Motorsåg och handhållet

Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

213 inlägg 54703 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715302
HannuRöj skrev:Kanske en oljepump skulle minska skuringar, den doserar ju olja berående varvtalet, oavsett är blandningen mager eller rik? 🤔
Är det prisfråga; mopederna får kosta mer är motorsågarna?(🙃)

Det är svårt nog att få ordning på två tankar, ska det bli en till för tvåtakts olja blir nog risken för förvirring större.
Jag tror inte de skär av oljebrist i bränslet. Då hade de såg som gått på 3-4% klarat sig.
Jag tror man får för liten mängd bränsle med in i sågen på höga varv i synnerhet.
Bränslet ska kyla och oljan ska smörja men i stänksmord motor delar de nog lite bättre på sysslorna.
Motorprinciperna kommer man inte undan hur man än vill o marknadsför.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Joakim S  
#715304
Mange skrev:
HannuRöj skrev:Kanske en oljepump skulle minska skuringar, den doserar ju olja berående varvtalet, oavsett är blandningen mager eller rik? 🤔
Är det prisfråga; mopederna får kosta mer är motorsågarna?(🙃)

Det är svårt nog att få ordning på två tankar, ska det bli en till för tvåtakts olja blir nog risken för förvirring större.
Jag tror inte de skär av oljebrist i bränslet. Då hade de såg som gått på 3-4% klarat sig.
Jag tror man får för liten mängd bränsle med in i sågen på höga varv i synnerhet.
Bränslet ska kyla och oljan ska smörja men i stänksmord motor delar de nog lite bättre på sysslorna.
Motorprinciperna kommer man inte undan hur man än vill o marknadsför.

Vad tror du om nya Husqvarna 585 då? Den ser ju ut att komma utan Autotune, med H och L skruvar. Visserligen X-torq, men man kommer ju kunna ställa bränslet hur man vill.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Kse  
#715306 Vill ni diskutera batterisågar gör ni det i någon annan tråd.

Rensar bort lite allmänt nonsens från tråden.

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

jörgent  
#715309 "Allmänt nonsens"???
Kanske passade det inte i tråden, - men behöver inte vara nonsens för det...

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Kse  
#715310 Jag tror du vet vad jag menade @jörgent

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715312 Hur är det med systersågen Jonsered 2253? Man hör aldrig att de skär.
A. De skär precis lika mycket?
B. De såldes av en annan typ av säljare till en annan typ av kunder som inte sågar så mycket.?
C. Jonsered-gubbar erkänner aldrig att deras sågar krånglar?
D. De sattes ihop på en annan produktionslinje där montören fick fast cylindern ordentligt?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Joakim S  
#715313
Skogsola skrev:Hur är det med systersågen Jonsered 2253? Man hör aldrig att de skär.
A. De skär precis lika mycket?
B. De såldes av en annan typ av säljare till en annan typ av kunder som inte sågar så mycket.?
C. Jonsered-gubbar erkänner aldrig att deras sågar krånglar?
D. De sattes ihop på en annan produktionslinje där montören fick fast cylindern ordentligt?

Jag tror det diskuterats tidigare i tråden huruvida dessa blivit använt till professionellt bruk, lika mycket som 550:n. Plus att de har nog inte sålts i samma utsträckning.

Edit: jag tror annan utformning av toppkåpa har diskuterats med, som en anledning.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#715316
Skogsola skrev:Hur är det med systersågen Jonsered 2253? Man hör aldrig att de skär.
A. De skär precis lika mycket?
B. De såldes av en annan typ av säljare till en annan typ av kunder som inte sågar så mycket.?
C. Jonsered-gubbar erkänner aldrig att deras sågar krånglar?
D. De sattes ihop på en annan produktionslinje där montören fick fast cylindern ordentligt?

Alla!
Jag v et sådana som skurit. Det kan vara så att de som anstränger sig för att köpa en jonsered (i alla fall här fanns det bara på en affär) bryr sig mer.
Den affären säljer även mycket till dem som inte sågar så mycket, och kanske inte bryr sig när dem skär.
Dem kan också ha haft en annan produktionslinje som var bättre.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715317
Joakim S skrev:
Mange skrev:
HannuRöj skrev:Kanske en oljepump skulle minska skuringar, den doserar ju olja berående varvtalet, oavsett är blandningen mager eller rik? 🤔
Är det prisfråga; mopederna får kosta mer är motorsågarna?(🙃)

Det är svårt nog att få ordning på två tankar, ska det bli en till för tvåtakts olja blir nog risken för förvirring större.
Jag tror inte de skär av oljebrist i bränslet. Då hade de såg som gått på 3-4% klarat sig.
Jag tror man får för liten mängd bränsle med in i sågen på höga varv i synnerhet.
Bränslet ska kyla och oljan ska smörja men i stänksmord motor delar de nog lite bättre på sysslorna.
Motorprinciperna kommer man inte undan hur man än vill o marknadsför.

Vad tror du om nya Husqvarna 585 då? Den ser ju ut att komma utan Autotune, med H och L skruvar. Visserligen X-torq, men man kommer ju kunna ställa bränslet hur man vill.

570/575 hade förgasare med H och L.
De rasade i samma takt som 550...
Gemensam nämnare där är friskluftsmotorn.
440/445 och dess syskon (Jonseredare, McCulloch och andra) ser man rätt tydligt samma problematik med.

