Inomgårdsmaskiner

Vilken cirkelsåg rekommenderas?

10 inlägg 5563 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken cirkelsåg rekommenderas?

JohannesG  
#714387 Har börjat kolla efter en vettig cirkelsåg. Vilket märke är att föredra? Någon specifik modell som rekommenderas?

Maskinen ska vara nätdriven, inget batteri! Ska klara att med lätthet klyva primärt ohyvlade 2" plank. Så den måste kunna såga helt genom 55mm samt ha effekt nog för detta. Om den klarar ohyvlad 3" vore ännu bättre om inte prisskillnaden är stor.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vilken cirkelsåg rekommenderas?

svampbob  
#714404 Det finns ju alltid Makita 5402. Jag funderade i samma banor ifjol och det slutade med att jag köpte en 3-fas Gjerdesåg i fint skick. Jag har kluvit mycket virke med den och det är en av mina allra bästa köp.

Användarvisningsbild

Re: Vilken cirkelsåg rekommenderas?

hlb  
#714406 Har också en sådan 3-fas Gjerde och den är jag mycket nöjd med sedan många år. Har breda 2" och 1 " på lager så kan man såga till vad som helst, som man behöver. Behöver man grövre kan man limma ihop enstaka bitar och limträbalk.

Användarvisningsbild

Re: Vilken cirkelsåg rekommenderas?

Bax  
#714410 Menar du en handjagare så brukar ju Hitachi (Hikoki) C6BU2 rekommenderas av många, men 3" klarar den inte.

Användarvisningsbild

Re: Vilken cirkelsåg rekommenderas?

JohannesG  
#714418 Jag är i detta fall ute efter en handmaskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken cirkelsåg rekommenderas?

totte  
#714432 En sida där det mesta av handcirkelsågar finns, från ca 900 - 46 000 kr: https://www.proffsmagasinet.se/maskiner ... irkelsagar

Skulle nog föredra en japan.

Avatar Fallback

Re: Vilken cirkelsåg rekommenderas?

jakobn  
#714460 Hej, det råkar vara så att pga mitt yrkesval har jag varit tvungen att klyva otaliga 2" och 3" plank med cirkelsåg och hunnit avverka några stycken. Ingen såg på under 2000w är aktuell för det jobbet. Hiltis och Festol är de bästa jag provat, men prisvärdast är Milwaukees CS 85 CBE, den är också kompatibel med skena. Ska du klyva mer än några enstaka är det absolut nödvändigt med skena. CS 85 är nog bästa valet för hobbybruk då kan du landa på en bit över 5000kr med skena, de riktigt bra sågarna går på runt 10 tusen ink skena. Det kan lätt bli lite farligt om den inte har mjukstar och körs utan skena eftersom sågen har en våldsam kraft när den hugger, och hugger kommer den göra när man klyver så grovt som 2 och 3". Om det inte är frodvuxen gran är det ändå extremt hår arbete för de stora sågarna att klyva 2 och både såg och klinga tar snabbt stryk eftersom de belastas fel när de körs utan skena, pga av tyngden i sågen orkar man inte hålla sågklingan helt parallell med sågsnittet hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Vilken cirkelsåg rekommenderas?

halvproffs  
#714474 Varför inte en 3fas klingsåg isf handklinga?
Måste ju vara mycket bättre,säkrare och billigare än att bränna upp handklingor i antal.

Användarvisningsbild

Re: Vilken cirkelsåg rekommenderas?

JohannesG  
#714476
halvproffs skrev:Varför inte en 3fas klingsåg isf handklinga?
Måste ju vara mycket bättre,säkrare och billigare än att bränna upp handklingor i antal.

Förvisso har du helt rätt. Men i detta fallet är jag ute efter en portabel såg. Har tillgång till en rejäl klingsåg när det behövs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken cirkelsåg rekommenderas?

JohannesG  
#729799 Lite uppdatering.
Det beställdes en Milwaukee CS 85 CBE. Beställdes ingen skena nu, men kan vara bra att ha möjligheten. Tittade extra på denna modell eftersom @jakobn rekommenderade den och jag såg även att den gav högst effekt för pengarna. Det är ju lönlöst med stor klinga om motorn inte orkar.

Tyvärr var det lång leveranstid, men nu till sist har den kommit, lagom till att den behövs dessutom. Och så långt möter sågen förväntningarna. Kör man förnuftigt är det absolut inte motorn som sätter gränsen. Klyva 3" var inga problem. 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).