Motorsåg och handhållet

Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

213 inlägg 54710 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715133 Med dagens bränslesystem menar jag de som är nyast och elektroniskt styrda.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#715134
Mange skrev:Med dagens bränslesystem menar jag de som är nyast och elektroniskt styrda.

Insprutning!

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715141 Ja, det med. Det hade varit bra.
Det är framtiden. Elektroniskt styrd förgasare är inte lika kul.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Erre  
#715162
Mange skrev:Ja, det med. Det hade varit bra.
Det är framtiden. Elektroniskt styrd förgasare är inte lika kul.

Mm. Det är inte samma sak.
Fråga @brumsten.

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Brumsten  
#715171 Det är väl så att gamla idéer inta alltid går att integrera i nya konstruktioner, med tanke på utrymme för alla vitala funktioner, kylning av motorn blir ett problem med tanke på den slimmade designen.?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Erre  
#715174 Känns som att man ska börja eftersträva driftsäkerhet före annat. Eller?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

totte  
#715179 Verkar vara trenden för det mesta Husqvarna tillverkar numera. Det skall inte hålla, det skall klappa ihop och så litar man på att märkets gamla renommé räcker för att kunna sälja en usel såg till till samma kund.

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

tallen100  
#715180
totte skrev:Verkar vara trenden för det mesta Husqvarna tillverkar numera. Det skall inte hålla, det skall klappa ihop och så litar man på att märkets gamla renommé räcker för att kunna sälja en usel såg till till samma kund.

Ja och det verkar ju fungera 😮

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Ent  
#715183 Följer ju denna tråd och jag undrar, gäller de beskrivna problemen alla 550 XP, både MK 1 och MK 2? Min 2012 har inte haft några såna hyss för sig ännu, peppar peppar. Den har väl huggit 7-8 årsvedar totalt. Bör man ta loss cylindern och kolla eller är det sannolikt att den är OK om den gått så här länge?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Joakim S  
#715190
Ent skrev:Följer ju denna tråd och jag undrar, gäller de beskrivna problemen alla 550 XP, både MK 1 och MK 2? Min 2012 har inte haft några såna hyss för sig ännu, peppar peppar. Den har väl huggit 7-8 årsvedar totalt. Bör man ta loss cylindern och kolla eller är det sannolikt att den är OK om den gått så här länge?

Om du ska göra något alls, så rekommenderar jag bara att ta loss ljuddämparen och kika in där. Kommer inte ihåg om du har M10 eller M14 stift. Går ju inspektera lite där också.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

HannuRöj  
#715194 😀 Entligt trådstartaren borde cylindernfoten tätas med flytande packning för att sannolikheten originalpackningen börjar läcka är stor.

En storservice gör ingen skada heller, tror man på packningssymptomen eller inte 👍 .

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715200
Brumsten skrev:Det är väl så att gamla idéer inta alltid går att integrera i nya konstruktioner, med tanke på utrymme för alla vitala funktioner, kylning av motorn blir ett problem med tanke på den slimmade designen.?

Jo design har nog alltid påverkat mucket i konstruktionerna.
Men just det här med kylning är inte bara kylnings brist utan även att det blir för varmt.
Ser man till mängd luft som far igenom och mäter lite temperaturer så ser man rätt snabbt att motorerna idag går mycket varmare.
Mycket av detta är att de ska vara så förbannat.
De behäver de gå magert för att inte få kass emissioner. Det tar en viss tid att brinna, passerar man 10 000 varv / minut behövs inte mycket för emissopnerna påverkas.

Det är många aspekter i en konstruktion. Många parametrar som ska följa varandra och näg en ändras påverkas alla.

Motorprinciperna är fasta och går inte att rucka på. En såg motor är inte enerieffektiv eller miljövänlig.
Dess prinsip är få rörliga delar per producerad hästkraft. Det ger lite vikt med och dessa två argument är det som gör dem lämpliga till handhållet.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715201
Erre skrev:Känns som att man ska börja eftersträva driftsäkerhet före annat. Eller?

Detta har påtalats sedan 3 serien startades.
Har inte blivit bättre...

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715202
Erre skrev:
Mange skrev:Ja, det med. Det hade varit bra.
Det är framtiden. Elektroniskt styrd förgasare är inte lika kul.

Mm. Det är inte samma sak.
Fråga @brumsten.

Hängde inte med här riktigt.
Vad menar du?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

HannuRöj  
#715283 Kanske en oljepump skulle minska skuringar, den doserar ju olja berående varvtalet, oavsett är blandningen mager eller rik? 🤔
Är det prisfråga; mopederna får kosta mer är motorsågarna?(🙃)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).