SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

188 inlägg 63841 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

jannee  
#713940 Man får nog ändå ta de data en sådan klocka visar med en nypa salt.
Visst blir det många steg när man röjer men energiförbrukningen blir ändå inte speciellt hög, om det då inte är mycket upp och ned.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Perra_II63  
#713944
jannee skrev:Man får nog ändå ta de data en sådan klocka visar med en nypa salt.
Visst blir det många steg när man röjer men energiförbrukningen blir ändå inte speciellt hög, om det då inte är mycket upp och ned.


Visst är det så, brukar under en ”normal” arbetsdag gå si så där 15 till 18 tusen steg och då säger appen att man gör av med 3200 kalorier, men då är man inte tillnärmelsevis lika svettig som man blir av att köra röjsåg.

Läste lite mer i appen och där anges att man har dragit ner värdet på förbrukade kalorier i vila med 10% hur som haver är det gött arbetspass att jobba i skogen. Röj säkert i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Fredrik Reuter  
#713945 Oj, går du så mycket så på jobbet så är du bra grundtränad!
Gissar att röjningen gick som en dans. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

svampbob  
#713966
Perra_II63 skrev:
jannee skrev:Man får nog ändå ta de data en sådan klocka visar med en nypa salt.
Visst blir det många steg när man röjer men energiförbrukningen blir ändå inte speciellt hög, om det då inte är mycket upp och ned.


Visst är det så, brukar under en ”normal” arbetsdag gå si så där 15 till 18 tusen steg och då säger appen att man gör av med 3200 kalorier, men då är man inte tillnärmelsevis lika svettig som man blir av att köra röjsåg.

Läste lite mer i appen och där anges att man har dragit ner värdet på förbrukade kalorier i vila med 10% hur som haver är det gött arbetspass att jobba i skogen. Röj säkert i skogen.


Jag ser att du också kör Garmin. När jag röjer så brukar min klocka meddela att det inte ser bra ut med mitt stegmål. Vanligt vis klarar jag av mina 12000 om dagen men stegen i röjskogen är nog för korta och mjuka för att registreras. Det ser väl ut att vara samma för dig med så relativt få steg på så många kalorier.

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713983 Du bör nog ha ett pulsband, när du röjer, p.g.a. vibrationerna från sågen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

ananders  
#733139 Jag har nu påbörjat röjsäsongen på jobbet och nu har jag och kollegan kommit till ett omväxlande bestånd. Jag har nu kommit till ett område i beståndet som ser ut som bilderna nedan. Det som växer här är granplantor som i bästa fall är metern höga, skogsfläder upp till ca 2,5 meter i höjd och slutligen asp som är upp till 3 meter i höjd. I övrigt i avdelningen så är granen mellan 2,5 och 4 meter och stått hårt trängd av al och björk.

Hur skulle ni röja detta område på bilderna nedan?

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

alias  
#733148
ananders skrev:Jag har nu påbörjat röjsäsongen på jobbet och nu har jag och kollegan kommit till ett omväxlande bestånd. Jag har nu kommit till ett område i beståndet som ser ut som bilderna nedan. Det som växer här är granplantor som i bästa fall är metern höga, skogsfläder upp till ca 2,5 meter i höjd och slutligen asp som är upp till 3 meter i höjd. I övrigt i avdelningen så är granen mellan 2,5 och 4 meter och stått hårt trängd av al och björk.

Hur skulle ni röja detta område på bilderna nedan?


Svårt att få en bra bild av beståndet utifrån bilderna.

Hur reagerar skogsflädern på röjningen?

Spontant tänker jag att en aspskärm kanske kan hålla tillbaka flädern några år efter röjningen medan granen bygger på sig lite.

Kan det vara någon nytta att röja några fläderstammar närmast smågranarna som "blompinnar" tills granarna har stabiliserat sig efter röjningen?

Tror att jag hade förespråkat 2-3 röjningar i denna del av beståndet.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Badbollen  
#733151 Ser något snårigt ut! Granarna ser kraftigt hämmade utav viltbete och konkurrens (undertryckta). Flädern hämmar nog det mesta som kommer underifrån. Kanske gynna lövträden? Glesa ut mellan dem, speciellt alen känslig för konkurrens då den tappar grönkronan snabbare än björk och asp.

https://www.skogskunskap.se/skota-lovsk ... inara-lov/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).