Verkstan

Milwaukee eller Hikoki

12 inlägg 7026 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Milwaukee eller Hikoki

Ent  
#714748 Min gamla trogna 14,4V Milwaukee skruvdragare sa upp sig. Förmodligen mitt eget fel. Den blev liggande i en bag och något har tryckt mot 'avtryckaren' så att den har fått småmorra på knappt krypfart tills det stekte fram/backomkopplaren 😥 😥 😥. Maximal otur/slarvighet, vilket man vill. Någon som ruvar på en 14,4 Volts Milwaukee av något slag, tex skruvdragare, fettspruta, cirkelsåg? Antingen köper jag eller så får du köpa laddare och 2 fina Li-ion 3 Ah till bra pris. Jag har annars två huvudalternativ, moderna borstlösa maskiner med dubbla 5 Ah batterier.

På pappret är Hikoki bättre, mer vridmoment, lägre lågväxel, 3 års garanti även på batterierna
https://www.proffsmagasinet.se/hikoki-d ... re-2330046

Milwaukee har lite mindre vrid, lite högre lågväxel, kortare garanti på batterierna och lite högre pris
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner ... re-2290023

Om jag inte låtit Milwaukeen bli sabbad hade den levt så länge batterierna hade hållit så kvaliteten är odiskutabel. Dessutom gillar jag färgen bättre 😀

Prövade en 18 V Hitachi (dvs nuvarande Hikoki) för några år sedan. Den hade en sån jädrans acceleration att den öppnade chucken när man duttat några ggr på 'avtryckaren'. Tex när jag skruvade gipsskivor fick jag plocka upp bitshållaren från golvet hela tiden. Någon som vet om de fått bukt med detta irritationsmoment?

Om någon har synpunkter eller erfarenheter att dela ang maskinerna är jag tacksam.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Milwaukee eller Hikoki

JensSkoog  
#714750 Tråkigt @Ent :((
Jag själv skulle sprungit i affären och köpt en ny Milwaukee, 18V. :wink:
Kan så vara att Hikoki är bättre på papperet, men i mina
händer känns Milwaukee bättre.
Har körd båda min skruvknackare och min borrskruvdragare
från Milwaukee hårdt och länge, och skulle inte villa ha något annat.

Men hela småmaskinsmarknaden är en djungel, som det är svårt
att orientera sig, så om jag var dig skulle jag göra visit i en bra
affär och känna och krama på olika maskinar och välja den
du gillar bäst. 😉

Användarvisningsbild

Re: Milwaukee eller Hikoki

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714752 Project Farm testade några olika märken.

Avatar Fallback

Re: Milwaukee eller Hikoki

Ent  
#714793 Tackar för svaren. Klämde på borstlösa 18 V Hikoki idag och de fungerar säkert bra, men de har inte samma känsla av kassaskåp som Gamla Bettan. Det finns ingen på orten som säljer Milwaukee men det lutar nog åt en sådan tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Milwaukee eller Hikoki

Williamm  
#714800 MAKITA!

Avatar Fallback

Re: Milwaukee eller Hikoki

Ent  
#714801
williamm skrev:MAKITA!


Helt OK men bortsorterad för att inte drunkna i alternativ🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Milwaukee eller Hikoki

axwell  
#714802
Ent skrev:Tackar för svaren. Klämde på borstlösa 18 V Hikoki idag och de fungerar säkert bra, men de har inte samma känsla av kassaskåp som Gamla Bettan. Det finns ingen på orten som säljer Milwaukee men det lutar nog åt en sådan tror jag.

Synd, ingen Swedolbutik inom rimligt avstånd ?
Som LRF-medlem -15% 👍

Användarvisningsbild

Re: Milwaukee eller Hikoki

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714805 Proffsmagasinet brukar köra märkes kampanjer ibland och då har jag handlat mina Milwaukee produkter.

Avatar Fallback

Re: Milwaukee eller Hikoki

Ent  
#714812
axwell skrev:
Ent skrev:Tackar för svaren. Klämde på borstlösa 18 V Hikoki idag och de fungerar säkert bra, men de har inte samma känsla av kassaskåp som Gamla Bettan. Det finns ingen på orten som säljer Milwaukee men det lutar nog åt en sådan tror jag.

Synd, ingen Swedolbutik inom rimligt avstånd ?
Som LRF-medlem -15% 👍

55 km enkel väg till Swedol, högre pris och ej medlem i LRF, annars hade det varit läge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Milwaukee eller Hikoki

Ent  
#714814
Mikael skrev:Proffsmagasinet brukar köra märkes kampanjer ibland och då har jag handlat mina Milwaukee produkter.


Jo det blev Proffsmagasinet, de hade 10 % just nu. Fraktfritt, hämtas på Ica här i byn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Milwaukee eller Hikoki

550  
#714820
Ent skrev:Prövade en 18 V Hitachi (dvs nuvarande Hikoki) för några år sedan. Den hade en sån jädrans acceleration att den öppnade chucken när man duttat några ggr på 'avtryckaren'. Tex när jag skruvade gipsskivor fick jag plocka upp bitshållaren från golvet hela tiden. Någon som vet om de fått bukt med detta irritationsmoment?


Min skruvdragare/chuck betedde sig likadant. Skickade in den på service (helt utan kostnad 😀), men de hittade inga fel. De skickade däremot med ett råd tillbaka. Efter att man har dragit åt chucken så ska man dra lite åt andra hållet, tills det knäpper till. Efter att jag har börjat göra dels det, och dels dra åt lite hårdare, så brukar verktygen sitta kvar! Hade det bara stått i bruksanvisningen så hade man lärt sig det från början. Förmodligen är det något problem med vissa modeller bara?

Avatar Fallback

Re: Milwaukee eller Hikoki

Ent  
#714827
550 skrev:
Ent skrev:Prövade en 18 V Hitachi (dvs nuvarande Hikoki) för några år sedan. Den hade en sån jädrans acceleration att den öppnade chucken när man duttat några ggr på 'avtryckaren'. Tex när jag skruvade gipsskivor fick jag plocka upp bitshållaren från golvet hela tiden. Någon som vet om de fått bukt med detta irritationsmoment?


Min skruvdragare/chuck betedde sig likadant. Skickade in den på service (helt utan kostnad 😀), men de hittade inga fel. De skickade däremot med ett råd tillbaka. Efter att man har dragit åt chucken så ska man dra lite åt andra hållet, tills det knäpper till. Efter att jag har börjat göra dels det, och dels dra åt lite hårdare, så brukar verktygen sitta kvar! Hade det bara stått i bruksanvisningen så hade man lärt sig det från början. Förmodligen är det något problem med vissa modeller bara?


Precis, jag fick också rådet att backa till knäppet och det blev bättre, men inte bra. Först bytte de chuck, sen byttes maskinen (eller tvärtom?) och när det fortfarande öppnade chucken av sig själv fick det bli pengarna tillbaka. Det hette att jag var den ende man hört talas om som haft detta problem.... Det lossnade endast när man körde smala borrar eller bitshållare, dvs lätt-accelererade verktyg. Med en grov spiralborr hände det aldrig och min slutsats var att den var tyngre= inte accelererade sådär blixtsnabbt och att det därför inte slog upp chucken. Det var 2017 har jag kommit fram till, förmodligen är det väl bättre idag.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).