Motorsåg och handhållet

Stihl stammkvistare (stångsåg)

32 inlägg 4444 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714690 Hej
Vet inte om jag skriver i rätt forumsdel men provar här..
Har tänkt skaffa mig en stångsåg.
Vill ha en med så lång räckvidd som möjligt och som är bensindriven.
Kommer använda den sporadiskt på lite projekt här framöver men kommer sedan bli liggande en stund.
Då tänker jag att stihl ht 133 är lite i överkant för mig och riktar då in mig på kombi maskinerna så att man får fler användnings områden och använder den mer ofta sas..
Det jag då undrar är om km 94 rc-e kommer kännas klen i gämförelse med 131 km r?Era tankar här? Undrar sedan hur lång räckvidden blir med Ht-km och 1m förlängningsrör med dom respektive maskinerna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714693 Satsa på den största, det är definitivt värt att ha den extra effekten.

Rent praktiskt så kommer du nog nå uppåt 3,5m om du sträcker dig. Köp dig Stihls RTS sele också om du ska kvista lite mer. Det är vettigt att få en del avlastning i armarna om man ska gå och kvista.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714706 Jo kan tänka mig att de skiljer en del med mer effekt.. Kommer man inte längre en 3.5m med förlängningsröret? Ht 133 kommer väll upp i 3.9m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714713 Går det att köra dubbla förlängare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714717 Eller är Hta 85 batterimaskin att föredra? Då man har räckvidden från början? Är den stark nog? Men man tappar att komplettera med andra tillvehör..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#714751 Håller med Busholle när han rekommenderar KM131R med förlängare.
Det är en mycket smidig maskin som du kan använda till andra saker än bara kvistning.
Jag använder min i stamkvistning med förlängare och i djungelröjning utan. Med RTS selan funkar det mycket bra. (som häcksax är den också suverän)
Har också en HT131, men den använder jag inte så mycket och bara när den extra längden behövs i trädgårdar och dylika. Rent för tung och klumpig för mig om jag ska köra längre pass.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714754 Hej
Jo starkare motor och mångsidigheten verkar vara bra. Skulle det gå att använda extra förlängare vid något enstaka tillfälle för nå det sista, alltså 2st förlängare maskin och stångsåg ht km ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714756 Kanske tog i i underkant när jag skrev 3,5m, några decimeter till går säkert men knappast 4m. När jag hiderröjt skogsbilvägar så har jag klarat ungefär hälften med maskinen och hälften har jag fått köra manuellt, då brukar jag kvista till ca 6m.
Dubbla förlängare ska funka men tänk dig för så riggröret inte är för böjt när du sågar, det sliter på grejerna.

Har du behov av att röja högt så är manuell stångsåg underskattat, det går fortare än man tror med de fina bladen som finns nu. Ska du kvista grovt löv så är saken naturligtvis annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714762 Hej
Bra input! Är de någon större skillnad i flex på stål förlängaren och den i kolfiber?
Eller är det att föredra att köra en enmters förlängare och halvmeters förlängare ist dmför 2st 1m.. När vi pratar kombimaskin tänkte jag höra om någon ptovat lövblås tillsatsen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#714764 Innan du köper extra förlängare, så testa hur det är att jobba med "bara" en.
Förlängaren finns båda i aluminium och i karbon. Jag har den i karbon som
är bra lätt och som jag absolut rekommenderar, men det känns tungt att
manövrera när man får skärhuvudet på.
Lövblåsen är bra, och gör jobbet, men det är självklart mer
effektivt med en stor ryggburen.
Häcksax, kvistsåg och kantskärare är de prylarna jag använder mest på KM'n.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714811 Hej
Kan passa på att fråga vad det är för skillnad på stihl Ht 133 som säljs nu och Ht 131?
Är någon av dom att föredra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#714822 HT 131 kom med 12" svärd och 3/8P, 1,1mm kedja som jag ändrade till 1,3mm.
HT 133 är utrustad med 10" eller 12" svärd och 1/4P kedja som är skonsam i beskäring
av fruktträd, men som inte duger i skogen, enligt mig. Fick köpa till den
skärutrustningen en gång jag var mitt i ett jobb och originala utrustingen
slutade ge olja till kedjan, så nu har jag två, och bytar över efter vad sågen
ska användas i.
Tror inte det är förskel på motor i dom två, 36,6 cc, fyrmix, som
drar bra och inte bråkar så illa.
Viktigaste olikheten mellan de två, är väl att teleskopröret på HT 131 är runt och på HT 133 är det utformat lite mera rektangulärt, och det känns bra när man ska dra ut eller skuva samman igen, men om man får en böj på det, är det (nästan) omöjligt att rikta det. Har fått böj på det runda röret på HT 131 några gånger och riktat det utan svårigheter.

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714856 Hej
Hittade på en stihl ht75 till salu i relativt slitet skick men skulle starta lätt och gå som den ska.
Är den maskinen nott att ha? Hur är den modellen motormässigt och så, jätte klen? Några vanlig problem med den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
#714861 Sågen är ju i principet samma som HT 131 och 133, men motoren är klenare, 25,4cc emot 36,3, men om du bara ska använda den nu och då och det är ett bra köp, och om du skruvar lite själv, så köp!

Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

Mattsvart  
#714884 Hej
Ser att såghuvudet är lite anurlunda en dom nyare sågarna? Är det mycket sämmre?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).