Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 62333 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#715119
Mange skrev:Det är bara spjällaxlarnas hål som kan slitas o läcka vilket är rätt ovanligt.
Oftast är det:
1) Skit i dem.
2) Kass membran
3) otät eller felaktigt justerad bränslenål.

Plastbiten som sköter halvgas. Och ska ska jag kolla nålen, vad ska den stå på? 0,5mm under förgasarhusets kant?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715132 Hävarmen justeras så högt det går utan att nålen läcker. Jämt med huset är vra början.
Sätt den under lite tryck o testa alltid efter ihopsättning, innan montering.

Kolla så inget är fel i vinklar på hävarm och nålens gummi är rent och mjukt.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#715135 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715138 Uppdatering på den sågen som bråkat mest med mig av alla sågar som varit inom garaget. Började som sagt gå helt slut på idéer nu, när jag konstaterade att sågen var tät, och ändå ökade i tomgång i sidoläge. Testade med annan förgasare igår, och fortfarande samma. Då jag undersökte om det spelade någon roll om hur kolven stog vid trycktestning, igår, så var det något som slog mig.

Något som alltid irriterat mig, är att cylindern alltid sett lite sned ut när man tittar på den bakifrån. Den har inte gått i linje med sågen, vilket också jag fått bevisat genom att den svarta"luftböjen" bakom förgasaren inte matchat med fästhålen i vevhuset, så jag har inte brytt mig om att skruva dit de 2 skruvarna. Då cylindern har varit ny (eftermarknad), så har jag inte brytt mig. Men vid studie av cylinder och kolv igår, på bilder på nätet så slog det mig, att vridningen kanske gjorde så att någon kanal i cylindern, kom åt spolportarna på kolven på något vis. Tog fram den gamla cylindern idag, och den såg inte så tokig ut. Bytte cylinder och nog stämmde hålen mycket bättre nu. Satte skruvarna på 1,5 ut, och sågen går jättebra på tomgång, och helt stabil i sidoläge. 😊👍.

Men jag får testa lite mer imorgon. Jag har trott förr att jag fixat sågen, men så har den jävlats dagen efter😂. Men jag har mycket goda förhoppningar nu, då den var stabil på ett annat sätt än tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715140 Bäst är att sätta i cylinder, i med skruvarna ner till botten men inte spänna, på med ljuddämpare, förgasare och stöden och dess bultar. SEN spänns allihop med starg med förgasarbult o ljuddämpare. Så blir det lättare rätt.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#715143
Joakim S skrev:Uppdatering på den sågen som bråkat mest med mig av alla sågar som varit inom garaget. Började som sagt gå helt slut på idéer nu, när jag konstaterade att sågen var tät, och ändå ökade i tomgång i sidoläge. Testade med annan förgasare igår, och fortfarande samma. Då jag undersökte om det spelade någon roll om hur kolven stog vid trycktestning, igår, så var det något som slog mig.

Något som alltid irriterat mig, är att cylindern alltid sett lite sned ut när man tittar på den bakifrån. Den har inte gått i linje med sågen, vilket också jag fått bevisat genom att den svarta"luftböjen" bakom förgasaren inte matchat med fästhålen i vevhuset, så jag har inte brytt mig om att skruva dit de 2 skruvarna. Då cylindern har varit ny (eftermarknad), så har jag inte brytt mig. Men vid studie av cylinder och kolv igår, på bilder på nätet så slog det mig, att vridningen kanske gjorde så att någon kanal i cylindern, kom åt spolportarna på kolven på något vis. Tog fram den gamla cylindern idag, och den såg inte så tokig ut. Bytte cylinder och nog stämmde hålen mycket bättre nu. Satte skruvarna på 1,5 ut, och sågen går jättebra på tomgång, och helt stabil i sidoläge. 😊👍.

Men jag får testa lite mer imorgon. Jag har trott förr att jag fixat sågen, men så har den jävlats dagen efter😂. Men jag har mycket goda förhoppningar nu, då den var stabil på ett annat sätt än tidigare.

Original är alltid bäst.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715145
Mange skrev:Bäst är att sätta i cylinder, i med skruvarna ner till botten men inte spänna, på med ljuddämpare, förgasare och stöden och dess bultar. SEN spänns allihop med starg med förgasarbult o ljuddämpare. Så blir det lättare rätt.

