Avverkning (slutavverkning)

Rekordpriser på virke eller virke 2021?

2 inlägg 5352 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekordpriser på virke eller virke 2021?

Fredrik Reuter  
#714061 Med tanke på att etablerade riksmedier såsom Dagens Industri nu börjat fatta tycke för den guldrush som är hos sågverken nu under våren 2021 så har det väl undgått få om någon att virkespriserna är rekordhöga. Det stora problemet är om det gäller virkespriset för sågade trävaror eller virkespriset för sågtimmer?

Armas har precis publicerat en artikel på iSkogen där han benar ut problematiken som finns i att ett ord kan betyda olika saker. Bland annat så visar statistiken att trots de höga priserna på sågade trävaror så är virkespriset på sågtimmer långt ifrån några rekordnivåer.

Att då ex Dagens Industri blandar äpplen och päron kan te sig som mumma för skogsindustrin samt det motsatta för skogsägarna. Lök på laxen kan vi också kalla några "virkes-brokers" som nu går ut och talar om att det är guldläge för avverkning bara för att virkespriserna (troligtvis på sågade trävaror) är rekordhöga.

Mer om detta finns att läsa om i artikeln. Frågan är om inte rådet står kvar — håll ut och avvakta med avverkningar om du kan, kanske kan du då nå tusenklubben i höst?

Vad tror du?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Rekordpriser på virke eller virke 2021?

r93  
#714076 Jag tror bolagen har is i magen, oavsett hur sommaren blir så kommer det bli lite barkborreangrepp, & eftersom majoriteten av sveriges skogar sköts av inspektorn så kommer timret till sågverken.

Likaså kommer efterfrågan att minska i sommar pga priset och brist på mtrl, detta pratade vi om på jobbet idag, samanfattningsvis hade alla hört följande:

stoppat ridhus, stålstommen upp 20 %, för dyrt.

stoppat garage, för dyrt, brist på isolering.

stoppad altan, för dyrt.

Jag gissar på tvärstopp i byggandet, och vips så minskar efterfrågan, "lumber prices" har ju blivit en meme på twitter.

Ikväll så läste jag på forbes att dom spår att lumber prices kommer att gå ner kraftigt i höst och 2022 kommer priset vara sim innan pandemin, jag har iofs ingen aning hur priset låg innan, tipset var att, går det att vänta med bygget gör det.

Men någon här kanske lyckas spränga 1000 kr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).