Trädslag

Framtidens skog.

8 inlägg 2300 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Framtidens skog.

Mosstorpet  
#714678 Vad ska man satsa på om man inte ska ha barrskog. Löv alltså , men vilket ?
Det ska ju bli timmer och finnas avsättning för.
Massaved får vi ju inte producera (enl. miljörörelsen). Främmande trädslag verkar ju också bli No No på. Vad har vi kvar Ek o Björk.
Asp och Al timmer verkar ingen skrika efter. Och vem sågar åt oss om det börjar bli volymer.
Vet inte ens om lärk ( i och för sig barrträd) är så populärt hos sågverken ändå det börjar vara rätt vanligt och klassas det som främmande ?
Bra reportage utav Torbjörn från Österbymo , hade jag ingen koll på ändå jag bor nästgårds 🤔 Mer sådant 👍 . Och sedan tycker jag att vi tjurgubbar behöver en sådan skogspodd , de yngre finns det så stort utbud till. Och när man har lite Ove syndrom och pekar med hela handen hur saker o ting ska vara ( Det sista var en känga till mig själv. Frun säger att jag har lite Ove syndrom Ordning o Reda) Man får jämföra sig med en masurbjörk , ingen botox i världen hjäper men det är insidan som räknas 😎 .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens skog.

skogshare  
#714679 Bra tråd, @Mosstorpet. Vore spännande med en översikt över vilka trädslag som fungerar för KL-trä. Vore också värdefullt  med en ambitiös kartläggning av vilka attraktiva möjligheter som finns att exportera timmer, som det inte finns avsättning för i Sverige - övergrova dimensioner av tall och gran ( mer än 35cm to u.b. ), lövtimmer och barkborretimmer. Sedan är det ju märkligt om inte lärk och douglasgran med betydande andel kärnvirke i mycket större utsträckning ska kunna ersätta impregnerat virke, vilket rimligtvis borde göra miljörörelsen nöjd. Slutligen tycker jag att Torbjörns förslag att se hur massaved och kanske stubbar/rotsystem kan användas för bland annat OSB är klart intressant.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens skog.

Sne4  
#714683 Allt är ju en gissningslek, hur ser en framtida marknad ut?
(och hur ser jordmånen ut, är ju grundförutsättningen innan man börjar fundera över alternativ)

Ek känns ju hyfsat säkert, går väl att vänta in rätt marknadsläge där vid eventuell dipp...

Körsbär? Himla snyggt tycker jag, men känns som ett osäkert kort som trender kan påverka stort.

Svart valnöt - främmande trädslag, men känns annars som en tidlös klassiker.
-De jag köpte från tyskland har överlevt, nötsådderna från Impecta överlevde första vintern, men sedan tyckte sorkarna att det var dags att äta upp dem efter att det ätit upp hasselbuskarna, äppelträden osv..

Valnöt - hur går det med härdigheten? De småskruttar jag köpte från litauen(tror jag det var) överlevde första vintern i zon 3 i alla fall. (men där är ju tanken att äta nötterna primära målet)

Robinia är ju främmande det med, men miljösidan kan nog ha överseende med det om tryckimpregnering kan skippas..

Björk och asp är ju lite snabbare alternativ. Masurbjörk finns ju ett flertal kloner av numera efter utvecklingsarbete i Finland. Blir det en stabil efterfrågan så är det ju något extra.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens skog.

Mosstorpet  
#714684 Ja det första är ju var i landet man bor.
Vilken växt zon , norröver blir det rätt så begränsat urval och även här på Småländska höglandet när nattfrosten kan härjar långt in i Juni. Om man ser på ekskogen på Visingsö så var det en misslyckad satsning men det kanske blev bra ändå. Där finns även grov lärk , men om man då har en post på ca 750m3 lärk. Vem köper den ? O lika så som skogshare säger , gran som är övergrov vid 85 års ålder. Vem vill ha det ? Ett fall för Torbjörn och Fredrik att undersöka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens skog.

Mosstorpet  
#714730 Det man är ute efter är ett sågverk som kan ta emot/såga Ek Ask Al Björk övergrov Gran o Tall allt i samma leverans typ 5m3 upp till ett bil o släp. Med bra betalning 😀 . Som liten skogsägare är det inte lätt att få ihop några större mängder av samma trädslag. Alternativ är att förädla själv. men det kostar ju i investeringar. Kan ta 3 år innan man får betalt för virket + att man har skulder på alla maskiner man behöver. Hade man varit konstnärligt lagd kunde man gjort motorsåg konst. Kanske 8000kr/m3 😎 .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens skog.

Torbjörn Johnsen  
#714769 Asp är en bubblare om man pratar om framtidens trädslag. Vanlig asp växer bra i hela landet på ”granmark” och virket går att använda i bygg och konstruktion. I alla fall i teorin. Asp kan man dessutom jobba helt fritt med till skillnad mot hybridaspen som räknas som exot i bl.a certifieringsssmmanhang

Problem: vilttrycket kräver stängsel mer eller mindre.

Möjlighet: det har inte skett någon direkt förädling av vanlig asp så det går säkert att öka tillväxten ytterligare.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens skog.

Torbjörn Johnsen  
#714770 Dessutom kan man sälja hela landskapet till turister på hösten om man odlar lövskog i stor skala👍

Leaf Peeping - höstfärger som intäktskälla

Avatar Fallback

Re: Framtidens skog.

r93  
#714772
Torbjörn Johnsen skrev:Asp är en bubblare om man pratar om framtidens trädslag. Vanlig asp växer bra i hela landet på ”granmark” och virket går att använda i bygg och konstruktion. I alla fall i teorin. Asp kan man dessutom jobba helt fritt med till skillnad mot hybridaspen som räknas som exot i bl.a certifieringsssmmanhang

Problem: vilttrycket kräver stängsel mer eller mindre.

Möjlighet: det har inte skett någon direkt förädling av vanlig asp så det går säkert att öka tillväxten ytterligare.


Vi sågat en del asp som vi har till älgtorn bla, antingen så är vi för dåliga på att såga eller så är asp inte speciellt bra, för det vrider sig något otroligt när det torkar.

Likaså är det stenhårt att spika i.

Men det ska väl inte ruttna när det väl har torkat va?

Sedan är det ju tyvärr sågverken som bestämmer hur framtidens skogar ska se ut, för det är dom som köper.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).