Föryngring

Avverkning där återplantering ingår i affären.

6 inlägg 2590 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning där återplantering ingår i affären.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715111 Hur går det för er som tillämpar detta?
A. De gör ett bra och omsorgsfullt jobb.
B. De försöker göra det så enkelt och billigt som det går.
C. De fuskar rejält.
D. De säger att det behövs inte för att det kommer att självså sig.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Avverkning där återplantering ingår i affären.

Daniel Ivarsson  
#715121 A. Men jag var noga med att specificera allt väldigt noga i kontraktet. i de fall de inte fungerar så beror det nog på ett "luddigt" kontrakt.

Avatar Fallback

Re: Avverkning där återplantering ingår i affären.

hfab  
#715124
Skogsola skrev:Hur går det för er som tillämpar detta?
A. De gör ett bra och omsorgsfullt jobb.
B. De försöker göra det så enkelt och billigt som det går.
C. De fuskar rejält.
D. De säger att det behövs inte för att det kommer att självså sig.

"A" Är väl det alternativ som virkesköparen lovar.
"B&C" Är väl tyvärr det vanliga. Har sett skräck exempel på under 50% plantöverlevnad.
"D" Rekommenderar väl ingen virkesköpare? Då går det ju inte att lura till sig några pengar för återplantering 😎

Användarvisningsbild

Re: Avverkning där återplantering ingår i affären.

Contårta  
#715125
Skogsola skrev:Hur går det för er som tillämpar detta?
A. De gör ett bra och omsorgsfullt jobb.
B. De försöker göra det så enkelt och billigt som det går.
C. De fuskar rejält.
D. De säger att det behövs inte för att det kommer att självså sig.


A kombinerat med B. Ett bra jobb till lägsta möjliga kostnad. Men det beror på hur det formuleras i kontraktet - för återplantering ska man inte låta ingå i ett virkeskontrakt. Det är upplagt för missförstånd och tråkigheter. Om nu någon köpare kan bjuda på MB + PL så be denne att specificera vad som ingår.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning där återplantering ingår i affären.

svampbob  
#715126 Jag förmodar att plantöverlevnaden är reglerad i kontraktet med en avstämning efter x år. Då kan det vara ett bra uppgör.
Själv har jag svårt för att göra affärer där jag får betala extra för att risken ligger hos entreprenören. Jag försöker så mycket det går att köpa på löpande räkning.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning där återplantering ingår i affären.

Andreas.J  
#715129 Spännande fråga för en nybliven skogsägare med ringa erfarenhet. Sålde avverkningsrätt för avverkning 2020 och köpte markberedning samt plantering i samma veva till skogsägarföreningen, vilket avräknats i utbetalningen. Markberedning i år och plantering nästa år. Håller tummarna för att det blir bra gjort, men känns viktigt att göra en uppföljning tillsammans med inspektorn efteråt - och gärna bygga på lite egen kunskap under tiden så att jag har lite koll själv. Funderar också om pengarna som avräknats räcker, eller om jag behöver vara beredd på att det kommer att kosta mer. Inser att jag borde kolla avtalet lite närmare...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).