Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad heter vinschen

12 inlägg 4215 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad heter vinschen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712540 Det finns en vinschkasett som man monterar på bommen. Man drar hem med att lyfta bommen och sänker för att ta hem och spärra inför nästa drag.
Nån som vet vad den heter och om den är bra. Funderar om det kan vara nåt för lilltraktorn.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vad heter vinschen

MrStraightpull  
#712542 https://dragvindan.github.io/

Dragvindan vargen

Avatar Fallback

Re: Vad heter vinschen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712544 Tack, det var den jag har sett i reklam nån gång. Undrar om den är ok för sporadiskt bruk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad heter vinschen

Muvet  
#713536 Hakar på din tråd. Finns den att köpa fortfarande? Någon som har erfarenhet av denna - till enklare bruk?

Avatar Fallback

Re: Vad heter vinschen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713858 Jag kontaktade firman i Sthlm (Ekerö) Inga på lager och priset kunde man inte säga. Verkstan var kaos pga av trasigt stadsvattenrör så man hade just evakuerat kontoret.
Någon ny tillverkningssats var inte planerad just nu.
Kunde höra av mej tidigast framåt hösten.
Så just nu kunde man inte köpa någon.
Djurgårdsförvaltningen hade nyss hämtat den sista på hyllan, då dom behövde en ny och ”vägrade vara utan”.
Ja,det var det jag fick veta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad heter vinschen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714371 Köp en vinsch istället

Avatar Fallback

Re: Vad heter vinschen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714435 Ja
Det har jag bestämt. En vanlig hydraulvinsch typ Weimers eller liknande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad heter vinschen

hlb  
#714436 Skaffa då en vinsch med 40 m lina och som matar ut också. Väldigt skönt att slippa släpa och dra.

Användarvisningsbild

Re: Vad heter vinschen

Vedproducent  
#714437
hlb skrev:Skaffa då en vinsch med 40 m lina och som matar ut också. Väldigt skönt att slippa släpa och dra.

Brukar du köra med lina i stället för wire? Jag har funderat på att prova.

Användarvisningsbild

Re: Vad heter vinschen

hlb  
#714438 Nej, men har funderat på det. Lina och wire är för mig samma. Stållina, linspel säger vi i Småland. Jag kör 8 mm 144-trådig från Bole. Längd 40 m och behövs någon gång mer, har jag ett 15 m 5 tons spännband i Hyprotraktorn.😀

Användarvisningsbild

Re: Vad heter vinschen

Vedproducent  
#714439
hlb skrev:Nej, men har funderat på det. Lina och wire är för mig samma. Stållina, linspel säger vi i Småland. Jag kör 8 mm 144-trådig från Bole. Längd 40 m och behövs någon gång mer, har jag ett 15 m 5 tons spännband i Hyprotraktorn.😀

Ok. Wire har ju sina nackdelar. Men det har förmodligen linan med.

Avatar Fallback

Re: Vad heter vinschen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714557 Googlade. Slog till igår med en vinsch från Agne Eriksson AB. 35m riktig Gunnebovajer med stålkärna, radio och ram för trimalastare plus kranfäste.
Hade 10 st på lackering eftersom det varit blåsigt i Finland. Man pratar med den som vet, kan och gör och det uppskattar jag.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).