Föryngring

Fårull på tallplantor

10 inlägg 4898 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fårull på tallplantor

Viktor89  
#715399 Jag har nu satt 500 tallplantor (täckrot).har hört att fårull kan användas för att hålla älg mm borta från dem. Någon som har erfarenhet av det?
Hur ska det appliceras? På toppskottet ?runt stammen? Och när är det dags att göra det? Redan första hösten?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Fårull på tallplantor

Blåberg  
#715414 Jag har satt fårull på tallplantor och det fungerar kanon. Jag knöt en liten tuss tunt toppen på dem och de har suttit hela vintern. De minsta jag knöt på var väl runt 30 cm.
Tidpunkten på året är väl september oktober innan de börjar beta på tallen.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Fårull på tallplantor

toker72  
#715416 Min far satte fårull runt hela tall planteringen typ lite här och där och han tror i alla fall att det var det som höll älgen borta tydligen ska det vara otvättad fårull som är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Fårull på tallplantor

JensSkoog  
#715562 Gjort som "Blåberg", båda på ekar och fruktträd och rosor.
En tuss med färsk fårull i toppskott håller rådjuren undan.
(har inte varit älg här på några år, men enligt andra, funkar det bra emot den också)

Avatar Fallback

Re: Fårull på tallplantor

Skogsöga  
#770322
Blåberg skrev:Jag knöt en liten tuss tunt toppen på dem och de har suttit hela vintern.


Har du inte tagit bort ullen så är det dags att göra det samtidigt med att du sätter dit ny nu i höst! Ull är ett fantastiskt naturmaterial som bryts ner väldigt långsamt, om man lämnar kvar det kan det strypa trädet.

Användarvisningsbild

Re: Fårull på tallplantor

Ängagärdet  
#770366 Lägg en liten tuss med rå-ull på toppskottet, det sitter bra och hämmar inte nästa års skottskjutning. Tar längre tid än spruta, men kostar å andra sidan inget.

Avatar Fallback

Re: Fårull på tallplantor

kvtg  
#770369 👍 Har provat med fårull i både Lärk och Tallplantering fungerar riktigt bra inte hundraprocentigt Lärken är attraktiv för
rådjurs fejat satte fårull runt stammen har bara upptäckt fejat på tre stycken så pröva Fårull det fungerar

Avatar Fallback

Re: Fårull på tallplantor

Elmhult  
#770387 Jag har massa fårull varje tidig vår. Bara att hämta. Blir en eu-kärra utan vidare. Södra Halland. Vill du ha gammal så ligger det en rejäl hög ute i skogen.

🌳

Avatar Fallback

Re: Fårull på tallplantor

Heba  
#770417 Funkar gammal fårull, typ 20-30år gammal som legat torrt o fint inomhus?

Användarvisningsbild

Re: Fårull på tallplantor

JensSkoog  
#770420
Heba skrev:Funkar gammal fårull, typ 20-30år gammal som legat torrt o fint inomhus?

Tror inte jag skulle lita på den. När den är så gammal har den väl torkat
och tappar bort mestadelen av doften som finns i färsk ull.
Finns alltid färsk ull som man får gratis om det du vet om någon
som har får. Det kasseras alltid bra mycket som inte går att
leverera, och den får man gratis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).