Bioenergi

Vad ska man tänka på när man skotar grot?

11 inlägg 5414 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska man tänka på när man skotar grot?

Ivarsson135  
#69993 Jag har en del funderingar om hur man ska göra när man ska skota grot?
¨
¤ Hur ska man gripa tag i groten för att inte få med någon jord eller sten?
¤ Ska man försöka skaka det så att jord försvinner?
¤ Hur ska vältan vara?
¤ Hur ska underläggen se ut?
¤ Ska den grövsta eller den minsta änden ligga ut mot vägen?

Jag hoppas att någon här på forumet kan svara på mina frågor.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

GREMO 1050  
#70004 hej. du ska inte ta för stora fång. lyft lite samtidigt som du griper. d får inte vara med jord lr sten om du får med så släng hela knippet. man ska sträva efter att få alla rotändar åt samma håll. vältan ska vara ca 3-3,5 meter hög. inga underlägg behövs. flistuggen matar i den grövsta ändan först..

Avatar Fallback

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70015 Per-Erik i Mora,författaren till böckerna "Arbete i avverkningslag" har en "Grot-del" på G som jag tror kommer att ge svar på allt som har med grot att göra :D

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

skogsjan695xl  
#70026 precis som simba skriver så är det en stor grot del på gång i han böcker.
Sen så är det bra om man vet vem som ska flisa, för de brukar vilja stå på olika sidor av vältan, vet endel som flisade efter sånt vi körde ut, endel villa gå bakom vältan och endel framför, alltid rotändan först dock. (mellan väg och välta och helt bakom vältan)
Börja skota grotet närmast vägen om det är blött, då kan man bruka strängen som grotet låg på som inte är sönderkörd.
Ta inte ända ner i backen så får man inte med stenar och skit, 10% ska ju ändå ligga kvar.
Om man har vanligt rede på skotaren så lägger jag ett par knippe som vanligt virke i botten och sen tvärs över åt samma håll så blir det bättre i vältan. Man kan ju få variera åt vilket håll man lägger riset på beroende på hur man står när man lastar av.
Så ska man stå och lasta av med nosen mot vägen om man lägger vältan utmed vägen alltså, då blir allt småskit som trillar av maskin under vältan.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

Ivarsson135  
#70030 OK Tack för svaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

Fridh  
#70057 Ca 25 % av varje rishög på hygget ska ligga kvar..Får du med jord eller liknande så släng hela knippen som Gremo 1050 sa också. Kör själv flismaskin så vet hur känsligt det är.. Så i princip inte ett gruskorn i groten

Avatar Fallback

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

tjohannesson  
#71434 hej, jag instämmer i de tidigare svaren men vill komplettera lite.
- använd risgrip. annars blir det tungjobbat och stor risk för föroreningar. även med risgrip ska du vara försiktig i "städandet"
- lägg vältorna där dom kan torka och där den som kommer efter (traktorhugg, huggbil, lösgrotbil eller vad det kan tänkas vara) har plats att arbeta. tänker på luftledningar, vägkrökar, containerplats mm.
- täck grotvältorna om det behövs. lönar sig bra.
- lägg vältorna om möjligt så de blir sol och vindexponerade, detta bruka gå att ordna om det ska flisas med traktorhugg.

kör hårt!

Avatar Fallback

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

dampe  
#71487 skulle vilja tillägga att inte skota upp för höga vältor, det är rent fördj*vligt att mata 805,an om man kommer till en hög som har vält omkull när det är fruset ute.:)

Avatar Fallback

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

Röding  
#71523 Jag skulle vilja säja att det är bättre att göra så höga vältor som möjligt, bara man får på pappen bra.
Jag har 8,5m kran och det är inga problem att få vältan 4,5-5m. Det brukar ge sig självt det är alltid trångt!
Lasta på tvären är säkert bra om man inte ska åka på nån basväg ut. Jag breddar min 40 cm på varje sida
(Valmet 840) och lastar längs med, det brukar kännas tyngre en timmer om det är surt.

:P

Avatar Fallback

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

dampe  
#71607 ja så länge dom inte välter så kan dom få vara precis hur höga som helst :) noggrant med pappen som du säger också, men den slutar ju göra nytta när högen går omkull :P

Avatar Fallback

Re: Vad ska man tänka på när man skotar grot?

dexter  
#71614 ett tips är när du ska lossa. kör upp så du kastar av på sidan.

exempel. vältan vid vägen, ha nosen mot vägen och kasta av allt. då får du inga rester över allt, allt hamnar på samma ställe.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).