Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 606 TTW

13 inlägg 4527 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek 606 TTW

traj  
#715159 Hej! Jag har med intresse följt detta forum i ett antal år, men aldrig kommenterat eller skapat någon egen tråd. Min fundering är om det är någon som har prövat sig på att sätta en stegmatare på en en vimek 606 ttw. Förslagsvis
en tapio 160 eller nått Naarva aggregat. På förhand så har jag nog listat ut att många anser detta som ett ekonomiskt vansinne, men frågan är. Går de?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 606 TTW

hemhuggare  
#715170 Jag har provat att köra med en Naarva 1000-23 klipp och ja och NEJ jag satte på så stora pumpar som motorn orkade att dra och det gick men enligt min åsikt så gick det för sakta. Det är för liten motor i maskinen för att orka med så stora pumpar att det blir nån fart på ett sånt aggregat.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606 TTW

traj  
#715177 Jag har en del gallring som måste fixas, har jobbat som manuell "huggare" på 80 talet . Har funderat på vad man ska köpa!!! Mini skotare!! Vimek, alstor . Eller en Valtra.. har idag en Case 1390 med en huggarvagn (Lima,) Men den kombinationen känns lite föråldrad. Har kört 6 spak i 25år. Nu måste man kanske förnya sig. Men att gå över till 2 spak . Känns lite konstigt..
Men nu kör vi🥴

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 606 TTW

svampbob  
#715191
traj skrev:Jag har en del gallring som måste fixas, har jobbat som manuell "huggare" på 80 talet . Har funderat på vad man ska köpa!!! Mini skotare!! Vimek, alstor . Eller en Valtra.. har idag en Case 1390 med en huggarvagn (Lima,) Men den kombinationen känns lite föråldrad. Har kört 6 spak i 25år. Nu måste man kanske förnya sig. Men att gå över till 2 spak . Känns lite konstigt..
Men nu kör vi🥴


Det är en alltid lika olösbar ekvation. Ska man han något som är snabbt och smidigt så blir det alldeles för dyrt. En 606 som hjälp i manuellhuggningen gör jobbet betydligt enklare och snabbare men visst vill man helst sitta inne i hytten och se kvistarna flyga av stammen.
Jag har manuell huggit vindfällen nu i ett par veckor med min 610 när min 404 är hos Vimek för service och som demo maskin. Det funkar och är betydligt effektivare än att hugga med en jordbrukstraktor men är rätt slitsamt i längden.

Har du råd köp det du vill ha och värdeminskningen på grejerna är låg.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606 TTW

traj  
#715196 Tydligen så ska Vimek ha någon sorts demo visning i slutet på nästa vecka, jag ska åka dit och kolla. Som jag tidigare sagt så har jag en hel del gallringar på gång, kommer inte att kunna gallra allt själv. Men nog skulle det vara bra både för kropp och själ att kunna gallra lite på egen hand. Jag har kollat på allt som finns på you tube, men aldrig sett någon som har satt en stegmatare på en 606a. Har varit inne på att köpa en Alstor, men tycker att Vimeken "känns" rejälare på nått vis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 606 TTW

svampbob  
#715236
traj skrev:Tydligen så ska Vimek ha någon sorts demo visning i slutet på nästa vecka, jag ska åka dit och kolla. Som jag tidigare sagt så har jag en hel del gallringar på gång, kommer inte att kunna gallra allt själv. Men nog skulle det vara bra både för kropp och själ att kunna gallra lite på egen hand. Jag har kollat på allt som finns på you tube, men aldrig sett någon som har satt en stegmatare på en 606a. Har varit inne på att köpa en Alstor, men tycker att Vimeken "känns" rejälare på nått vis.


Då får du ta en provtur med min skördare. Ev ska jag också dit är lite sugen på att prova röjaggregatet till skördaren.
Det finns den här tråden Kvisthajen stegmatare på Vimek 606, lågt oljeflöde (video)

Avatar Fallback

Re: Vimek 606 TTW

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715297 Till att börja med så behöver du minst ca 30l/min i hydraulflöde vid arbetsvarv för att aggregatet ska gå bra om du väljer Tapio.
Sedan behöver ventilbordet vara av rätt typ om du ska kunna driva aggregatet på ett bra sätt.

Till 606TTWs fördel är att den har parallellkran.
Nackdelar är att det är en förhållandevis lång maskin samt att kranen är förhållandevis kort, så du får ganska begränsat arbetsområde jämfört med konkurrenterna.

Sedan gissar jag på att du får ha en motvikt för att få den stabil i alla lägen i och med att du i huvudsak kommer jobba vinkelrät mot maskinen.
Stödben kan tyckas krångligt, men dom är oerhört effektiva vad gäller att stabilisera en lätt maskin.

Har du inte köpt skotaren än så är det vettigt att provköra de maskiner som finns på marknaden så du får en känsla för hur bra dom fungerar.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606 TTW

traj  
#715322 Den enda maskinen som jag har prövat är 606ttw. Har egentligen ingen större kunskap om några andra maskiner, åker idag omkring med en gammal minimaster 101, men jag lovade mig själv att inför kommande vinter så skulle jag sitta under tak. Till största del så kommer jag nog att använda maskinen till att köra ihop vindfällor och några mindre slutavverkningar, men när jag nu ska köpa en ny maskin så vill man ju säkerställa sig om att det kan fungera med någon typ av "skördaraggregat " har nog kommit fram till att valet står mellan Vimek eller en Alstor. Men ska man nu iväg och se på Svampbobs skördare, så vet man ju inte hur de här slutar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 606 TTW

Torbjörn Johnsen  
#715326 Ett alternativ om du har mycket gallring kan ju vara en P25-processor och en liten skotare. Det finns ju de som t ex kör med kombinationen Bison-skotare och P25 vilket ändå ger en ganska rimlig prislapp? Men ska du in och hämta en del grövre vindfällen och annat så kanske du vill ha ett nummer större skotare?

Avatar Fallback
traj  
#715331 P25an har jag funderat mycket på! Har en bekant som på heltid jobbar i skogen med mindre gallringar och special uppdrag. Han har fått hyra en p25a i en veckas tid, och han blev väldigt förtjust i maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 606 TTW

svampbob  
#715333 Har dom ingen 610 på demon så får du komma hem till mig och prova lite.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606 TTW

traj  
#715335 Jag vet inte vilka maskiner som dom kommer att visa förutom 606ttw. Men det skulle trevlig att få prova en 610a. Osäker om det är på Torsdag eller Fredag som de ska visningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 606 TTW

svampbob  
#715413
traj skrev:Jag vet inte vilka maskiner som dom kommer att visa förutom 606ttw. Men det skulle trevlig att få prova en 610a. Osäker om det är på Torsdag eller Fredag som de ska visningen.


Jag tror att det är båda dagarna. Jag tror att det finns en annons på FB så kolla där.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).