Motorsåg och handhållet

Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

39 inlägg 5555 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

Låtsasbonde  
#714689 Sitter och kollar nu. Ska inte vara något mer än det jag tagit bort. Borde glida ut lätt tycker jag men icke.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

Låtsasbonde  
#714692 Var ute och knackade igen. Sitter som gjuten. Ska man behöva köpa ny förgasare? Får inte ut axeln.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714758 Förstår inte varför inte choke axel går ut om spjäll och reglagets anslutning är demonterade.
Ibland är det lite slitage eller annat som ger lite knepigheter. Att vrida axel hjälper då när man drar ut.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

Vante  
#714807 Finns det en tryck kula på axeln den som låser chock axeln uppet läge kan de vara det som hindrar.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

Låtsasbonde  
#714809 Ok, pinsamt, men skriver ändå så kanske någon annan slipper göra samma misstag. Jag var övertygad om att spjället satt som på en hylsa som axeln i sin tur går igenom. Vridning av spjället säkras av skruven. Därför trodde jag att axeln bara drogs ut genom spjället. Var så säker på att mitt påhitt var fakta att jag aldrig tänkte på att titta på sprängskissen. Enligt skissen sitter spjället på axeln, svårt att beskriva, men enligt skissen borde man bara kunna vicka loss det från axeln. Gick icke! Nu var jag beredd att offra axeln, spjället och tom förgasaren, kostar ju ändå bara några hundralappar. När jag med tång vrider på spjället separerar axeln och jag ser hur det faktiskt förhåller sig.
Det finns ett par varianter. Den skiss jag kollade på ska man kunna vicka av spjället från axeln. På min träs spjället genom axeln. Priset för alla delar på axeln och axeln själv kostar nästan lika mycket som en hel komplett förgasare. Får bli en ny förgasare. Typiskt att det här ska hända när man nästan är klar med veden. Och allt för en f-bannad fjäder. Hoppas utvecklingen av tråden kan hjälpa någon annan som sagt.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

Låtsasbonde  
#714810 Tillägg. Det handlar alltså om gasaxeln, inte choken.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714841 Aha.. Fick för mig det var choke axeln.

Skisser ger ofta en fingervisning. Det här med varianter på förgasare stämmer sällan. Inte ovanligt där är 10 snarlika i samma modell.
Ett bra tips är att ta kort så man ser hur det satt innan man fick itu det. Den bilden kan då läggas till och lättare förklaras här.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

Låtsasbonde  
#714872 Helt sant. Men som du säger också, jobbigt med alla varianter på delar fast det är samma modell. Har som sagt en cs2145. Finns 4 olika ritningar. Helt sjukt. Upplagt för felköp av delar. Ny förgasare på väg så man kan såga upp det sista och klyva.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gasreglagespärr till Jonsered 2149

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714881 2145 finns det mer än 4 sprängskisser till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).