Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vilken huggarvagn ska jag välja?

88 inlägg 30924 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

JohannesG  
#714575 Skillnaden mellan Mowi och Mohedas vagnar idag är bara färgen.

En granne har en Vreten HVV9. Minns inte riktigt hur länge han haft den, men ca 15-20år. Han verkar ganska nöjd. Drar den med en Valmet 405.
Jag kan tycka att den har onödigt små hjul.
Har vagnen en 65-40 kran så har du där rejäl lyftkraft för att sitta på en så liten vagn. Lyfter lätt 500kg i grip på 6,5m. Väger dock en del och kräver mycket olja om det ska gå fort.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

ananders  
#714576 Jag har för mig att jag hade den i 4 år och i det stora hela så fungerade den bra men under sista vintern jag hade den så började det komma sprickor, främst i kranen och nere runt kranfoten och infästningen till grinden. Och då var vagnen runt 10 år gammal.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Gaffe  
#714577
JohannesG skrev:Skillnaden mellan Mowi och Mohedas vagnar idag är bara färgen.

En granne har en Vreten HVV9. Minns inte riktigt hur länge han haft den, men ca 15-20år. Han verkar ganska nöjd. Drar den med en Valmet 405.
Jag kan tycka att den har onödigt små hjul.
Har vagnen en 65-40 kran så har du där rejäl lyftkraft för att sitta på en så liten vagn. Lyfter lätt 500kg i grip på 6,5m. Väger dock en del och kräver mycket olja om det ska gå fort.


Japp, 65-40 sitter det på

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

JohannesG  
#714590 Bra du nämnde det med sprickor ananders, det glömde jag. Det finns sprickor i kranen på grannens och har funnits på min kran. Har svetsat och förstärkt där det behövts.
Vreten har inte gjort de bästa övergångarna mellan material ej heller de snyggaste avsluten på svetsarna. Detta ger sprickanvisningar. Så helt klart något som är värt att kolla.

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

JohannesG  
#714603 Vridhuset är även en svag punkt på dessa kranar, speciellt om svängen frestats hårt. Grannen har inte haft några problem, han kör lugnt och planerat. Men den kran vi har är inne på tredje vridhuset. Har troligen varit utsatt för mycket ryck och slit tidigare. Då ger sig kuggarna.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Gaffe  
#714606
JohannesG skrev:Vridhuset är även en svag punkt på dessa kranar, speciellt om svängen frestats hårt. Grannen har inte haft några problem, han kör lugnt och planerat. Men den kran vi har är inne på tredje vridhuset. Har troligen varit utsatt för mycket ryck och slit tidigare. Då ger sig kuggarna.


Tack Johannes, värdefull information.
Det är ju nackdelen med begagnat att överraskningar kan stå på led.
Såg att vridhuset var väldigt kompakt på Vreten kranen. KTS marknadsför sitt vridhus som väl dimensionerat och det har ju en helt annan höjd vilket bör ge större anläggningsyta.

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

JohannesG  
#714622 Jag bytte ju till ett KTS vridhus och kan inte säga annat än att det är avsevärt kraftigare ur alla aspekter jämfört med Vretens gamla.
De som görs idag är uppdaterade och mycket bättre.
Under en period använde Vreten KTS vridhus till de kranar som gick på export, hört från KTS och bekräftat av Vreten. 😉

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Gaffe  
#714625 Blir ju lite mer tveksam nu till vagnen....bra att ta del av erfarenheter från er som prövat.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Gaffe  
#714821 Någon som har kläm på om det går att sätta större hjul på Vreten HVV 9? Sitter 400/60-15.5 nu.

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Bert1  
#714853 Tänker du bredare eller högre?

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Gaffe  
#714855 Tänkte ju ffa bredden för att öka bärigheten. På höjden så ökar ju fort diametern och de ser inte ut att vara mycket plats.

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Bert1  
#714869 Är väl om det finns 500 breda 15,5" eller dom finns bara i 17"?
Sen finns där tror det är 18"höga fälgar men har inte koll på vad däcket heter men dom är ungefär lika breda som ett 400 däck men blir högre vet Moheda har det på någon modell

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714965 500x15,5 ser ut som att det ska skava överallt, ballonger. Stor skillnad på 17", men brukar inte finnas plats. Köp vagn med de hjulen från början, eller den dimension med 18", höjden ger också bäryta och rullar lätt.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Gaffe  
#714980 Tack för era svar, verkar som sagt inte finnas plats.
Tycker min lilla 4,5 tons vagn med 400 hjul kan sjunka emellanåt undrar då hur dubbla lastvikten blir...
Pratade med en lokal maskinhandlare idag, Farmas 9 ton går bara att få med 400. Måste upp på 10 tonsvagnen för ett 500 hjul.

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Pete  
#714997 Vill minnas att farmas 10tons vagn är en 9tonnare med större hjul bara

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).