359 har jag inte sett nåt vevlagerras på än. 357 har jag sett många. Så jag tog bort vevslängsbrickorna i några 357 för o se om det påverkade mycket i prestationen och prestandan. Det blev inga fler lagerras vad jag vet på dem.

Det är en lång process att göra/lära så och oftast så tar det för lång tid att bli klok på det på så vis.
Senast redigerad av Mange sön 06 jun 2021, 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Joakim S  
#715318
Mange skrev:
Joakim S skrev:
Mange skrev:Det är svårt nog att få ordning på två tankar, ska det bli en till för tvåtakts olja blir nog risken för förvirring större.
Jag tror inte de skär av oljebrist i bränslet. Då hade de såg som gått på 3-4% klarat sig.
Jag tror man får för liten mängd bränsle med in i sågen på höga varv i synnerhet.
Bränslet ska kyla och oljan ska smörja men i stänksmord motor delar de nog lite bättre på sysslorna.
Motorprinciperna kommer man inte undan hur man än vill o marknadsför.

Vad tror du om nya Husqvarna 585 då? Den ser ju ut att komma utan Autotune, med H och L skruvar. Visserligen X-torq, men man kommer ju kunna ställa bränslet hur man vill.

570/575 hade förgasare med H och L.
De rasade i samma takt som 550...
Gemensam nämnare där är friskluftsmotorn.

359 har jag inte sett nåt vevlagerras på än. 357 har jag sett många. Så jag tog bort vevslängsbrickorna i några 357 för o se om det påverkade mycket i prestationen och prestandan. Det blev inga fler lagerras vad jag vet på dem.

Det är en lång process att göra/lära så och oftast så tar det för lång tid att bli klok på det på så vis.

Ok👍.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715320
Skogsola skrev:Hur är det med systersågen Jonsered 2253? Man hör aldrig att de skär.
A. De skär precis lika mycket?
B. De såldes av en annan typ av säljare till en annan typ av kunder som inte sågar så mycket.?
C. Jonsered-gubbar erkänner aldrig att deras sågar krånglar?
D. De sattes ihop på en annan produktionslinje där montören fick fast cylindern ordentligt?

A. Svårt för mig att avgöra detta då inte många av de jag ser här inte går mer än de 550 som håller. Jag har sett en del rasade även hos de som kör deltid i båda märkena.
B. Kan vara så. Kanske är det mer kundens påverkan än säljaren.
C. Nej. Har sett de monteras på samma linje.
Detta kan vi kanske se nåt av nu när det ska monteras samma såg i olika marknaders fabriker.
De såg som säljs i Amerika ska produceras där, de som ska säljas i Europa ska göras här.
Detta ger möjligheter att anpassa sågen efter marknaden men åxå en mängd andra möjligheter som kanske inte är till köparens fördel.
Med lite tur kanske det blir bättre rent av...

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Sture Andersson  
#715488 Ska man köpa en ny 550 i dag?
Var ute i dag för att såga ett vindfälle med borrar i hade med min 550 och 201 som tur var ,den går alltid. Har en väldigt klyven inställning till 550 ,när den går så är den underbar ,men den kan förstöra en fin dag i skogen ,med att den jä--- inte startar .fins det nått som man kan bli så förbannad på som sågar som inte startar .Sågen är väl runt 10 år ,desförinnan hade jag en 346 ,som man fick dra i snöret 12 gånger när den var kall för att starta .
Frågan är om man vågar sig på en ny 550 i dag ,grannen köpte en i höstas ,nu är han inne på sin tredje två har skurit i vinter

En annan sak köper ni sågar från Hylte ,jädrans prisskillnad .

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

masyngel  
#715507 Okej, nu är ju inte detta huvudämnet i denna tråd, men jag såg @Mange skriva om friskluftsmotorerna.
Jag kör en halvskitig 445 II i hög temperatur, även röjsågen 343R.
Tankar italiensk macksoppa. De går perfekt.
Då går 445 an med 15" i hårda trädslag och röjsågen i grisröjning.
Visst låter jag dem vila, kanske 10 minuter vid tankning.

När vi har 25 c I skuggan är det så jävla varmt under solen att man bränner sig på metalldelar.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715722 Hur mycket har din 445 gått i drift timmar?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715723
Sture Andersson skrev:Ska man köpa en ny 550 i dag?
Var ute i dag för att såga ett vindfälle med borrar i hade med min 550 och 201 som tur var ,den går alltid. Har en väldigt klyven inställning till 550 ,när den går så är den underbar ,men den kan förstöra en fin dag i skogen ,med att den jä--- inte startar .fins det nått som man kan bli så förbannad på som sågar som inte startar .Sågen är väl runt 10 år ,desförinnan hade jag en 346 ,som man fick dra i snöret 12 gånger när den var kall för att starta .
Frågan är om man vågar sig på en ny 550 i dag ,grannen köpte en i höstas ,nu är han inne på sin tredje två har skurit i vinter

En annan sak köper ni sågar från Hylte ,jädrans prisskillnad .

Jag vet inte vad man ska säga. Kör man proffesionellt så är det bara o handla o lämna in när det krånglar. Det behövs tydligen rätt mycket garanti ärenden innan det händer nåt.
Vet de som haft fler än 4 på ett år...

346 som är svårstartad är det fel på. Normalt går de på 5 ryck om de stått länge.
Mer än 10 ryck ska ingen såg dras utan felsökning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).