Skotare

Åldersbestämma Volvo 868

9 inlägg 3561 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åldersbestämma Volvo 868

FastTony  
#713912 Undrar om det går att få information om när maskinen är byggd utifrån skyltarna? Enligt tidigare ägare och reg bevis är det en -72

Min granne har också en 868, men alla skyltar är borta. Om man kan få en fingervisning om årsmodell med hjälp av motornumret? Den har höga hytten
Motornummer D50A 057 30316



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma Volvo 868

AKKAMAAN  
#713914 Enl BM Volvo's serienummer så är maskinen med tillv. nummer 1848 tillverkad år 1971.
Det tillverkades 404 st 868*or år 1971 och det var maskinerna med tillv nummer 1543 till tillv nummer 1946, så det är nog så att din maskin tillverkades runt månadsskiftet september-oktober år 1971.
1971 var toppåret produktionsmässigt för 868*an

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämma Volvo 868

FastTony  
#713916 Tackar för svar!
Varför är det ett nr för BM och ett för Ösa?
Monterade dom utrustning efter BM byggt chassit?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma Volvo 868

AKKAMAAN  
#713938 BM höll reda på chassinummer/basmaskinnummer. ÖSA byggde hela maskinen och BM tillhandahöll vissa komponenter typ motor och drivlina.
ÖSA var de som utvecklade bl a reservdelssystemet och eftersom olika baskmaskiner kunde utrustas på olika sätt, klämbanke, olika kranalternativ etc så ville man ha ett eget ID system på maskinerna. BM var ju bara en marknadsförare/säljare och stod för varumärket "BM Volvo SM 868". ÖSA klistrade också sin logga på maskinerna med all rätt eftersom de byggde maskinerna

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämma Volvo 868

FastTony  
#713949 Misstänkte att det var något sånt system när två olika fabriker ska bygga en maskin tillsammans.
Hur är det med numret på motorn?
Kan man se när den är tillverkad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma Volvo 868

AKKAMAAN  
#713994 BM•Volvo/Volvo BMW höll god ordning på sin tillverkning.Jag har bara tillverkningsnummer listor på deras skogsmaskiner. Men Munktell-museet har säkert information om alla tillverkade motorer, även till skogsmaskinerna...
Ska höra med en kompis som jobbar på museet...
Har du motornumret samt version av motor?

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämma Volvo 868

FastTony  
#714000 D50A 057 30316

   TS
Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma Volvo 868

Speedy  
#722191 Ursäkta att jag lånar tråden lite, men har en 868 som är ganska rensad i hytten på typskyltar och har bara en från ösa med tillverkningsnummer 2823.
Men i mina ägarpapper står det något på 1900 vilket alltså skulle vara ett bm-nummer. Finns det möjlighet att dubbelkolla detta så man vet att det är rätt regnummer till maskinen? Kan ju vara bra så att försäkringen gäller om det skulle hända något eftersom numren inte matchar.

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma Volvo 868

AKKAMAAN  
#722366
Speedy skrev:Ursäkta att jag lånar tråden lite, men har en 868 som är ganska rensad i hytten på typskyltar och har bara en från ösa med tillverkningsnummer 2823.
Men i mina ägarpapper står det något på 1900 vilket alltså skulle vara ett bm-nummer. Finns det möjlighet att dubbelkolla detta så man vet att det är rätt regnummer till maskinen? Kan ju vara bra så att försäkringen gäller om det skulle hända något eftersom numren inte matchar.

Om du har reg skylten kvar så kan du leta upp maskinen i fordonsregistret och där hittar du rätt serienummer på din maskin

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).