Motorsåg och handhållet

Komplettera med en "större" såg

6 inlägg 2412 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Komplettera med en "större" såg

ujja  
#713731 Jag har idag en HVA 450 för småskalig vedhuggning och lite vindfällen men skulle vilja skaffa en timmerjigg och behöver då en annan såg. Jag tänker mig att det kanske rör sig om att såga plankblock på några vindfällen per år. Jag har tidigare haft en solosåg med elsåg så jag har hyfsad koll på vilka krav som ställs på en sågverkssåg och att det blir ganska begränsad kapacitet med en mindre såg. Men jag har svårt att motivera ett köp av en stor såg som endast blir använd med timmerjggen.
De sågar som jag funderat på är en HVA XP560 eller Stihl MS391 och jag tänker då att den även kan användas som "vanlig" såg. Om man däremot kunde få tag på en större såg begagnad så skulle det vara ett alternativ men samtidigt så står sig sågar rätt bra i pris så prisskillnaden blir inte så jättestor mot nyköp.
Nån som har haft liknande funderingar och erfarenheter?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Komplettera med en "större" såg

Klyv Bixby  
#713757 Jag har en 391a till timmerjiggen, den är tyvärr för liten 😥 Min har skurit en gång så nu provar jag å blanda i extra olja i aspen och har ställt på mer på förgasaren för kylning.

Kolla efter en 064a ist eller en 660.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med en "större" såg

Williamm  
#713768
Klyv Bixby skrev:
Kolla efter en 064a ist eller en 660.

066a också.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med en "större" såg

totte  
#713785 560 med autotune är klart olämplig för planksågning. Det går inte att ställa om till fetare blandning, sågens karaktär är främst inte för långvarigt hårt skärande jobb utan för blandad körning i skogsavverkning. Dessutom är 60 cc i underkant.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med en "större" såg

grönmossa  
#714478 Briggs & Stratton-motor, remskiva och sågsvärd.
Jag har funderat på den lösningen ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med en "större" såg

HVA550XPG  
#714817 Köp en Stihl MS 661

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).