Motorsåg och handhållet

Stihl stammkvistare (stångsåg)

32 inlägg 4442 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#714893
Mattsvart skrev:Hej
Ser att såghuvudet är lite anurlunda en dom nyare sågarna? Är det mycket sämmre?

Liknar det huvudet som min HT 131 kom med. Jag skulle säga att det är bättre än det nya.
Sitter väl en 3/8kedja och kedjedrev på det tänker jag. Det nya är spinklare, väger lite mindre och har svärdsmuttaren på "fel" sida, något jag ogillar!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714894 Hej
Tack så mycket för svaren!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714897 Blev att slå till och köpa den, sthil ht75. Ser lite härjad ut men skulle funger bra, så får se när jag får hem den.. Ca 3000kr känndes ok att köpa "osedd".. Nu fattas bara en ryggburen lövblås så har jag fyllt mina behov för nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#714899
Mattsvart skrev:Blev att slå till och köpa den, sthil ht75. Ser lite härjad ut men skulle funger bra, så får se när jag får hem den.. Ca 3000kr känndes ok att köpa "osedd".. Nu fattas bara en ryggburen lövblås så har jag fyllt mina behov för nu.

Om du skal bära med dig den sågen och göra stamkvistning i skogen, skulle jag starkt rekommendera bärselan RTS som är gjord för HT och KM maskinerna. En bygel över vänsteraxelen lättar jobbet för armarna mycket.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#716211 Hej
Har nu fått hem sågen stihl ht75😀, Var nog inte rengjord sen ny så snygga till det värsta och nu ser den helt acceptabelut och inga större bekymmer att få den att hoppa igång.
Men la märke till att den "plingar" en hel del i kopplingen ska den göra det eller bör man göra något åt det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#716216
Mattsvart skrev:Hej
Har nu fått hem sågen stihl ht75😀, Var nog inte rengjord sen ny så snygga till det värsta och nu ser den helt acceptabelut och inga större bekymmer att få den att hoppa igång.
Men la märke till att den "plingar" en hel del i kopplingen ska den göra det eller bör man göra något åt det?

Är faktisk lite "pling" i kopplingen på HT 131 också, men jag skulle väl skruvart upp den, rensat gammal skit och gett den lite olja. Kommer ju inte någon olja från kedjan in i kopplingen där, så det kan bli väldigt torrt, och även rost om man har användt sågen i regnväder, och väm har inte det. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Williamm  
#716224
JensSkoog skrev:
Mattsvart skrev:Hej
Har nu fått hem sågen stihl ht75😀, Var nog inte rengjord sen ny så snygga till det värsta och nu ser den helt acceptabelut och inga större bekymmer att få den att hoppa igång.
Men la märke till att den "plingar" en hel del i kopplingen ska den göra det eller bör man göra något åt det?

Är faktisk lite "pling" i kopplingen på HT 131 också, men jag skulle väl skruvart upp den, rensat gammal skit och gett den lite olja. Kommer ju inte någon olja från kedjan in i kopplingen där, så det kan bli väldigt torrt, och även rost om man har användt sågen i regnväder, och väm har inte det. :wink:

Men smörj inte själva kopplingsytorna...

Avatar Fallback

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Tosca  
#835599 Har Stihl slutat tillverka sågtillsatsen HT-KM?
Den finns inte på deras svenska hemsida längre, bara nätsäljare verkar ha den kvar i lagren.
@ JensSkoog vet du något mer?

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#835607 Hittase sen här:
https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Mo ... T-135.aspx
Och här
https://www.hylte.no/stihl-vedkloyver-h ... gKiLvD_BwE
---märkligt att den ligger som vedkloyver !!!

Avatar Fallback

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Tosca  
#835614 Nej, det där är den rena stångsågen HT 135, det ser ut som om den har egen motor.
Den jag söker heter HT-KM, den passar på kombimaskinen KM131R.
Min har gått varm i ett lager så plasthuset som håller svärdsfästet blev glappt tyvärr.
Förhoppningsvis får min handlare fram reservdelar, om Stihl håller dem fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#835623 Du tänker på den här:
https://www.hylte.no/stihl-sagtilbehor- ... gIKFvD_BwE
Skulle ju mena att du får reservdelar till den.
Skicka en bild på vad som är fel, så kan jag kolla med min ÅF som
har digert lager av reservdelar till det mesta av Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#835624 Finns två modellar av den försatsen. Den "gamla" som jag köpte många år tillbaka är mer solid än den nyaste som jag också har. Fick snabbköpa den eftersom den "gamla" slutade ge kedjeolja mitt i ett stort trädgårdsjobb. Den sista kom med 1/4", 1,1mm kedja.

Avatar Fallback

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Tosca  
#835626 Jag väntar på vad min handlare får fram först, förhoppningsvis håller de reservdelar än.
Det är nog den nyare modellen jag har, den känns lite vek eftersom det är plast mellan drevet och svärdsfästet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#835641 Ja, den gamla är mycket mer robust, men också tyngre, och all extra vikt märks när man går med den en tid.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Nils_Nilsson  
#835866
JensSkoog skrev:HT 131 kom med 12" svärd och 3/8P, 1,1mm kedja som jag ändrade till 1,3mm.
HT 133 är utrustad med 10" eller 12" svärd och 1/4P kedja som är skonsam i beskäring
av fruktträd, men som inte duger i skogen, enligt mig. Fick köpa till den
skärutrustningen en gång jag var mitt i ett jobb och originala utrustingen
slutade ge olja till kedjan, så nu har jag två, och bytar över efter vad sågen
ska användas i.
Tror inte det är förskel på motor i dom två, 36,6 cc, fyrmix, som
drar bra och inte bråkar så illa.
Viktigaste olikheten mellan de två, är väl att teleskopröret på HT 131 är runt och på HT 133 är det utformat lite mera rektangulärt, och det känns bra när man ska dra ut eller skuva samman igen, men om man får en böj på det, är det (nästan) omöjligt att rikta det. Har fått böj på det runda röret på HT 131 några gånger och riktat det utan svårigheter.


Jag har också en HT131 med orginal 1,1 mm kedja och svärd bytt till 1,3 mm.
Hur gör man bäst för att rikta det runda röret på HT131?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).