Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 33164 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715198 Fenomenet med stickan, är de när den hänger rakt ner och ska mot dej?
Alltså när de går från att stickan att falla typ av tyngde till att kolven ska tryckande den imot dej?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

ananders  
#715204 Så har alla vretenkranar jag haft fungerat. Min teori är att så länge stickan kan sjunka av egen tyngd så hinner inte hydraulflödet på trycksidan med. Så när stickan väl hänger rakt ner så tar det ett par sekunder innan det byggs upp ett tryck och stickan rör sig igen. Efter drygt femton år så har jag vant mig reagerar inte på det längre.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#715772 Det är som jag uppfattat det när stickan hänger rakt ner, dvs inte faller av egen tyngd eller om den ska från lodrätt läge och dras mot traktorn. Blir lite osäker när jag funderar, ska prova nästa gång jag kör.

Så länge man nyligen dragit stickan mot sig upplever jag inte problemet.

Skulle i vilket fall som helst vara intressant att veta exakt varför det händer och om det går att åtgärda, även om man kanske aldrig kommer göra det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Pete  
#715774 Har samma fenomen på min farma.
Öser man på med mycket olja försvinner det men då blir det varm gång i oljan istället, samt höga varvtal

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Bert1  
#715787 Har läst om samma fenomen på en del grävmaskiner med rototilt och där vill jag minnas det pratas om en justerbar strypbackventil
För det är som det redan har sagt här att det hinner inte fyllas på olja så fort som stickan sjunker av egen kraft

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).