Motorsåg och handhållet

Hva 545 skar efter 3 timmar

4 inlägg 1918 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hva 545 skar efter 3 timmar

SNWG  
#715056 Ny på forumet sedan några minuter. Känner att jag måste få råd och stöd i mina funderingar. Köpte en Husqvarna 545 mark2 för en tid sedan och redan andra helgen så började den krångla efter en tankning med Aspen 2 takt. Den gick inte på fullgas och efter ytterligare några minuter stannade den helt för att sedan inte starta. Hämtade ut den i dag på förmiddagen på Värmdals i Karlstad som hade bytt cylindern efter att den hade skurit sa de. Enligt Husqvarna så måste den varit tankad med 4 taktsbensin vilket den inte var. Jag hade inte ens 4 taktbensin i närheten avsågen. Kontaktade därför Aspen i dag också och de trodde mer på felaktigheter i sågen, typ autotunern, men bad att jag skulle fixa ett bränsletest från dunken via Värmdals. Det råder inga tvivel om att det är Aspens röda 2 taktsbensin.

Nu i eftermiddag var jag i Sunne och lämnade in en åkgräsklippare för service och passade på att berätta om motorsågen. De menade på att jag inte skulle gått med på reparation utan att Husqvarna skulle ha ersatt en så ny såg direkt. De menade på att t ex lager skulle ha kunnat tagit stryk så det räcker inte med endast cylinderbyte.

Vad säger ni på forumet? Ska jag börja bråka med Husqvarna om detta? Motorsågsservice i Sunne var villiga att hjälpa mig med detta. Eller är det bara att fortsätta såga och se glad ut?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hva 545 skar efter 3 timmar

källefall8  
#715084 Låter som om sågen fortfarande är inom garantitiden? Men oavsett, har den bara gått ngr dagar och med rätt bensin så ska den självklart bytas ut mot en ny, inget snack! De går ju läsa ut i datorn hur mycket den är körd.

Användarvisningsbild

Re: Hva 545 skar efter 3 timmar

Williamm  
#715091 Sunne har rätt, lager och packboxar kan ha tagit skada, men det är inta säkert. Lagren tål mer än kolven.
Jag vet inta vad jag skulle gjort. Att bråka är ju onödigt om den går bra nu, men det borde utredas varför den skar. Jag tror att den inte var tät från fabrik. Och då ska den bytas.

Användarvisningsbild

Re: Hva 545 skar efter 3 timmar

Williamm  
#715102 Men, det finns en skans att den som nu är reparerad av en verkstad är bättre än en ny från fabrik, om det var så att den var otät från början.
Det beror på vad du fått för intryck av verkstaden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).