Motorsåg och handhållet

Ny motorsag

12 inlägg 2174 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny motorsag

Sondre  
#715147 Driver ett firma med trefelling.
Har I dag en haug med motorsager, men havnet slik at jeg kan kjøpe inn ei till etter en garanti sak.
Er ikke interessert i å kjøpe samme produkt som jeg leverte inn, og de har ikke så mye interessant, så det må bli ei ny sag.
Blir surr i regnskapet mitt hvis jeg skal få pengene tilbake.

Har I dag flere Ms261cm som jeg bruker på normal felling av bjørk og mindre bartre.
Kjøpte ei ms500i for ett år siden og elsker den til grov felling.
Ser at den kanskje er litt spinklere bygget enn fks ms661, men har ikke hatt noen feil eller skader på den selv.
Har ei ms661 som jeg kjøpte for å bruke på sagverk.
Har alltid brukt 50cc sag fra jeg var ung og trivdes med det, men er ikke det mest effektive på store hagetre.


Har derfor noen spørsmål.
Er det noen her som bruker ms661 eller 395 til felling?
Hva bør jeg kjøpe?
Ekstra ms661
Ekstra ms500i
Ms400c



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny motorsag

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715160 Ville tatt den lettaste er vel 400 til stihl? 395 er litt beist iverfall.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsag

Sondre  
#715163 Ja, jeg tenkte også vekt.
Derav ms400c som har lik vekt med 362, men mer krefter.
Når vekt er viktig så bruker jeg stort sett Ms261.
Går heldigvis ikke rundt i skogen, det er skjeldent jeg må gå mer enn 500m og ofte under 50m.
Spørsmålet er om man merker 0.5kg som skiller en ms362/ms400c og en ms500i.
Man merker godt forskjell på kreftene

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny motorsag

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715187 Ja er fornuftig og bruka så lett sag som mulig, men det må jo fungera og, spesielt til kapping. Vanskelig og sei kor mykje du merkar eit halvt kg men i og med at du allerede har 500i så trur eg at eg hadde tatt ei av dei to andre. Det som har mykje meir og sei enn kreftene i saga syns eg da er godt og skarpt kjede men det veit du nok sidan du driv firma. På den 261 saga di brukar du stihl sitt 1,3 full chisel kjede? Eg har berre såvidt prøvd det så har ikkje danna meg noko erfaring med det endå.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsag

Sondre  
#715189 Jeg bruker cannon 18" sverd på 2 av Ms261 sagene med oregon 95 TXL kjeder.

På 2 av de andre Ms261 sagene har jeg 14" med Stihl RS som du nevner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny motorsag

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715210 Nei, kjedet eg tenker på er det nya til stihl dette her https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Motorsag/Skjæreutstyr-tilbehør/Sagkjeder/2110455-32386/-325-Rapid-Super-PRO-1-3-mm.aspx

Avatar Fallback

Re: Ny motorsag

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715211
can skrev:Nei, kjedet eg tenker på er det nya til stihl dette her https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Motorsag/Skjæreutstyr-tilbehør/Sagkjeder/2110455-32386/-325-Rapid-Super-PRO-1-3-mm.aspx


Fungerer ikkje heilt den linken men det heiter rapid super pro og tjukkelse på drivlenker er 1,3 mm.
Eller er det det du brukar kanskje, blei litt i tvil når du skreiv 14 toms, er vel berre det nye kjedet som fins som det.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsag

Sondre  
#715213 Det er det jeg bruker ja.
Rapid super pro 1.3mm

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny motorsag

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715226 Er det bra? Har du sammenlikna mot X cut?

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsag

Sondre  
#715227 Har ikke sammenlignet med x cut.
Kjøpte 2 nye Ms261 for ett år siden.
Det fulgte med 14" sverd med RS kjede.
Satte disse sverdene på noen sager som jeg har byttet veiv og bygget opp igjen for å lære meg å trimme motorsager.
Har ikke fått testet med samme sag og sverd men forskjellige kjeder.
Merker at når jeg filer de slik jeg gjør med TXL kjedet med 4.5mm fil så blir de ganske aggressive.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny motorsag

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715240 Ja blir da med 4,5 mm, Cluet er og få dei til og halda på betet når dei er filt på den måten. Eg kappa nokre stokker av sitka i dag med det omtalte kjedet. Da gjekk rimeleg kjapt unna vil eg sei. Hadde filt med 4,5 mm. Ellers har eg brukt mykje 50 cc sager over 10 år men det siste året har eg brukt veldig mykje stihl 201. Ho er brukande til mykje men ikkje heilt som ei 50 cc sag nei, men sparar skuldre og armar.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsag

Sondre  
#715241 Har sett endel på ms201.
Ser for meg at en ms201 til rydding og kvisting samt fks en 362/400/500i så har man til alt litt avhengig av hvor grov skog man jobber i.
Nå seksjonsfeller jeg mye og da kvister jeg på vei opp.
Hadde jeg ikke drevet med hagetre, men vanlig felling eller rydding av småtre hadde jeg nok kjøpt ei slik.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).