Föryngring

Vaxet på conniflexbehandlade plantor

8 inlägg 2492 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vaxet på conniflexbehandlade plantor

Tony P  
#713840 Har fått en del kartonger under vårens plantering där plantorna varit enligt mitt tycke alldeles för dränkta i vax på toppen av plantan, min undran är om det ens är möjligt för en sån planta att skjuta i väg ett toppskott eller om den kvävs? Nån som har några erfarenheter? Jag har planterat med medelstora granplantor och det är framför allt dom mindre plantorna i fråga.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Vaxet på conniflexbehandlade plantor

Bibliofilus  
#713843 Ja, man kan ju tycka att det borde vara en risk att det kväver plantan om för mycket av barren är täckta?

Avatar Fallback

Re: Vaxet på conniflexbehandlade plantor

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713844 Samma undran här men för täckrot tall

Användarvisningsbild

Re: Vaxet på conniflexbehandlade plantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713867 Inga problem vaxet spricker när knoppen sväller.
Hela idén med mekaniska skydd är att de är flexibla med plantans tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Vaxet på conniflexbehandlade plantor

Rohdin  
#713869 Coniflex har ju dessutom lim/sand.
vaxet (om ni har det kan nog vara betes skyddstillval). Och precis som Tåndermåla poängen med mekanisk är flexibilitet. Hindrar inte plantan.

Avatar Fallback

Re: Vaxet på conniflexbehandlade plantor

jannee  
#713870 Har i olika omgångar köpt mindre partier (1000 st) tallplantor från Svea Skog alla behandlade med Conniflex, något år oroväckande hög avgång, andra år inga problem alls.
"Tror" att det ibland är själva plantan/plantmaterialet eller hanteringen av densamme innan den sålts som kan vara det stora problemet med osedvanlig hög avgång.

Användarvisningsbild

Re: Vaxet på conniflexbehandlade plantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713883
Rohdin skrev:Coniflex har ju dessutom lim/sand.
vaxet (om ni har det kan nog vara betes skyddstillval). Och precis som Tåndermåla poängen med mekanisk är flexibilitet. Hindrar inte plantan.

Cambigard är ett gummi liknade medel Södra skogsplantor har som snytbagge skydd en mjuk flexibel massa som inte är vax och inte lim utan något mitt emellan

Användarvisningsbild

Re: Vaxet på conniflexbehandlade plantor

Rohdin  
#713890 Alla har väl tagit fram sina egna lösningar^^ men svarade just på rubriken som var coniflex.

Finns ju även woodcoat

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).