Skotare

Rottne Blodnin. Ventilpaket. "Hela positioneraren"

8 inlägg 4057 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne Blodnin. Ventilpaket. "Hela positioneraren"

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714491 Hej!
En kort fråga till er som är kunniga här på forumet.
Vad är "hela positioneraren" på medföljande bilder. Jag tolkar det som det jag har ringat in.
(Tyvärr så ligger en handmaskin lite i vägen på en av bilderna, men ni ser nog ändå.)
Stämmer det? Eller är det en mindre del?
Det är ett ventilpaket (hydraulik) från Olsbergs.
Hoppas på lite hjälp en fredag, så kan jag skruva i helgen, och skicka på måndag.
Mvh Erik



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottne Blodnin. Ventilpaket. "Hela positioneraren"

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714492 Det gick lite fort i titeln...
Det är en Rottne Blondin...

[Fixat. Totte]

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Blodnin. Ventilpaket. "Hela positioneraren"

AKKAMAAN  
#714507 Vart har du läst/hört "hela positioneraren"? Sammanhanget är viktigt för att kunna tolka din fråga....

För mig låter det som att det är "hela" den servoventil som som styr själva riktningsventilen. Olsberg är ju ett relativt litet "fabrikat" på skogsmaskinsmarknaden som domineras av Monsun-Tison/VOAC/Parker som kallar denna del på ventllpaketet för förstyrventil eller "hela förstyrventilen" om man sätter det is samma sammanhang som du har "hela positioneraren".
Ventilen har till uppgift att "positionera" huvudventilsliden i ventilpaketet så att kranen kan ges olika hastighet beroende på spakutslaget. Eftersom systemet styrs elektriskt från spakarna så finns det en speciell elmagnet i "hela positioneraren", en elmagnet som styr en liten hydraulisk ventil som i sin tur styrhuvudventilen.
"hela positioneraren" består då av en elmagnet-del och en hydraulventil del som sitter ansluten på själva ventilpaketet.
Varje dubbelverkande hydraulfunktion har två st "positionerare", en på vardera sidan av ventilpaketet
1622213463_positionerare.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rottne Blodnin. Ventilpaket. "Hela positioneraren"

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714520 Hej Akkamaan!
Tack för snabbt och bra svar!
Jag fick ett svar från Olsbergs nu på eftermiddagen som visar på att du nog har rätt!
Jag tänkte att de nog inte hade tid på en fredag eftermiddag, men de hade de.
När jag tittar på deras Pdf och på din bild, så är jag ganska säker på att du har ringat in det som de hänvisar till som "hela positioneraren".
Tack för hjälpen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Blodnin. Ventilpaket. "Hela positioneraren"

AKKAMAAN  
#714541
morslillaolle skrev:Hej Akkamaan!
Tack för snabbt och bra svar!
Jag fick ett svar från Olsbergs nu på eftermiddagen som visar på att du nog har rätt!
Jag tänkte att de nog inte hade tid på en fredag eftermiddag, men de hade de.
När jag tittar på deras Pdf och på din bild, så är jag ganska säker på att du har ringat in det som de hänvisar till som "hela positioneraren".
Tack för hjälpen!

Du får gärne lägga upp PDF'n från Olsberg här eller skicka den till min email-adress
Jag skickar dig ett PM här på Skogsforum
Jag försöker samla på mig all möjlig info från bl a Olsbergs speciellt då de inte är vanligt förekommande med information spridd över internet

Användarvisningsbild

Re: Rottne Blodnin. Ventilpaket. "Hela positioneraren"

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714621 Har skickat PM

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne Blodnin. Ventilpaket. "Hela positioneraren"

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716186 Tänkte bara återkoppla.
Då jag själv söker svar på problem här på forumet så kanske denna tråd hjälper någon.
Olsbergs hydraulik i Eksjö kunde reparera delen med hjälp av att modifiera lite nyare delar att passa.
Det gick fort och stort tack till de.
Den reparerade styrventilen / "positioneraren" är den längst ut till vänster.
Mvh Erik

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Blodnin. Ventilpaket. "Hela positioneraren"

ingken  
#803501 Hej
Jag har samma problem med att hitta en elmagnet till ett gammalt Olsberg-pkt.
Har du nåt namn eller tlfnr till den du pratade du med hos Olsberg?
/Ingken

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).