Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

270 inlägg 28424 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#714309 Jag tror att nästan alla vet att det är mag fast än det kallas mig...

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

leifa.k  
#714310
totte skrev:
williamm skrev:
Bosse1 skrev:Svets tror jag på när det gäller avgassystem, finns billiga mig/mag svetsar.


Typ en sådan?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/no-gas-svetsar/mig-svets-000660/


Nej, rörtråd är inte bra att svetsa tunnplåt med. Avgassystem skrev Bosse, såna som man har på en bil går nog hyggligt, men detsom sitter på motorsågar är ju mer sardinburksplåt.

Även vanlig MIG/MAG är svår med såpass tunt gods som det är i ljuddämpare. Framför allt så bör det vara en riktigt bra, och därmed rätt dyr, svets för att det skall gå bra i riktigt tunt material. Jag har en ganska billig svets, ingen proffsgrej och det är svårt att svetsa det som är tunnare än 0,8 mm med den, det blir gärna hål och det är ytterst besvärligt att få det snyggt.

Din plan med en liten gassvets och hårdlod är, enligt min uppfattning, den allra bästa lösningen.



Även vanlig MIG/MAG är svår med såpass tunt gods som det är i ljuddämpare. Framför allt så bör det vara en riktigt bra, och därmed rätt dyr, svets för att det skall gå bra i riktigt tunt material.

Jag har svetsat både ljuddämpare och avgassystem med Mag och pinne med bra resultat. Dyr, vad är det? Iofsig så kostade min 3-fas Mag svets 180 Amp på -90 talet 8000kr, har en bärbar likriktare 230V. Den har jag svetsat ljuddämpare med med OK:s 1,5mm:s rostfria pinnar.. Allt hänger ihop med hur man lär och tar till sig..

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

leifa.k  
#714312
williamm skrev:Jag tror att nästan alla vet att det är mag fast än det kallas mig...


Kan så vara. Varför kallar dom det för Mig då? Vet de inte bättre, eller pratar dom på i gamla språkvanor som är felaktiga? Jag tycker att man skall arbeta för att kalla saker för deras rätta benämningar. Dvs att vi tex i denna tråd skall nämna saker för vad de är, annars tror jag att det blir fel i förlängningen. Språkbruk är faktiskt underskattat.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Gasmetall ... gsvetsning

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#714314
leifa.k skrev:
williamm skrev:Jag tror att nästan alla vet att det är mag fast än det kallas mig...


Kan så vara. Varför kallar dom det för Mig då? Vet de inte bättre, eller pratar dom på i gamla språkvanor som är felaktiga? Jag tycker att man skall arbeta för att kalla saker för deras rätta benämningar. Dvs att vi tex i denna tråd skall nämna saker för vad de är, annars tror jag att det blir fel i förlängningen. Språkbruk är faktiskt underskattat.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Gasmetall ... gsvetsning

Jag vet inte. Men att man säger pinnsvets när det är en mma är väl lika fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

leifa.k  
#714319 mma vet jag inte vad det är.. Där har vi språkbruket, olika språkbruk istället för att kalla saker för vad de egentligen heter, en sorts slapphet som har utbrett sig i samhället. Vet inte det riktiga namnet för pinnsvets. Men när jag syftar på en pinnsvets, då menar jag en lik eller växelriktare. Sen finns det bra bärbara 230V likriktare (en fas) och pratar vi om 3fas så finns det hur mycket bra som helst.

William, du skall veta detta att desto bättre svets/likriktare du har, desto tunnare kan du svetsa med denna med tunna pinnar.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#714322
leifa.k skrev:mma vet jag inte vad det är.. Där har vi språkbruket, olika språkbruk istället för att kalla saker för vad de egentligen heter, en sorts slapphet som har utbrett sig i samhället. Vet inte det riktiga namnet för pinnsvets. Men när jag syftar på en pinnsvets, då menar jag en lik eller växelriktare. Sen finns det bra bärbara 230V likriktare (en fas) och pratar vi om 3fas så finns det hur mycket bra som helst.

William, du skall veta detta att desto bättre svets/likriktare du har, desto tunnare kan du svetsa med denna med tunna pinnar.

MMA= Manual Metal Arc welding. Men jag kallar det också bara pinnsvets.
Det jag menar är att det inte är livsviktigt vad det egentligen heter så länge vi förstår varandra.

Den svets jag har nu är en 230V EWM (Tyska Esab).
Den bör vara bra nog för mig att lära mig svetsa. Om jag sedan lyckas svetsa ljuddämpare får vi se, men det är inte det jag är ute efter i huvudsak längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Tralsmo  
#714333 Man kan kalla det pinnasvets å trådsvets så borde väl dom flesta begripa,, eller?

