Föryngring

Planteringdjup täckrot

7 inlägg 2454 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planteringdjup täckrot

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713636 Prövar att sätta tall täckrot med borr i mycket stenig terräng med ofta tunt jordlager. Jag vill helst hitta punkter där jag får ner hela borren men ofta stöter jag på sten redan halvvägs ner. Ganska tröstlöst att gå och provborra tio gånger innan man hittar bra djup och mineraljord i botten.
Så min undran är om plantan klarar att överleva om den bara kommer ner så långt som rotklumpens längd. Beror förstås på fuktighet och om det är stora stenar eller mindre så att rötterna kan gräva sig ner.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Planteringdjup täckrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713655 Svårt att svara på. Men rent generellt bör minst halva jordklumpen ligga i mineraljord för att klumpen inte ska torka ut.
På dessa typer av marker är det bäst att leta bra planteringspunkter än att få ett jämt förband. Leta punkter runt stenar och stubbar. Undvika punkter nära Ljung som konkurrerar med plantan om näring och vatten.

Avatar Fallback

Re: Planteringdjup täckrot

jannee  
#713669 Tallplantor har en vidunderlig förmåga att rota sig, har tappat plantor som senare växt fast sig och överlevt, däremot är granplantor betydligt mer kräsna där behöver nog mer eller mindre hela plantan ned i mineraljord.
Ni har väl sett bilderna på hur tallen rotat sig efter den stora skogsbranden?

Avatar Fallback

Re: Planteringdjup täckrot

alias  
#713673 Kollade i en skrift från Sydved, där man rekommenderade att överkanten på torvklumpen skulle ner ca 1-2 cm under markytan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Planteringdjup täckrot

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713684
alias skrev:Kollade i en skrift från Sydved, där man rekommenderade att överkanten på torvklumpen skulle ner ca 1-2 cm under markytan.

MVH
Alias

Ja det är det jag siktar på men när man bara satt ca 200 per dag så kommer det att ta sin tid. Har varit tvungen att jordslå de kvarvarande 400 plantorna och sitter hemma och hämtar nya krafter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Planteringdjup täckrot

alias  
#713691
lfq skrev:
alias skrev:Kollade i en skrift från Sydved, där man rekommenderade att överkanten på torvklumpen skulle ner ca 1-2 cm under markytan.

MVH
Alias

Ja det är det jag siktar på men när man bara satt ca 200 per dag så kommer det att ta sin tid. Har varit tvungen att jordslå de kvarvarande 400 plantorna och sitter hemma och hämtar nya krafter.


Dröjer det länge tills du ska sätta resterande plantor?

Om inte så hade jag föreslagit att endast vattenslå dem istället för att jordslå dem.

När vi planterade en större mängd täckrotstallar för några år sedan så gjorde vi en enkel låg sarg (tänk uppochnervänd lastpall) och klädde invändigt med byggplast. Sen ställde vi sargen på ett skuggigt ställe och hällde i några cm vatten i botten och ställde ner hela plantkartongerna där innan plantering.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Planteringdjup täckrot

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713695
alias skrev:
lfq skrev:
alias skrev:Kollade i en skrift från Sydved, där man rekommenderade att överkanten på torvklumpen skulle ner ca 1-2 cm under markytan.

MVH
Alias

Ja det är det jag siktar på men när man bara satt ca 200 per dag så kommer det att ta sin tid. Har varit tvungen att jordslå de kvarvarande 400 plantorna och sitter hemma och hämtar nya krafter.


Dröjer det länge tills du ska sätta resterande plantor?

Om inte så hade jag föreslagit att endast vattenslå dem istället för att jordslå dem.

När vi planterade en större mängd täckrotstallar för några år sedan så gjorde vi en enkel låg sarg (tänk uppochnervänd lastpall) och klädde invändigt med byggplast. Sen ställde vi sargen på ett skuggigt ställe och hällde i några cm vatten i botten och ställde ner hela plantkartongerna där innan plantering.

MVH
Alias

Tack för tipset. Det första jag gjorde när jag hämtat plantorna var att doppa dem i vatten. Men får dom stå någon dag så torkar det en del.. Tanken var att plantera dem i en just avverkad frötallställning så planen är att låta dem stå i jorden medan jag rensar och samlar ihop groten.
Det verkar som att enda sättet att få tallar att gro i steniga terräng är att så. Så jag kommer att pröva det med de frön jag har i frysen. Annars får björken ta över och hoppas att de går att sälja till Letttland.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).