Skogsröjning

Röjtider

62 inlägg 139487 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Henrik-  
#656172 Har börjat i en röjning jag trodde jag hade koll på. Hittar lite granar iallafall.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjtider

ilbajten  
#656207 Jahopp...
Inge bokat ida så de få bli nårra timma mä röjsågen 😊👍🏻

Avatar Fallback

Re: Röjtider

forest.  
#714511 Är Stihl FS 460 under (mindre) än FS 490?

Hur stor märkbara skillnad är det mellan dessa?

Avatar Fallback

Re: Röjtider

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714512 Stor skillnad. Effekt är trevligt men tungt.

Avatar Fallback

Re: Röjtider

forest.  
#714513
Skogsola skrev:Stor skillnad. Effekt är trevligt men tungt.


Har 490 men tycker det blir för tungt

Avatar Fallback

Re: Röjtider

jannee  
#714519 En rätt inställd sele gör att även en tyngre såg inte känns så tung.
För flera år sedan gick jag runt med en RS 51 och Jonsereds dåliga plastsele, kändes inte direkt bra efter en dags röjning.
Numera går jag runt med en HVA 555 RXT och HVA Balance XT, denna såg är tyngre men känns ändå på något sätt bekvämare än tidigare utrustning.
Jag är också betydligt äldre och borde normalt sett känna mig mer sliten, men icke.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

JensSkoog  
#714521 Skiljer ju bara 0,7 kg på FS490 (9,2kg) och FS 460 (8,5kg). FS410 väger ochså 8,5 kg.
0,7 kg märks genom en dag i röjskogen, men en bra röjsele
gör stor förskel, och då märks inte vikten så mycket.

I pysröjning föredrar jag faktiskt FS130 som bara
väger 5,8 kg. Känns bra för min gamla kropp, och
med Strandklingan funkar det hyfsad :wink:
Beror ju alltid på om man kan avse den tiden det
tar extra med en klenmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

kurt@wccc.se  
#732574 blir bra

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Hodal  
#793027 Hur tidpunkten påverkar mängden stubbskott är oklart, enligt skogskunskap.se. Jag tycker själv att det blivit betydligt högre uppslag när jag röjt tidigt på våren, och att detta uppslag etablerat sig på ett annat sätt än det som kommer vid röjning senare på sommaren. Det verkar rimligt att björken klarar röjningen bättre när den har näringen kvar i backen och hela vegetationsperioden på sig att etablera sig, så jag förstår inte varför det inte är visat i studier.

Vilka erfarenheter har ni andra? Ska säga att mina erfarenheter är från röjning av glasbjörk på magra marker i extremt kärvt klimat (vårröjning av björk med musöron är i juni).

Avatar Fallback

Re: Röjtider

jannee  
#793040 Stubbskott kontra rotskott. Höjden påverkar vilket det ska bli, verkar som ordentlig hög stubbe fullständigt motverkar rotskott men även att stubbskotten minskar, prova med en stubbhöjd på 50 till 70 cm ska du få se.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Torbjörn Johnsen  
#793043 När det gäller björk är det väl främst stubbskott vi pratar om? Det är inte så många trädslag som sätter rotskott, alltså nya skott ur backen direkt från rötterna. Asp och gråal som jag vet om men kanske nåt mer?

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

HannuRöj  
#793046 Förklaringen kanske är att en vällmående frisk björk har mer än en gångs behov näring lagrat i rotsystemet.
Två röjningar, strax efter lövblåstning och andra gång senare, juli - augusti har visat vara väldigt effektiv.

Tidigt på våren går röjningen betydligt fortare, men den delen som blir röjat tidigt på sommaren, förran toppskottet av barrträd har växt, måste slyn röjas nästa gång ett år senare.
Tror dessa två saker kompenserar ganska bra varandra. Alla tiderna är lika rätta. 😀

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793048 Sedan gäller det att röja när man har tid. 😉

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793057
Vedmaskin skrev:Sedan gäller det att röja när man har tid. 😉

Tid är inget man har, utan något man tar! 😉
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjtider

forest.  
#807265
HannuRöj skrev:Förklaringen kanske är att en vällmående frisk björk har mer än en gångs behov näring lagrat i rotsystemet.
Två röjningar, strax efter lövblåstning och andra gång senare, juli - augusti har visat vara väldigt effektiv.

Tidigt på våren går röjningen betydligt fortare, men den delen som blir röjat tidigt på sommaren, förran toppskottet av barrträd har växt, måste slyn röjas nästa gång ett år senare.
Tror dessa två saker kompenserar ganska bra varandra. Alla tiderna är lika rätta. 😀


Är inte toppröjning ett bättre alternativ då det borde bli mindre med uppslag?
finns det någon som toppröjer ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).