Ja, det är sant. Har sett folk som gör det så på YT, men har aldrig gjort det själv. Kan ju hända att cylindern inte är kass utan bara att hålen till bultarna har för stort spel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715146
williamm skrev:
Joakim S skrev:Uppdatering på den sågen som bråkat mest med mig av alla sågar som varit inom garaget. Började som sagt gå helt slut på idéer nu, när jag konstaterade att sågen var tät, och ändå ökade i tomgång i sidoläge. Testade med annan förgasare igår, och fortfarande samma. Då jag undersökte om det spelade någon roll om hur kolven stog vid trycktestning, igår, så var det något som slog mig.

Något som alltid irriterat mig, är att cylindern alltid sett lite sned ut när man tittar på den bakifrån. Den har inte gått i linje med sågen, vilket också jag fått bevisat genom att den svarta"luftböjen" bakom förgasaren inte matchat med fästhålen i vevhuset, så jag har inte brytt mig om att skruva dit de 2 skruvarna. Då cylindern har varit ny (eftermarknad), så har jag inte brytt mig. Men vid studie av cylinder och kolv igår, på bilder på nätet så slog det mig, att vridningen kanske gjorde så att någon kanal i cylindern, kom åt spolportarna på kolven på något vis. Tog fram den gamla cylindern idag, och den såg inte så tokig ut. Bytte cylinder och nog stämmde hålen mycket bättre nu. Satte skruvarna på 1,5 ut, och sågen går jättebra på tomgång, och helt stabil i sidoläge. 😊👍.

Men jag får testa lite mer imorgon. Jag har trott förr att jag fixat sågen, men så har den jävlats dagen efter😂. Men jag har mycket goda förhoppningar nu, då den var stabil på ett annat sätt än tidigare.

Original är alltid bäst.

Jo, så är det ju oftast. 😂👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715150 Det ska vara lite skrammelmån annars blir det spänning och det fr man bättre på andra sätt här i livet.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715253 Fick membranen till 560:n idag. Slängde på dem nu, och det funkade. Går som ett skott nu. 👍😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#716029 Då jag har tomt på objekt här hemma, så har jag börjat titta på de sågarna jag redan fixat. Är ett par saker som irriterat mig en stund och det är oljeläckage. På den ena, min 2095,så tror jag att jag hittat boven. Men efter närmare eftertanke så har jag kommit på att det går nog naturligtvis inte att fixa det så jag har gjort det. Jag antar att i hålet där sprinten sitter, har funktion som oljetank avluftning. Igår visste jag inte det, så jag tätade det, och läckaget slutade. Jättenöjd blev jag, tills jag fick upp IPL:n, och kom på att det nog är avluftning. Men vad gör man då? Accepterar att det läcker olja hela tiden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716031 Det ska inte läcka olja från tankavluftning, där ska vara luft.
Se om du kan skölja ur det o få det rent, ibland löser det problemet.
Det ska inte vara olja där.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#716034
Mange skrev:Det ska inte läcka olja från tankavluftning, där ska vara luft.
Se om du kan skölja ur det o få det rent, ibland löser det problemet.
Det ska inte vara olja där.

Ok. Tack:). Ska se på det sen.

Edit: Med tanke på hur oljetanken är utformad på en 2095,så kanske den är extra känslig hur man har sågen stående vid långtidslagring. När jag tänker efter så är den ståendes svagt lutande framåt, men det kanske är nog för att olja ska rinna framöver och ut ur avluftningen, vid full oljetank. 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#716182
Joakim S skrev:
Mange skrev:Det ska inte läcka olja från tankavluftning, där ska vara luft.
Se om du kan skölja ur det o få det rent, ibland löser det problemet.
Det ska inte vara olja där.

Ok. Tack:). Ska se på det sen.

Edit: Med tanke på hur oljetanken är utformad på en 2095,så kanske den är extra känslig hur man har sågen stående vid långtidslagring. När jag tänker efter så är den ståendes svagt lutande framåt, men det kanske är nog för att olja ska rinna framöver och ut ur avluftningen, vid full oljetank. 🤔

Uppdatering på detta problem. Ser ut som det stämde, det jag skrev om att lagra den svagt lutande framåt. När jag höjde den ca. 1 cm i bakkant, så rinner det olja ur avluftningen, på 2095:an. Ingen bilsåg med andra ord😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716192 Även efter du tömt/sköljt ur ledning?
Det är märkligt att oljan tar sig dit i den positionen. Även ståendes på snudan ska det inte ske.
Är det överfyllt o man får olja i ledning ska den bort för den arbetar inte rätt med vätska.
Har du tryck i tanken?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).