Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 62349 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712673 Vanligt vet jag inte. Vilket märke var det på kedjan?
Har fått en förpackng med fel kedja i från oregon. Beställde en udda och det blev nästan rätt. Sålt för dem sen 04 så jag kan inte klaga.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712677
Mange skrev:Vanligt vet jag inte. Vilket märke var det på kedjan?
Har fått en förpackng med fel kedja i från oregon. Beställde en udda och det blev nästan rätt. Sålt för dem sen 04 så jag kan inte klaga.

Ok. Inte vanligt då med andra ord.
Mer än Oregon, och måtten jag uppgav, vet jag inte

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712691 Efter en del krånglande fram och tillbaka har jag fått fart på Husqvarna 55:an. Ibland är man klantig alltså. Fick den bara att gå bra på tomgång, och direkt jag gasade kvävde den sig och dog. Skruvade på H och L, och rev isär förgasare och bytte pumpmembran (hade inte styrmembran), men gick likadant. Bytte packning, då den nya var hemmagjord, och tänkte att jag kanske bommat på impulshålet. Gick likadant. Rev isär igen, och lite till för att kolla impulsröret på insuget. Inget tätt där. Då såg jag vad som saknades... Tätningen för impulsröret i cylindern... Letade upp den gamla cylindern, och mycket riktigt, där satt det en tätning. Fick i den i nya cylindern, och nu går den som ett oväder. 😊👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712697 Ja, det är lätt o missa. Men ger man sig inte blir man lite klokare.
Bra gjort!

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712699
Mange skrev:Ja, det är lätt o missa. Men ger man sig inte blir man lite klokare.
Bra gjort!

Tack😊.

Jag funderar lite på varför det fungerar på tomgång🤔. Är det för att trycket/hastigheten på luften från vevhuset inte är så stort?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712700 Ja, det behövs nog inte mycket.

Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Hepo  
#712708 hej 55an ser bra ut letar själv efter nya projekt har ny kolv å cylinder orginal till 50 51 55 vilken vet jag inte eller någon partner får se om jag letar upp en sådan tänkte också bjuda på hva 262 men hoppade över den vill ha någon som är bra pris på.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712723
Hepo skrev:hej 55an ser bra ut letar själv efter nya projekt har ny kolv å cylinder orginal till 50 51 55 vilken vet jag inte eller någon partner får se om jag letar upp en sådan tänkte också bjuda på hva 262 men hoppade över den vill ha någon som är bra pris på.

Ja, hoppas du får tag i ett bra objekt att greja med. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

totte  
#712727
Joakim S skrev:
Mange skrev:Ja, det är lätt o missa. Men ger man sig inte blir man lite klokare.
Bra gjort!

Tack😊.

Jag funderar lite på varför det fungerar på tomgång🤔. Är det för att trycket/hastigheten på luften från vevhuset inte är så stort?


Framför allt för att den behöver mycket lite bränsle på tomgång och då räcker det lilla den förmår pumpa fram trots den läckande ledningen. Så fort du rör gasen så handlar det om relativt sett stora mängder och då orkar den inte pumpa ifatt.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712728
totte skrev:
Joakim S skrev:Tack😊.

Jag funderar lite på varför det fungerar på tomgång🤔. Är det för att trycket/hastigheten på luften från vevhuset inte är så stort?


Framför allt för att den behöver mycket lite bränsle på tomgång och då räcker det lilla den förmår pumpa fram trots den läckande ledningen. Så fort du rör gasen så handlar det om relativt sett stora mängder och då orkar den inte pumpa ifatt.
Mange skrev:Ja, det behövs nog inte mycket.

Ok. Tack:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#713735 Fick tag i ett par objekt igår som inte startade. Ny bensin i, så startade båda två. Har rivit ner 350:n och rengjort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Brakbrakaren  
#713778 Du gör det bra!
Måste vara många maskiner som åker till skroten utan fel ex gammalt bränsle.

Lillsågen jag räddar hade fått kedjeolja i bensintanken och tvärtom. Fick den som yngling för att demolera men fick igång den. Gick kalas och hängde med 20 år utan åtgärder.
Ang delar jag frågade 3 handlare av dom vanliga märkena. Blev skrattad i ansiktet. Mejlade generalagent och 3 återförsäljare - delarna hade utgått och fanns ej att få tag i. Lite surfande senare -alla orginaldelarna beställda från USA med frakttid moms och allt vad det innebär. Men nog fan fanns det grejer.
Kanske blir lättare när jag drar igång med mina kvarnor.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#713780
Brakbrakaren skrev:Du gör det bra!
Måste vara många maskiner som åker till skroten utan fel ex gammalt bränsle.

Lillsågen jag räddar hade fått kedjeolja i bensintanken och tvärtom. Fick den som yngling för att demolera men fick igång den. Gick kalas och hängde med 20 år utan åtgärder.
Ang delar jag frågade 3 handlare av dom vanliga märkena. Blev skrattad i ansiktet. Mejlade generalagent och 3 återförsäljare - delarna hade utgått och fanns ej att få tag i. Lite surfande senare -alla orginaldelarna beställda från USA med frakttid moms och allt vad det innebär. Men nog fan fanns det grejer.
Kanske blir lättare när jag drar igång med mina kvarnor.

Qvarna är överlag dåliga på delar jämfört med stihl. Men det finns mycket eftermarknadsdelar.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#713800
Brakbrakaren skrev:Du gör det bra!
Måste vara många maskiner som åker till skroten utan fel ex gammalt bränsle.

Lillsågen jag räddar hade fått kedjeolja i bensintanken och tvärtom. Fick den som yngling för att demolera men fick igång den. Gick kalas och hängde med 20 år utan åtgärder.
Ang delar jag frågade 3 handlare av dom vanliga märkena. Blev skrattad i ansiktet. Mejlade generalagent och 3 återförsäljare - delarna hade utgått och fanns ej att få tag i. Lite surfande senare -alla orginaldelarna beställda från USA med frakttid moms och allt vad det innebär. Men nog fan fanns det grejer.
Kanske blir lättare när jag drar igång med mina kvarnor.

Tack:)

Ja, de verkar ha mer delar hos ÅF för gamla sågar i USA.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#713802 350:n färdig och såld.

Börjat på 2054:an. Ny Kolvring, nya Packboxar och lager blir det på denna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).