4 år ganska hårt och den har funkat fint. Inte bytt något på den mer än Y slag när de går sönder. Ventilerna till däcken är dock ganska kassa så de har jag bytt.
https://www.atvhuset.se/redskap/slaghac ... on-115cm-1
MVH Erik

Avatar Fallback

Re: Slaghack till ATV

Ekman  
#715523 Jag skaffade en Kellfri. Det var ok så länge den gick. Ca 2 säsonger och jag putsade väl 4 ha per år ca.

En förutsättning är att man noga med sina grejer och gillar att pausa ofta och kolla att allt är åtdraget och i ordning.

En andra förutsättning är nog också att man har rätt ok skick på den mark som ska slås från början. Liknar det en förvuxen gräsmatta är det nog ok. Sen är det slitsamt att köra fyrhjuling längre stunder tycker jag. Jag fick köra väldigt sakta för att få ok resultat.

Vet att det finns de som gillar dem men för mig var det en läropeng. Jag hade det på känn innan köp men tyckte det verkade meckigt med traktor o riktig puts. Det var feltänkt.

Avatar Fallback

Re: Slaghack till ATV

Blomman62  
#715850 Någon som har erfarenhet av denna modell på Bernards slaghack?

http://cgnord.se/lantbruk/betesputs-sla ... motor.html

Verkar vara lite stabilare och har en större motor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slaghack till ATV

Ent  
#715876 Den verkar ju rejälare än de billiga, men man ställs återigen inför dilemmat: En liten MF35 eller liknande plus en traktordriven slaghack kostar samma eller mindre och uträttar så mycket mer till en försumbar bränslekostnad.

Fast då har man ännu en maskin som kräver plats, omtanke, underhåll och reparationer. Inte lätt detta, jag är glad för varje år vi har en bonde som brukar de omkringliggande ängarna...

Avatar Fallback

Re: Slaghack till ATV

Blomman62  
#716168 Helt sant, mycket klokt tänk. Lätt att det drar iväg och man missar målet.

Faktum är att jag till slut hamnade hos en lokal firma som verkade veta vad de pratade om samt själva hade provat lite olika alternativ. De rekommenderade Black Wolf 120 cm till ett helt annat pris än den ovanstående så jag beställde en sådan. De sade också att merparten av de som finns på marknaden görs i samma fabriker i Polen och det nästan bara är färgen som skiljer dem åt och det är ju sant om man tittar närmare på många av dem så ser det ut så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slaghack till ATV

Ent  
#716172
Blomman62 skrev:Helt sant, mycket klokt tänk. Lätt att det drar iväg och man missar målet.

Faktum är att jag till slut hamnade hos en lokal firma som verkade veta vad de pratade om samt själva hade provat lite olika alternativ. De rekommenderade Black Wolf 120 cm till ett helt annat pris än den ovanstående så jag beställde en sådan. De sade också att merparten av de som finns på marknaden görs i samma fabriker i Polen och det nästan bara är färgen som skiljer dem åt och det är ju sant om man tittar närmare på många av dem så ser det ut så.


Berätta gärna om dina erfarenheter när du kört ett tag. Ett tu tre lägger bonden ner, grannen med hacken blir för gammal och så står man här med ett par hektar att hålla öppet.

Användarvisningsbild

Re: Slaghack till ATV

persve  
#724259
1629480699_hjul.jpeg
Hej.
Haft en Black Wolf 120 några år nu och är nöjd. Använder den även som markutplanare så fått byta ett gäng slagor men är ju medvetet val. Klipper riktigt snyggt om gräset inte är högt ca 15 cm. Klipper förstås betydligt högre men då ser det ju ut därefter.
Men nu har jag en fråga. Nån som vet hur man får loss hjulet på en sån maskin. Har fått punka. Sitter ju en kopp där som synes på bilden.
//Per

Användarvisningsbild

Re: Slaghack till ATV

Mattsjo  
#724268 Hej montera loss koppen med en skruvmejsel genom att benda lite i skarven och sen skruva bort axelmutten, brukar sitta med en låssprint.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).