ATV och UTV i skogen

Vinschtipp

33 inlägg 9801 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinschtipp

grönmossa  
#713491 Jag tänkte bygga en tippbar boggie men vill inte kladda med hydraulik, så tanken är att bygga en mekanisk saxlyft med en vinsch. När jag slappgooglade idéer så sprang jag på den här tillverkaren. Den här vinschlösningen är ännu enklare än min idé och priset på en kärra är så lågt att jag _nästan_ tänker beställa en istället.

Vinshtippen är längre ner på sidan:
http://www.hbmkonsult.se/tippvagn.aspx

Ganska snygg lösning faktiskt. Kärran ser välbyggd ut med bra design på boggien.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vinschtipp

Ent  
#713580 Säkert en bra vagn om du redan har en huggarvagn eller vet att du aldrig kommer att behöva en sån. De verkar ju annars ha nån slags kombinationsvagn på gång, det kunde kanske vara läge att forska lite på den.

Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

Emanuel90  
#713706
1621618201_img_20210326_122701.jpg
Här är kärran jag byggde för ett år sen, tipp med winschen och lätt att koppla om wiren så man kan använda winschen till att dra upp ett skjutet vildsvin på flaket till exempel

Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

grönmossa  
#713799
Emanuel90 skrev:
1621618201_img_20210326_122701.jpg
Här är kärran jag byggde för ett år sen, tipp med winschen och lätt att koppla om wiren så man kan använda winschen till att dra upp ett skjutet vildsvin på flaket till exempel


Smidig lösning!
Vad har du för dimensioner på rören i chassit, 70x70 eller större?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

Emanuel90  
#713823 80x80 om jag minns rätt, den är väl onödigt kraftigt byggd (tung) men det är bättre än för klen iallafall 😀

Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

grönmossa  
#713834 Jag kör 70x70 som chassi och 80x80 som muff på allt som jag vill ha justerbart. Typ allt alltså. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

grönmossa  
#714176 Har skissat upp ramen på en tippkärra, sprang på en uppsättning plåtfälgar billigt så det blir bildäck till att börja med. Det lär i alla fall hålla för två ton utan problem. 😀

Så här tänker jag:
- Rambalk 70x70x4
- Dragbom 60x60x4
- Muffar 80x80x4
- Låsskruvar M16
- Alla plattjärn 60x8 (fast ritat 70x10)
- Boggieleden blir ett cylinderrör 50x5 som ytterrör och 40x5 som tapp.

Flaket 1900x1200
- Flakbalk 50x50x3
- Flakram 50x30x3
- Formplyfa, kanske med en tunnplåt som slitskydd

Saxlyften tänkte jag först göra dubbel (som en domkraft) men eftersom ramen kan agera mothåll blir det enklare och lika starkt med en enkel led. Det finns några byggen som har samma princip och det ser ut att funka fint så jag kör på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

grönmossa  
#716614 Bygget fortsätter.

En stålfirma gav mig 6900:- som pris på stålet uppkapat. Ringde en annan, 2200 kr...
Nu har jag köpt några bitar till men låta säga att stålet är än så länge 3000:-

Utöver listan nedan tillkommer
1. Plattstål till flakleden bak
2. Plattstål till boggien
3. Platt/vinkelstål till saxlyften
4. Eventuellt stål till flaklemmar.

EDIT: Listan blev svårläst i textformat, den ligger nu som en skärmdumpad bild istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

toker72  
#716642 Hur mycket orkar en sån typ av tipp med egentligen orkar den tippa ett helt lass med grus/jord eller är det enbart för lättare last ?

Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

grönmossa  
#716741
toker72 skrev:Hur mycket orkar en sån typ av tipp med egentligen orkar den tippa ett helt lass med grus/jord eller är det enbart för lättare last ?


Beror ju såklart på vinschen men även de minsta ATV-modellerna drar 950 kg. Vajern lyfter flaket i framkant initialt och sen tar saxlyften över, den är då såpass utväxlad att det är inga som helst problem med lite dragkraft. Ju högre den lyfter desto lättare. Jag räknar med att kunna tippa över ett ton med god marginal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

toker72  
#716747 1 drygt ton räcker bra efter atv körde fullt lass med grus på min vagn och då får man köra med försiktighet svänger man tvärt vill den gå rakt fram på grund av boggien. Byggde den vagnen med hydraulisk tipp ville inte ha nån stolpe som stack upp samt att jag ville ha ramstyrning så den blev lite smidigare när jag har den efter mini grävaren.

Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

grönmossa  
#717055 Ok, det finns mycket skit på Jula. Men en del andra prylar förvånar. Jag köpte deras billiga HSS hålsågar bara för att testa. Centrumborren är gjord av mesost men hålsågen går som tåget. Efter 16 hål i 4 mm stål går den lika bra. Jag kör den i en större slagborr (utan slag då) och med smörjolja, det lägre varvet är perfekt.

Likaså köpte jag för ett tag sen en liten pinnsvets. Den är strulig med basiska pinnar men rutila är löjligt enkla att lägga. Den är mindre än en skokartong och går som tåget med 3,25-pinnar. Den klarar säkert större men inget jag behöver.

Boggienbommarna är klara. Centrumtappen något förskjuten bakåt och lägre än hjulcentrum. Allt enligt konstens alla regler.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

grönmossa  
#718508 1. 4 mm är overkill de luxe.
2. Även med 1 mm spalt blir det tajt med färg.
3. 3 mm gods hade fortfarande varit overkill...

Nu är alla chassidelar klara. Jag kommer nog inte att flytta runt nämvärt på sakerna, eventuellt justera boggien lite bakåt, men det blev faktiskt tajtare än jag tänkt med 1 mm spalt, 3 mm gods hade funkat bättre. Men nu har jag en stomme som håller för ett världskrig iaf.

Blir några dagars paus sen blir det flak och tippbygge!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

grönmossa  
#718509 Fullösning som blev sjukt bra: centrumhålet på fälgarna var för små för axeltapparna. 3D-printade en adapter, presspassning och lite värmisolering med hjälp av masktejp, på med smörjspray och ba kör! 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschtipp

totte  
#718522 Ser riktigt bra ut så långt. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).