Skogsröjning

Nyttjar ni klingskydd till edra röjsågar?

5 inlägg 3422 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyttjar ni klingskydd till edra röjsågar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714870 Tog hem min 490 från skogen idag. Har kört med marberedningsfräs och använt klingskyddet för att dämpa jordsprutet lite. Kom på att jag skulle bli en präktig man och sätta klingskydd på alla mina röjsågar. Det lär vara brottsligt att köra utan. Men ibland kör man med 300 mm trekantsklinga. Klingskydd till såna finns väl inte? Är vi kriminella, alla vi som kör med såna då?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Nyttjar ni klingskydd till edra röjsågar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714871 Jo, det finns nog även ett klingskydd till din Stihl 490 med treudd. Kolla med din Stihl-handlare.

Å självfallet används alltid klingskydd. Jag vill inte ha någon närkontakt mellan min fot och en roterande stålklinga med 9000-11000 rpm... 🤬
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nyttjar ni klingskydd till edra röjsågar?

Elmhult  
#714904 Vår Stihl har två olika klingskydd beroende på vad man kör med. Även treudden. Bäst använda det. En olycka händer snabbt som dom säger. Och försäkringsbolagen kan säkert opponera sig om de upptäcker felaktigt handhavande.

Avatar Fallback

Re: Nyttjar ni klingskydd till edra röjsågar?

Tralsmo  
#714950 Att köra utan klingskydd med röjklinga skulle ja inte göra.
Däremot har jag kört utan med terracut. Föralldell bara slitit ut en terracut klinga men det upplevde ja inte som osäkert alls.

Avatar Fallback

Re: Nyttjar ni klingskydd till edra röjsågar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714954 Terracut krafsar bara lite. KH-fräsen kan spruta jord betydligt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).