Skogsmiljö och Trädlära

Vad gör man här?

9 inlägg 2077 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad gör man här?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714644 Vad gör man när det gallrade 40 åriga beståndet ser ut så här?
A. Går aldrig mera dit. Det är inte mitt om någon frågar.
B. Glädjer sig åt man har skapat yngelplats för barkborrens fiender. Borren själv är borta redan.
C. Glädjer sig åt att man har fått ett NO-område och går hem och certifierarar sig.
D. Hugger upp det och säljer som bränsleved för 130 kr/m3
E. Kapar ner det så att det ruttnar fortare.
F. Som E men kör över det med maskin så att det ruttnar ännu fortare.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör man här?

JensSkoog  
#714650 Vilket kaos, @Skogsola :((
Inte mycket värde i det som står kvar.
Kan väl bli flis och ved, men det kostar ju att göra jobbet.
"F" skulle väl vara billigaste sättet att omstarta det hela.
Hur stor yta är det?

Avatar Fallback

Re: Vad gör man här?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714651 Runt ett halvt hektar. Men det står ändå lite för mycket kvar för att man ska vilja börja om helt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör man här?

fendt311  
#714652 Oj oj😲 det såg inge roligt ut. Än fast det är lite arbete med det. Skulle jag gå in och ta det som ved.

Avatar Fallback

Re: Vad gör man här?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714654 Det ligger ju närmast till hands. Men vedbacken är redan överfull av barkborre- och rötved. En variant vore att köra ut det som flisved med kvist och allt. Men det finns redan flisvedshögar som ligger och ruttnar över hela byn för att flisaren inte har tid, maskin eller avsättning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gör man här?

A.falck  
#714701 Jag hade huggt upp det och kört ut det. Även om det kostar en slant så hade jag tyckt att det va värt det. Sen tagit lärdom av det och varit snabbare på att nästa gång det blåser ner något

Avatar Fallback

Re: Vad gör man här?

alias  
#714718
Skogsola skrev:Vad gör man när det gallrade 40 åriga beståndet ser ut så här?
A. Går aldrig mera dit. Det är inte mitt om någon frågar.
B. Glädjer sig åt man har skapat yngelplats för barkborrens fiender. Borren själv är borta redan.
C. Glädjer sig åt att man har fått ett NO-område och går hem och certifierarar sig.
D. Hugger upp det och säljer som bränsleved för 130 kr/m3
E. Kapar ner det så att det ruttnar fortare.
F. Som E men kör över det med maskin så att det ruttnar ännu fortare.


Är det ett blött område som behöver dikesrensas eller skyddsdikas vid föryngring?

Ogillar stridsvagnshinder i skogen. Köpte ett skifte med mycket kullblåst naturvård tvärs lämplig markberedningsriktning. Högg upp allt i hanterbara längder och körde ut lite till energisortiment, men det mesta lades upp i högar invid några odlingsrösen och andra naturliga hinder, där det ändå inte var lämpligt att markbereda (liknande faunadepåer el. dyl.).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man här?

Älgfoderodlare  
#714747 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad gör man här?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714839 Det är blött i det hörnet men diken finns. Historien är att för typ 40 år sedan fanns ett två meter högt självsått björkblandbestånd. På inrådan av Skogsvårdsstyrelsen kördes markberedning uppe i alltihop och plantering gjordes.
I dagens läge skulle man förstås ha röjt fram ett blandbestånd av det som fanns. En teori är att de självsådda granplantor som fanns fick skadade rotsystem av markberedningen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).