Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 62880 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715041 Uppdatering på 262:an. Den jävlas fortfarande på samma vis, så den måste ta luft på något mer ställe, än dekompen. Får bli mer provtryckning ikväll.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Jocke91  
#715046 Har du provtryckt förgasaren?

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715048
Jocke91 skrev:Har du provtryckt förgasaren?

Jag testade idag att ta en förgasare från en av mina 254:or. Exakt samma beteende.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715049 Jag har inte fått uppleva så mycket problem med dekomp ventil på 2 och 3 serien.
Defekta på olika sätt har jag bytt men inte många otäta.

HDA är lite luriga och särskilt bränslenålens inställning kräver lite träning.
Insug och dess packningar kan vara väldigt känsliga.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715054
Mange skrev:Jag har inte fått uppleva så mycket problem med dekomp ventil på 2 och 3 serien.
Defekta på olika sätt har jag bytt men inte många otäta.

HDA är lite luriga och särskilt bränslenålens inställning kräver lite träning.
Insug och dess packningar kan vara väldigt känsliga.

Egentligen var det faktiskt inte själva dekompen det var fel på, utan det var i gängorna i cylindern. Jag borde ha klargjort detta.

Men iom att jag får samma beteende på sågen med en annan förgasare, så borde det väl inte vara det som är problemet? Insug och packningar har jag kollat tusen gånger.

Ska trycktesta ikväll (hoppas jag), och se om jag hittar några läckage vid packboxen och packboxhållaren. Hittar jag inte något där, så åker tanken av så jag kan kolla läckage runt vevhuset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715058 Kan jag använda den här infon? Står 80 kpa (vilket jag tror är 0,8 bar). Sen ska den max läcka 20 kpa (0,2 bar) under 30 sekunder.

Edit:Läcker 0,1 bar på 4 minuter vid vakuumtest.

Edit2: Väldigt tät också på trycktest, men svårt att ge några exakta tal, då skalan är otydlig. Ca. 0,1 bar på 3 min kanske. Från 1 bar till 0,9.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715060 Helt täta är de aldrig... Inte när de går rätt heller. Det finns toleranser.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715061 Vilken förgasare har du?

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715063
Mange skrev:Vilken förgasare har du?

262 förgasaren är en HDA 24 F4 och 254 förgasaren jag testat med är en HDA 35A L6.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715068 Det funkar inte bra med 254 förgasare, fel strorlek på venturin om jag minns rätt.
HDA 120 funkar oftast väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715071
Mange skrev:Det funkar inte bra med 254 förgasare, fel strorlek på venturin om jag minns rätt.
HDA 120 funkar oftast väldigt bra.

Ok👍.

Kom väl på en annan sak nu. Jag testar väl inte vevhuset, genom att trycktesta från tändstiftshålet? Hur jag än ställer kolven?
Måste jag gå via impulsen? Blir inte det knivigt på denna typ av såg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Jocke91  
#715073 Det är nog lättast att trycktesta genom tändstiftshålet. Tryck ner kolven så att spolportarna är öppna så kan du vara lugn för att du får ner luften i vevhuset. Funkar troligen ändå, då det sällan är helt tätt vid kolvringen.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715074
Jocke91 skrev:Det är nog lättast att trycktesta genom tändstiftshålet. Tryck ner kolven så att spolportarna är öppna så kan du vara lugn för att du får ner luften i vevhuset. Funkar troligen ändå, då det sällan är helt tätt vid kolvringen.

Ok. Jag sprang ut till garaget igen och testade lite igen med kolven i andra positioner än längst ner, men fick samma resultat. Tack:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#715092 Typiskt! Min 254:a bråkar lite den också, men jag tror att det är förgasaren som är utsliten.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715115 Det är bara spjällaxlarnas hål som kan slitas o läcka vilket är rätt ovanligt.
Oftast är det:
1) Skit i dem.
2) Kass membran
3) otät eller felaktigt justerad bränslenål.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).