Motorsåg och handhållet

kompression i motorsåg

37 inlägg 16565 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

Williamm  
#713809 Jag har hört att man ska ta komp-värden på 2t-motorer med en nypa salt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713811 Jag har startat en 444 utan kolvring en gång. Det var lite kul...

Visst krävs det viss kompression för det ska bli bra. Men inte nödvändigtvis bättre för det blir mer.

Har en genomskuren 2100 som knappt går att dra runt, ordentligt med komp i den ändå.
Har en Faun B man får stå på för att få runt och den går inte bättre än andra..

Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

DalslandsAnders  
#713813 Exakt.. det är ingen garanti att sågen går bra, även om man jagar upp kompet..
Det är så många andra faktorer som spelar in!

Avatar Fallback

Re: kompression i motorsåg

jannee  
#713817 Har provat med att lyfta sågarna i starthandtaget, de stannar kvar på backen, ändå går de (i mitt tycke) bra.
Detta gäller alla tre märkena Stihl MS 241, Jonsered 2051, Husqvarna 550, den senare har inte ens gått 100 timmar.

Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

DalslandsAnders  
#713818 Lyfter jag min 346 nu, som jag har i åtanke.. så följer den med upp när jag lyfter, men går sakta neråt... :)

Avatar Fallback

Re: kompression i motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713822
Mange skrev:Bättre att fylla på mer som kan ge brum än nåt annat.
Att få till en bra bränsle luftblandning och se till att det utrymme som finns är välfyllt ger ofta mer än minska volym över Ö.D.

Hur skall du då få till det då med turbo 🤣 när det atmosfäriska övertrycket ligger på 3 atö. Eller kanske ett litet lustgaskit i fickan. Jag har en kehin 40mm som du kan få köpa dåmöjligen du kan få in lite mera bränsle.

Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713826 Bygg du en turbo såg så kan vi resonera fram nåt efter det. Fram tills dess kan vi prata motorsåg och dess motorer o lämna det andra till andra diskussioner.

Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713828
DalslandsAnders skrev:Lyfter jag min 346 nu, som jag har i åtanke.. så följer den med upp när jag lyfter, men går sakta neråt... :)

Det är väl inget onormalt i sig att de går sakta ner.
Faller de som ett lod från takåsen med ett fräsande ner i backen är det kanske inte lika bra...

Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713829 Du knaggen...
Varför funkar det inte att lävla med turbo på sågen?

Avatar Fallback

Re: kompression i motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713893
Mange skrev:Du knaggen...
Varför funkar det inte att lävla med turbo på sågen?

Vem har påstått att tävla jo du Mange inte jag.
Hur mycket har du jobbat i brombänk med tvåtaktare troligen 0 gånger så då vet du inte vad som händer vid olika scenarior.
Att försöka att bra öka bränsle mängden som du påstår är fel man dränker motorn i slutändan och får motsatt effekt.
Men vad händer om man minskar kompression volymen och ökar bränslemängden jag vet vad som händer men du gör det troligen inte.
Men som vanligt så finns det bra publikationer att tillgå på internet rekomnderar att du letar efter Walter kaaden som är den moderna tvåtakts trimning ens fader så kan du få formler och annat hur man beräknar porttider på 360 grader.

Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

Williamm  
#713897
knaggen skrev:
Mange skrev:Du knaggen...
Varför funkar det inte att lävla med turbo på sågen?

Vem har påstått att tävla jo du Mange inte jag.
Hur mycket har du jobbat i brombänk med tvåtaktare troligen 0 gånger så då vet du inte vad som händer vid olika scenarior.
Att försöka att bra öka bränsle mängden som du påstår är fel man dränker motorn i slutändan och får motsatt effekt.
Men vad händer om man minskar kompression volymen och ökar bränslemängden jag vet vad som händer men du gör det troligen inte.
Men som vanligt så finns det bra publikationer att tillgå på internet rekomnderar att du letar efter Walter kaaden som är den moderna tvåtakts trimning ens fader så kan du få formler och annat hur man beräknar porttider på 360 grader.

Mange frågade du som vet allt varför man inte har turbo i tävligssågar.
Och vad är "brombänk"?

Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

DalslandsAnders  
#713898 Nu blev det lite dålig stämning här :)
Kan konstatera att trots på relativt lågt komp, så kan en såg gå ruskigt bra!
Det bör vi kunna enas om!

Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

Williamm  
#713899
DalslandsAnders skrev:Nu blev det lite dålig stämning här :)
Kan konstatera att trots på relativt lågt komp, så kan en såg gå ruskigt bra!
Det bör vi kunna enas om!

Tycker jag också, jag gillar inte bråk.
min 444 går i backen som en sten och går perfa. Men den ska renoveras.

Användarvisningsbild

Re: kompression i motorsåg

DalslandsAnders  
#713900 Ja, vi är här för att hjälpa varann.
Så en trevlig o hjälpsam ton är bättre!
Hur är det med delar till 444 nu?
Har någon sådan som jag tänkte renovera, men har inte kollat upp tätningar m.m.Sådant brukar ju utgå..

Avatar Fallback

Re: kompression i motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713901
williamm skrev:
knaggen skrev:
Mange skrev:Du knaggen...
Varför funkar det inte att lävla med turbo på sågen?

Vem har påstått att tävla jo du Mange inte jag.
Hur mycket har du jobbat i brombänk med tvåtaktare troligen 0 gånger så då vet du inte vad som händer vid olika scenarior.
Att försöka att bra öka bränsle mängden som du påstår är fel man dränker motorn i slutändan och får motsatt effekt.
Men vad händer om man minskar kompression volymen och ökar bränslemängden jag vet vad som händer men du gör det troligen inte.
Men som vanligt så finns det bra publikationer att tillgå på internet rekomnderar att du letar efter Walter kaaden som är den moderna tvåtakts trimning ens fader så kan du få formler och annat hur man beräknar porttider på 360 grader.

Mange frågade du som vet allt varför man inte har turbo i tävligssågar.
Och vad är "brombänk"?

Nä du det är Mange som vet allt på det här forumet.
Om man lägger tiil ett s efter m vad blir det då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).