Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 62346 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#714538 Skruvat lite på 2054:n ikväll.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Hepo  
#714564 Hej ser bra ut hur fungerar lager på dragaren? funderar på å bygga en själv.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#714567
Hepo skrev:Hej ser bra ut hur fungerar lager på dragaren? funderar på å bygga en själv.

Tack:).

Innan jag köpte detta setet, som fungerar till merparten av sågar, (Jag tror detta tar de flesta utom Hva 61),så försökte jag också bygga ett eget. Det besvärliga är att få tag i muttrar, hylsor eller en gängtapp med vänstergäng och rätt stigning. På svänghjulssidan klarade jag av att bygga en fungerande avdragare, då "alla" sågar har M8 eller M10 högergäng där. Jag kan posta bild och förklaring på vad jag använde där sen, ska ner till garaget sen. Jag kan också posta de olika gängstigningarna och dimensioner som tar de flesta sångarna.

Iom att det var så så svårt att hitta vänstergäng med rätt stigning så konkluderade jag att, om man ska bygga själv, så är det lättaste att hitta en trasig koppling, som man kapar upp och slipar ner och svetsar på i toppen på en gängstång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#714572 Video som förklarar hur lagerpådragaren fungerar. Tydligen så fungerade inte mitt hemmabygge, men kom på i eftertid att man kan ju använda en eller två muttrar från ett svänghjul istället.

Edit: Vill väl poängtera att de här verktygen inte helt används till sina fulla potential här, när det handlar om horisontellt delat vevhus. Går ju att pressa på lager relativt enkelt här, utan att felbelasta veven. Det fina är ju att använda dem vid vertikalt delade vevhus, då man undviker press på fel ställen, och kan lugnt och sansat få ihop vevhusen, utan felbelastningar.

Senast redigerad av Joakim S lör 29 maj 2021, 11:10, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#714573 Här är gängstigningar och diameter på de diverse gängstängerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Hepo  
#714617 bra video tackar

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#714967 Jag har haft problem med att få min 262:a att gå bra. Fått haft den långt ut på båda skruvarna, speciellt L. Höjt sig på tomgång vid sidoläge, och jag tyckte den rök för mycket. Har provtryckt innan, men fick inte helt till det med att täta ordentligt vid avgas och insug. Gick bättre denna gången. För sent för att provköra nu för mycket, men den ryker inte, och funkar mycket bättre med H och L längre in, och är stabil i sidoläge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715013 Frågan kanske inte passar här men ...
Jag har sett folk som drar ut startsnöret innan de stänger av motorn. Vad är vitsen med det?

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715018
lfq skrev:Frågan kanske inte passar här men ...
Jag har sett folk som drar ut startsnöret innan de stänger av motorn. Vad är vitsen med det?

Stämmer. Det är något jag också funderat på,speciellt de senaste dagarna, sen jag börjat titta lite mer på Tinman på Youtube. Vet inte om det har att göra med att kompressionen har höjts på sågarna? 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#715019
Joakim S skrev:
lfq skrev:Frågan kanske inte passar här men ...
Jag har sett folk som drar ut startsnöret innan de stänger av motorn. Vad är vitsen med det?

Stämmer. Det är något jag också funderat på,speciellt de senaste dagarna, sen jag börjar tittat lite mer på Tinman på Youtube. Vet inte om det har att göra med att kompressionen har höjts på sågarna? 🤔


Därför att de tror att sågen kan dra av snöret, men så länge det inte är en gammal mac och kanske trimmade så är det nog ingen fara.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#715020
williamm skrev:
Joakim S skrev:
lfq skrev:Frågan kanske inte passar här men ...
Jag har sett folk som drar ut startsnöret innan de stänger av motorn. Vad är vitsen med det?

Stämmer. Det är något jag också funderat på,speciellt de senaste dagarna, sen jag börjar tittat lite mer på Tinman på Youtube. Vet inte om det har att göra med att kompressionen har höjts på sågarna? 🤔


Därför att de tror att sågen kan dra av snöret, men så länge det inte är en gammal mac och kanske trimmade så är det nog ingen fara.

Hittade liknande svar här.

https://www.arboristsite.com/community/ ... wn.212598/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#715021 Jonsered 80 kanske också.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715022 Inte bara snäre utan hakar och linhjul kan skadas om de tänder till när de greppar.
Jag har hittils inte haft eller sett detta problem i verkligheten och gör inte så vid stopp heller så man borde ju sett det.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

johan eriksson  
#715029 På Husqvarna 165R har både jag och Jocke91 varit ute för att det sliter av snöret när man stänger av.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715034 Att knutar går upp och av har jag varit med om men inte att de drar av friska snören. Har kört en del med 165r genom åren.

Hade en för nåt år sen med kass starthaksfjädrar som slog i på tomgång till o med. Den spöke en del innan jag blev klok på det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).