Skogsvagn (Huggarvagnar)

Flödesriktning ventilpaket

27 inlägg 10441 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med ventilpaket

elja1  
#714703 Hej har satt på en kran jag köpte för några år sedan på en annan vagn.
och skulle nu prov köra den för första gången idag.
När jag ska vrida kranen vänster eller höger så går det bra de första cm metrarna sedan verkar det som jag får ett mot tryck i systemet. Lika är det om jag sänker eller höjer stickan.
Jag har kopplat tryck på P sidan på ventilpaketet och tar ut returen från T.
Men det sitter en extra koppling på paketet vet ej vad den vart till kan den ställa till det. Se bifogad bild.
Benämningen på paketet är HV03-5030B
Någon som vet.....

FTG
Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714711 Normalt sett är de helt rätt kopplat.
Går din returslang till en fri retur eller tillbaka till traktorns ventil?
Kolla så de sitter en vanlig nippel där returen är kopplad i kranens ventil och inte en lång som tätar in mot centrumkanalen för då är det en serienippel och kräver isf att du har en till retur från snabbkopplingen

Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

Fredi  
#714727 Tror det är som @gnisten83 misstänker. Du har en serienippel i returhålet. Tycker det ser misstänkt ut på bilden. Skruva ut allt som lossnar i gaveln där du har returen och kolla. Där skall endast vara en kort nippel i godset, där kan vara en lång som går in i bordet en bit med tätning på? Byt denna eller lägg en retur till där du har snabbkopplingen.

Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

elja1  
#714763 Tack, för att det finns duktiga och hjälpsamma människor på denna tråden
Jo, returen går tillbaka till traktorns ventil Bm430.Har förövrigt en annan hugga kärra som fungerar som det ska när jag kopplat detta så här.
Glömde att säja förut att det följe med ett 2 spaks ventilpaket också. detta har väl används till stödbenen.
om jag ska ha detta inkopplat också kan jag då ta bort snabbkopplingen och gå vidare med tryckledningen till detta paket därifrån??

Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714766 Du måste kolla om de verkligen sitter en serienippel först där du har returen nu!
Gör det de så är det där du kopplar in nästa ventil.
Där snabbkopplingen sitter är då en retur för ”använd” olja i kranpaketet och sen blir de en retur till från stödbensventilen

Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

elja1  
#714819 Va ute nu och skruvade loss slang och nippel.
nu ser man den ena liden och att den rör på sig när man använder spaken. Sitter dock en stor mutter kvar ca 42mm som jag inte hade verktyg till i kväll. Kan det verkligen sitta något kvar här när man ser sliden....

Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714823 Bild?

Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

Fredi  
#714824 Om där EJ är serienippel i hålet skall du se först en vägg där nippeln satt sedan ett tomrum åt sidorna och därefter en vägg till med ett hål i där sliden syns. Om där är serienippel så ser du bara ett runt hål rakt in till sliden. Ungefär såhär kan nippeln se ut i hålet om där är serienippel.
.https://images.app.goo.gl/HZprwav6kq9TDXF69

Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

elja1  
#714826 👍 Ok jag ska kolla mer i morgon på detta. Se om jag kan få loss den stora muttern då

Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

elja1  
#714876 Va ute nu och skruvade loss den sista delen som satt på ventilpaketet. Mycket riktigt som på talas här va det en grunka i hålet se bilden
Så nu ska jag ersätta den med en vanlig kort nippel och test sedan. tog också bild på hålet den satt i. + en på kärran också

Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714890 De var kul du fann ut orsaken till konstigheten 👍
Är de en drivvagn från Bredöl?
Lite osäker vilken storlek de är på hv03 ventilen, trodde annars att Fmv använde hv07 till sina kranar.
Hade hv07 på både min Fmv 2500h och Fmv 360 men din är ju en Fmv 2000

Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

elja1  
#714903 Nä, du detta är ett eget hopkok så dom säjer här.

Vagnen är en gammal militärvagn som är har antagligen gått ihop med en Boxer tidigare.
Kommer inte ihåg namnet på tillverkaren till den nu.
Den köpte jag i grann byn för några år sedan.
Då hade den 11*20 lastbilshjul på sig smalt va det.
Sedan köpte jag en drivenvagn med 500*22,5 hjul på.
Dessa hjul sitter nu på denna vagn.
Sedan har vi kranen den kommer från en 3e vagn som också har drift och 500 hjul
Kranen har en fjärrstyrd vinsch på bommen som jag funderar på att sätta under kranen = på pelaren som går upp till kranfästet. För att få ner tyngdpunkten lite mer.
Sedan står väl ett par stödben på tur också, fick skära loss dessa när jag skulle montera kranen på kärran.
Från början så har nog kranen varit avsedd för att sitta i 3 punkten på traktorn för det fanns fästen för detta.
Har också fått tag i en vidvinkelknutaxel från militären som jag får renovera lite.
Provat med driften i lite men vid stora vinklar så vill inte en vanlig knut vara med så längen.
Skulle va intressant om man kunde få tag i ett 7 slids paket som är lite lättare än den här blyklumpen också

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).