Verkstan

Låsbricka?

21 inlägg 3948 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låsbricka?

Järnoxen  
#713830 Är det någon som vet var man kan få tag på en sån här bricka?

Innerdiameter ca 22mm
Ytterdiameter ca 32mm
"Taggen" är ca 4mm bred och ca 2mm lång



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

onceagain  
#713847 Det går att reparera taggen med svets och fila till den sedan om du inte lyckas hitta någon ny alternativt svetsa en tagg på en m22 bricka/ Michael

Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

Järnoxen  
#713860
onceagain skrev:Det går att reparera taggen med svets och fila till den sedan om du inte lyckas hitta någon ny alternativt svetsa en tagg på en m22 bricka/ Michael

Ja, det skulle gå, om jag kunde svetsa...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

skogsjan695xl  
#713866 Vad är det till?

Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

Klyv Bixby  
#713868 Här https://www.remlagret.se/search?type=pr ... =show&q=+låsbricka finns ett gäng olika. Kommer inte ihåg vilka mått du behövde 😇

Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

Järnoxen  
#713891
skogsjan695xl skrev:Vad är det till?

Hjullagret på en hundraårig smålandstrilla (hästvagn) som någon gång under sitt liv blivit moderniserad med gummihjul och kullager.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

Järnoxen  
#713892
Klyv Bixby skrev:Här https://www.remlagret.se/search?type=pr ... =show&q=+låsbricka finns ett gäng olika. Kommer inte ihåg vilka mått du behövde 😇

Stort tack för den länken, men jag hittar tyvärr inte den storlek jag behöver där :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

Klyv Bixby  
#713902 Du kanske för byta till en kronmutter ist å sedan borragenom bulten och låsa med saxpinne ist, om det finns plats 🤔

Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

Järnoxen  
#713984
Klyv Bixby skrev:Du kanske för byta till en kronmutter ist å sedan borragenom bulten och låsa med saxpinne ist, om det finns plats 🤔

Jag tror tyvärr inte att det skulle fungera i det här fallet, men jag är tacksam för alla tips :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

onceagain  
#713987 Sök på Spindelbricka / slitbricka
Senast redigerad av onceagain sön 23 maj 2021, 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

totte  
#713991
Järnoxen skrev:
onceagain skrev:Det går att reparera taggen med svets och fila till den sedan om du inte lyckas hitta någon ny alternativt svetsa en tagg på en m22 bricka/ Michael

Ja, det skulle gå, om jag kunde svetsa...


Men det måste väl finnas någon i trakten som kan svetsa och skulle kunna hjälpa dig med det.

Annars får du väl leta fram en bricka med 2 mm mindre hål och sen fila upp hålet och lämna taggen.

Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714085 Utan att för den skull vara den som är den som är den så vill jag ändå lite grann, en liten smula gissa att kanske kanske
det finns nåågon här på forumet som kan tillverka en slik och posta den till trådskaparen mot rimlig swish.
Jag själv avböjer givetvis för jag är dels för slarvig, dels för lat och dels för upptagen just nu.

Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

totte  
#714105 Är ju ett sätt att lösa det. Då behövs, utöver de redan angivna måtten, materialtjockleken.

Avatar Fallback

Re: Låsbricka?

Blommas  
#715167 https://www.kullagret.com/product/mb-4-mb-bricka
Brickor till km-muttrar är liknande.

Användarvisningsbild

Re: Låsbricka?

Granstorp  
#715178 @Järnoxen

Hittar du ingen bricka på nätet så kan jag skära ut brickan till dig med jobbets plåtlaser! Behöver i så fall brickans tjocklek!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).