Jag har 3 pennasvetsar å 2 trådsvetsar. Ska jag svetsa avgasrör ( vilket ja aldrig gör nuförtiden, det blir nytt istället) så använder ja den lilla trådsvetsen (180a).

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#714344
Tralsmo skrev:Man kan kalla det pinnasvets å trådsvets så borde väl dom flesta begripa,, eller?

Jag har 3 pennasvetsar å 2 trådsvetsar. Ska jag svetsa avgasrör ( vilket ja aldrig gör nuförtiden, det blir nytt istället) så använder ja den lilla trådsvetsen (180a).

Bra där! Trådsvets kan ingen gnälla på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#714346 Ska man svetsa beror det mycket på vad det är för plåt, gas, tråd (mig/mag) elektrodtyp mma.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

leifa.k  
#714348 Och svetsaggregatet, stor skillnad.. Om pinnen tänder lätt eller ej, tändströmmen/ spänningen så man inte behöver sitta o hacka med pinnen, den bränner fast osv. Men det vet ni väl?

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Tralsmo  
#714351 Ja får väl bekänna att ja vet inget om svetsning.
Ja har bara svetsat i över 40 år å det har gått bra för det mesta.

Det är väldigt olika på hur svetsar funkar å vad man skall svetsa.

Svetsade mycket bilplåt på 80 å 90 tal.
Köpte en esab minimig 125 (tror ja den hette) tidigt 80.
Den svetsade bra men matarverket va värdelöst.

För några år sen köpte ja en migatronic på swedol, 180a , 220v den med dubbla matarverk.
Kostar knappt 10 000 ÷ moms .
Provade med gaslös tråd. Funkade helt värdelöst.
Körde några meter med vanlig tråd med gas å det blev hyfsat men blev inte riktigt kompis med den.
Tyvärr så blev det inbrott i verkstan å den orkade tjuvarna få med sej så det blev inte mer svetsat med den.

Efter det så snikade ja å köpte en på duab , 220v å 180 eller va det 160a.
Kostade runt 4000kr + moms.
Enkelt matarverk på den. Rätt dåligt intryck överlag på kvalité.
Levererades med en gaslös tråd. Slangpaket som var fast.

Ja provade med den gaslösa tråden å svetsen gick överhuvudtaget inte att svetsa med ( jo ja hadde polariteten rätt).
Överbelastningsskyddet löste på 2-3 sekunder. Ringde duab å fick till svar att det går inte å svetsa med den med gaslös tråd.
Provade vanlig tråd å det funkade faktiskt jättebra.

Nu svetsar ja ju rätt lite med så små svetsar men faktum är att den svetsar väl så bra som den dyra migatronicen. Intermitensen är ju helt värdelös på den å matarverket har ja ju inte riktigt kollat men svetsar bra gör den alla fall.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

leifa.k  
#714356 Bra sammanfattning Tralsmo. En sådan sak som itermittensen, den låg på 85% på min gamla magsvets. Det var hyffsat bra. Intermittiens, en viktig faktor när man jämför svetsaggregat.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

toker72  
#714358 Har man tillgång till en mig svets skulle inte jag ens prova att svetsa en tunn ljuddämpare med pinne för det kommer inte bli bra man behöver gods på runt 1,5 mm för att det ska funka bra att svetsa med pinne lite tunnare funkar om man har fjärr till svetsen men det kommer gå lättare och bli bättre med mig eller gas svets om man tillgång till det.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Tralsmo  
#714361 Angående intetmittensen på den här duabsvetsen så klara den inte mer än kanske drygt 5 sekunder på strax under full ström.

Nu är ju det inte några problem för min del eftersom ja inte lägger mer än nån centimeter söm åt gången me den.
I normalfallet kräver man ju betydligt mer av en svets.

När det gäller pinne så är det min erfarenhet att trådsvets med rörtråd (motsvarande pinne) är betydligt snabbare och lika hållbart att svetsa med som pinne.
Då handlar det ju om att det är många grova långa sömmar som skall svetsas.

Fördelen med pinne är att småjobb inte har med svetstiden att göra utan att det är smidigare å bära med sej en pinnasvets. Lätt att plocka ut å lätt att plocka ihop. Har man dessutom elverk som klarar det så är det ju dessutom väldigt flexibelt.

En annan sak är att en svets som ser ut som chit me pinnasvets håller jäkligt bra ändå.
En svets som ser ut som chit me trådsvets håller inte alls.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

toker72  
#714362 Intermittensen brukar som sämst vara runt 10-15% dvs runt minuten eller lite drygt och sen ska svetsen kyla i 9 minuter men den funkar troligtvis flera minuter vid första kallstarten sen kommer den gå kortare och kortare efter hand den blir varm. Inbillar mig att intermittensen på billiga maskiner är i alla fall hyffsad numera eftersom nästan alla är fläktkylda vilket dom inte var tidigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).