Avverkning (slutavverkning)

Både gallring och slutavverkning.

11 inlägg 4024 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Både gallring och slutavverkning.

halvproffs  
#714138 Lite redovisning halvvägs in i avverkningen.
Ska dokumentera hela avverkningen är det tänkt.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Både gallring och slutavverkning.

Vedproducent  
#714140 Fint. Når du 1000 kr fub tror du?

Avatar Fallback

Re: Både gallring och slutavverkning.

isteskog  
#714142 Känner igen mig i det där att spara "hultar" med fin tall ..... Tycker det är synd att avverka tallen innan den håller stamblockskvalitet.
Jaså, "Inspektorn" låg lågt i bedömningen.... tycker annars de brukar ta i i sina bedömningar. 😉

Användarvisningsbild

Re: Både gallring och slutavverkning.

Torbjörn Johnsen  
#714144 Hur såg ganen ut där den mådde dåligt? Mycket röta eller bara för torrt?

Användarvisningsbild

Re: Både gallring och slutavverkning.

halvproffs  
#714146
Vedproducent skrev:Fint. Når du 1000 kr fub tror du?


Här i lågprisdiket är det en utopi. Ekonomisk skrämmande redovisning kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Både gallring och slutavverkning.

halvproffs  
#714147
Torbjörn Johnsen skrev:Hur såg granen ut där den mådde dåligt? Mycket röta eller bara för torrt?


Torrt och magert. Inte så mycket röta. Kanske vart 20-ende gran.
Gbbrädsla är en annan faktor för avv. Ett skifte bara några hundra meter bort är angripet och ska slutavverkas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Både gallring och slutavverkning.

halvproffs  
#714148
isteskog skrev:Känner igen mig i det där att spara "hultar" med fin tall ..... Tycker det är synd att avverka tallen innan den håller stamblockskvalitet.
Jaså, "Inspektorn" låg lågt i bedömningen.... tycker annars de brukar ta i i sina bedömningar. 😉


Precis! Varför avv klen fin tall när det blir ståtliga nästan kvistfria furor såsmåningom.
Nästa generation och nästa generation mm behöver säker fin grov fura att tillverka saker av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Både gallring och slutavverkning.

halvproffs  
#714170 Det upplevdes som att skördaren såg liten ut i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Både gallring och slutavverkning.

r93  
#714178
halvproffs skrev:
Vedproducent skrev:Fint. Når du 1000 kr fub tror du?


Här i lågprisdiket är det en utopi. Ekonomisk skrämmande redovisning kommer.


Men behöver du pengarna nu då eller?
Det känns ju som att något måste hända med timmerpriset, har ju svårt att se att det ska sänkas till hösten... men men en riktig ekonomisk nedgång, då blir det ju inte så roligt.

Här i söder har vi ju konstant novemberväder, att det skulle bli stora skador av gbb är inte troligt.

Jag är bara nyfiken varför man hugger nu?

Själv har jag 5 ha som är väl mogen, men jag väntar tills hösten, behöver inga pengar nu och skulle det inte komma ngn prisökning så överlever jag det med, då får det stå ett tag till.

Användarvisningsbild

Re: Både gallring och slutavverkning.

halvproffs  
#714179 Nej, behöver inte pengarna. Avverkar med tanke på gbb och röta. Även om det är novemberväder nu så slår det om efter torsdagen och sommar med värme blir det i år också. Jaja, vi får se hur det blir.

   TS
Avatar Fallback

Re: Både gallring och slutavverkning.

r93  
#714186 Rädda det som räddas kan 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).