Någon som vet om det ger rätt resultat?
Hur många kilo är normalt på en frisk motor?
Hur lågt är dålig komp?
eriksberg skrev:Verkar som folk på AS-forumet tycker att allt mellan 130-180 Psi är ok..
1 Bar ca 14,5 Psi..
Man behöver en mätare med ventil, så du kan bygga upp tryck under flera kompresions-cykler, annars "förlorar" du volymen i slangen..
/klas
DalslandsAnders skrev:Hittade denna uråldriga tråd när jag sökte efter kompression
Har märkt efter allt mekande, att folk verkar ha en övertro i att man måste ha hög kompression för att sågen ska vara bra.
Bra kompression är bra, o ett måste för att sågen ska gå, så är det ju.
Men har pysslat med en 346, som jag haft som projekt.
Har börjat från grunden, med 2 vevhushalvor..
Bytt vev, lager, tätningar osv.
Började med original 46cc-cylinder, som var riktigt fräsch, o med ny kolv o ringar...
Fick ca 7kg komp... sågen går riktigt bra med den iallafall..
Provade sedan med en helt ny 52cc-cylinder från 353 (visserligen icke original, men riktigt bra gjutning osv)
Även där får jag en såg med ca 7kg komp, som går riktigt bra.
Nu har jag portat båda dessa cylindrar, o det påverkar ju.
Men det jag vill ha sagt är att kompression är bara en del i ekvationen, o så länge man inte har 4-5 kg endast, så behöver det inte vara fel.
Man behöver inte jaga ihjäl sig efter mera kg.
Men ändå förbryllar det mig, att inte kompet blir ännu högre, på en såg, som rakt igenom är renoverad.
Antagligen så är det för stor "squish"... har inte mätt det, o är inte så desperat, eftersom den går ruskigt bra!
Man har lite tankar om sådant, en regnig lördag som denna
DalslandsAnders skrev:Hittade denna uråldriga tråd när jag sökte efter kompression
Har märkt efter allt mekande, att folk verkar ha en övertro i att man måste ha hög kompression för att sågen ska vara bra.
Bra kompression är bra, o ett måste för att sågen ska gå, så är det ju.
Men har pysslat med en 346, som jag haft som projekt.
Har börjat från grunden, med 2 vevhushalvor..
Bytt vev, lager, tätningar osv.
Började med original 46cc-cylinder, som var riktigt fräsch, o med ny kolv o ringar...
Fick ca 7kg komp... sågen går riktigt bra med den iallafall..
Provade sedan med en helt ny 52cc-cylinder från 353 (visserligen icke original, men riktigt bra gjutning osv)
Även där får jag en såg med ca 7kg komp, som går riktigt bra.
Nu har jag portat båda dessa cylindrar, o det påverkar ju.
Men det jag vill ha sagt är att kompression är bara en del i ekvationen, o så länge man inte har 4-5 kg endast, så behöver det inte vara fel.
Man behöver inte jaga ihjäl sig efter mera kg.
Men ändå förbryllar det mig, att inte kompet blir ännu högre, på en såg, som rakt igenom är renoverad.
Antagligen så är det för stor "squish"... har inte mätt det, o är inte så desperat, eftersom den går ruskigt bra!
Man har lite tankar om sådant, en regnig lördag som denna