Skogsekonomi

Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

67 inlägg 16449 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

isteskog  
#713640 Näe, det kan man väl aldrig gissa .... 😉 😉

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

kungsis  
#713644
Skogsola skrev:
r93 skrev:
jannee skrev:Granbarkborren är skogens kvickrot.
Räcker absolut INTE med att ta de synligt redan angripna träden, egentligen ska man ta de omkringväxande träden som befinner sig inom en trädlängd. Du tar ändå inte bort alla men du minimerar risken något.
Å andra sidan innebär det luckor, solens påfrestningar gör att andra träd senare utsätts för stora påfrestningar, både borrar men även vind.


Ok, med andra ord så är all granskog borta inom några år, jag och grannen har bara tagit synligt angripna, sammanlagt 50 fub, men så har jag ganska lite skog med, skulle jag göra som du och bolagen säger så skulle nästan all min mogna skog vara borta.

Grannen har plockhuggt 1500 fub sedan 2018, skulle han gjort samma så gissar jag på att runt 10’000 meter ska ner.

Hittar du ett angripet, vilket jag gjort många gånger så ska man alltså sopa ner ett tiotal träd?


Något enstaka träd angrips alltid och överallt. Skulle man börja tokhugga överallt där någon enstaka gran dör så vore man snart utan skog.


Tja, vill man chansa och hoppas att de runtomkring inte är angripna, så funkar det. Men om man vill vara säker på att få skapligt betalt för timmer, i stället för barkborrepriser efter ett tid, så hugger man lite extra, Sedan är det ju så att, som redan nämnts, riskabelt att börja plocka i ett gammalt bestånd, då det blir luckor.
Jo, granskogen minskar här där jag håller till.

Funderat lite och jag undrar hur många som egentligen gör en slutavverkning bara för att de känner för det. Finns mera än borre som påverkar. Om jag bara tar närmaste grannar som exempel så har en avverkat för att finansiera ett köp av en grannfastighet. en annan pga att han var rädd för att den skulle bli klassad som något miljö-tjosan och en annan pga att skogen var så gammal att de började ruttna bort och blåsa sönder. Sedan skulle jag tro att det avverkas mycket för att möjliggöra arvskifte. Så någon sorts bojkott eller liknande, från ett fåtal, vete tusan om jag tror påverkar så mycket.

Men visst håller jag med om att priserna är katastrof och jag ställer gärna upp och gör vad jag kan.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

r93  
#713650 I år har jag tagit ner 4 angripna träd, på 3 olika ställen, 1, 1, 2 st. Visst det är en chansning, men än så länge har jag chansat rätt, gynnsamt väder är det också.

Blir det störst luckor av två träd eller tio träd?

Eller ska man sopa ner hela beståndet om man hittar angripna granar? Det är inte konstigt att det finns timmer hos sågverken.

Det är ju inget nytt med barkborrar.
Är det bara jag som minns barkborreangreppen efter Gudrun & till viss del Per?

Avatar Fallback

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

OliT  
#715044
Suneland skrev:
hfab skrev:
Suneland skrev:
Bolagsskogarna förnyas ständigt, SCA köper upp det mesta av bondskogen som blir till salu i norra sverige....


Det stämmer ju inte.
SCA får inte köpa upp "bondskogar"


En anledning till att såpass få vet om det är för att ingen är skyldig att delge budgivningslistan till annat än säljaren och vinnaren av budgivningen.
Få berättar att man varit så girig att man sålt till SCA för att tjäna en relativt sett liten slant samt att de som ärver skiften inte bryr sig om att det hamnar hos storbolagen då de ofta inte ens bor kvar på orten.


Om det du påstår stämmer borde det inte vara det minsta svårt att begära ut beviljade förvärvstillstånd från länstyrelsen i respektive län. Jag tror personligen inte att det är så, men jag blir gärna motbevisad.

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

KranTompa  
#715675 En spontan tanke...

Nu har både skogsägare och skogsentreprenörer ett bra läge.

Priser för både virke och skogsmaskiner ska upp, annars blir det inget virke.

Rätta mig om jag har fel :)

Mvh//T

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

toker72  
#715683 En bekant håller på och bygger stuga av lösvirke han har inte märkt av att det skulle vara slut på virke i bygghandeln så det är nog mera priset och inte tillgången som inte passar husfabriken som står still.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).